AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
508

missljud i 535i -89

Me
50
Melin
535i -89
528i -77
tjena
jag har en del missljud som jag skulle haft hjälp med
först är det något i framvagnen som slår när man kör i gupp. även om man kör väldigt sakta.
sen är det något skrammel som hörs när man stänger av motorn. det skulle kanske kunna vara avgassystemet som slår i någonstans men jag tycker jag har kollat det mesta
323E21terror
på min 535a - 89a har jag problem med litet lågmält dunkande från framvagnen när jag svänger vänster. Det rasslet du beskrev när du stängde av motorn tror jag bkan bero av två saker, dels att kamkedjan ofta låter så och det är inget alarmerande enligt BMW som vidhåller att det är mer eller mindre normalt. Sedan kan det vara avgassystemet och det är ju skyddat av en täckplåt som omsluter det och när den rostar bort så brukar det bli kvar en bit på ovansidan av slutburken som har en förmåga att slammra lite då och då, speciellt när bilen har gått hårt och systemet är riktigt varmt.
323E21terror
glömde angående framvagnen att säga att det kan vara en framvagnsbussning, eller något stag (som jag själv fick byta ganska nyligen). Det fenomenet kring avgassystemet förutsätter att du har ett originalsystem annars vet jag inte.
Kluck i framvagnen har många E34, kolla framförallt krängningshämmarstagen och casterstagen. Skrammel när man stänger av motorn kan vara svänghjulet, det sitter ett gummi invulkat i mitten för att ta upp vibrationer. Detta börjar gärna rassla efter typ 20000 mil.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Jag hade tyvärr (lång idiotisk historia) bilen på service på BMW för ett bra tag sedan och passade då även på att fråga om just det där "rassel" som ibland uppstår när man stänger av motorn och fick till svar att det var ingångslagret till växellådan..."inget att bry sig om...men du kan byta om du vill, men det är ingen fara". Nu har det gått två år och jag har inte bytt än.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Glömde...här är annan erfarenhet som kanske kan hjälpa ang. framvagnen.

Har haft klonket sen jag köpte bilen för snart tre år sen...Har irriterat kört med det i tron att det var övre gummibussningen till framdämparna som var slut och inte brytt mig om (läs, orkat) att byta. Vid besiktningen visade herr besiktningsman mig att framhjulet flyttade sig en decimeter bakåt när man bromsade lite hårdare..skitkul. Han pekade och svor och ruskade i en av länkarmarna å sade;
-De hära får du förihelvete byta...detta e ju livsfarligt!

Men nu är det + "silentblocken" bak bytta och då försvann även klonkeriet.

"Länkarmslagring fram,inre" stod det i bes.protokollet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.