|
|
|
|---|---|
| Går och suktar litet efter en senare E38 740/750 gjord efter revideringen 9.98 och undrar om ljudanläggningen blivit bättre efter dess. Har Top Hifi optionen i min E38 som är byggd 11.96 och är inte alls nöjd med ljudet i den. Detta gäller naturligtvis ljudet från stereon, motorljudet är jag ju helnöjd med. :) | |
|
Tror inte att det är någon större skillnad mot den tidigare. Jag är inte heller 100% nöjd med mitt ljud. Top HiFi, du menar DSP+ subwofer eller ? Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
|
Så trist, jag som hade hoppats. Har du haft möjlighet att jamföra med en ->9.98 ? Jajamen, jag menar DSP + s.k. subwoofer :( På min årgång hette optionen Top Hifi men på 9.98-> verkar det heta "Hi-Fi Sys Prof DSP". Trist om det inte är någon förnimbar skillnad. |
|
|
top hifi är inte samm sak som DSP!!!! är du säker på att du har DSP....? |
|
| Alldeles säker... | |
| Har kört en hel del 740iL-99 med DSP och den ljudanläggningen låter samma som i min 750 iL-96. | |
|
Är det nån av er som gjort något åt eländet (ljudet)? Jag har ju nyss köpt min, men en av de första sakerna jag noterade var just det undermåliga ljudet! Det här ska ju vara en "bra" anläggning som nån stackare betalat en massa extra pengar för.. Nån som provat att byta högtalare bara kanske? Demontera DSP och byta ut förstärkare känns ju lite trist (rätt mycket jobb och pengar). // CLiFF |
|
|
Har slutsteg samtbaslåda i min, ljudet blir heltklart mycket bättre, slutsteget e dock ej kopplat till högtalarna pga att d inte skulle klara av slutsteget. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Soki: 2 följdfrågor.. 1: Var kopplade du in/tog ut lågnivå till slutsteget? 2: Blev det bättre ljud? Inte bara mer bas? Jag hajar inte hur ljudet ur de bef. högtalarna kan bli bättre om du kör dem på samma sätt som förut?! Tacksam för alla tips! // CLiFF |
|
|
CliFF! Du som lyckades så bra med ljudet i "gammelbilen"! Hörde av vår gemensamme vän (han med förmåga att mata in en hel tesked i näsan du vet..) att du bytt upp dig! Trist dock att förlora ljudet du fixade i den förra.. vi ses nog snart skulle jag tro.. ;-) Ha det! // JB |
|
|
Bstrom: Jag har redan varit ute och letat efter dig, men du hade ju den goda smaken att ha semester! ..men nog lär vi ses snart :-D |
|
|
Cliff: Jag monterade inte in slutsteget själv för att jag e så dålig på sånt,lågnivå osv ingen aning*skäms* Jo det blev bättre bas men samtidigt så hörs inte knaster och missljud när du drar på lite högre volym så jag tycker att det låter bättre. Basen dränker d dåliga ljudet hyffsat kan man kanske säga. Min diskant är dock rätt dålig. Ska försöka ta reda på mer info ang. mitt ljud. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Om det är möjligt att koppla in ett slutsteg till de befintliga högtalarna så är nog det en väldigt bra idé. Man hör klart och tydligt att det är det befintliga slutsteget som ger sig, inte högtalarna. Det är betydligt sämre för högtalarna att ha ett för litet slutsteg än ett för stort. Vad jag vet kan det aldrig skada att ha ett för kraftigt slutsteg, om man nu inte överdriver med att vrida på för hög volym. Men högtalarna kan garanterat ge betydligt mer volym och kvalité med ett rejält slutsteg. Sen blir det givetvis bättre ljud med en baslåda även om allt annat är original, eftersom att du kan dra ner på basen och även volymen (så att det inbyggda slutsteget inte sviker), men ändå få mer ljud och tryck. Den optimala åtgärden som jag kan tänka mig rent spontant är om det går att koppla förbi det inbyggda slutsteget och ersätta det med ett bra separat. På så vis slipper man bygga om och förstöra i bilen så mycket. En liten baslåda skulle även vara ett utmärkt komplement till de kanske lite klena högtalarna. Ska själv forska i det här till hösten, men just nu känns det som om jag vill lägga pengarna på annat under sommaren =) |
|
|
Hej, mitt slutsteg är på 250watt/kanal 4st, vad klarar högtalarna av egentligen? Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Hej! Nu är ju inte jag någon audio expert, men jag tror som sagt inte att man kan ha ett för stort slutsteg. Inom rimliga ramar då kanske.. Varför har du ett fyrkanals steg till en basare för övrigt? |
|
|
Fick med grejerna när jag köpte bilen. Ett 1000w slutsteg och en basare av märket CervinVega tackar man ju inte nej till.=) Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.