AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
807

Detaljkvalitet E46 vs E39

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Efter idogt läsande och funderande om E46 och alla problem med länkarmar, termostater, elhissar, läckande passagerarutrymme, problem med bromsar och annat har jag börjat undra om just E46:an har sämre detaljkvalitet än andra BMW-modeller. I mina ögon framstår t.ex. E39 som en mycket bättre bil om man ser till de problem som kan uppstå och framförallt kostnaden för att åtgärda dessa.

Någon som har några synpunkter på detta? Är felfrekvensen lägre på E39 än E46? Är felen billigare att åtgärda på E39?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Svårt att säga, men jag tror personligen att felfrekvensen är högre på E46.
Jag och flera som jag känner har råkat ut för långt ifrån felfria E46-or, både nya och obetydligt begagnade, samtidigt som av det fåtal jag känner som äger eller har ägt E39 så har alla utom en varit mycket nöjda med sina felfria bilar.

Treserien ligger ju inte heller i topp i Motormännens undersökningar, till skillnad från femserien.

Å andra sidan är ju E46-an betydligt snyggare i mina ögon än vilken som helst E39 utom M5. Sen skiljer det ju en del i körkultur, både på gott och ont. Femmorna är ju betydligt komfortablare, tystare etc. Så valet är ju inte helt enkelt ändå.

Sök på forumet och du skall finna.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Rent känslomässigt så är jag inne på E46...men när jag tänker lite mer "praktiskt" så börjar jag inse att det kanske är bättre att satsa på en E39:a trots allt. Frågan är om man kommer sitta där och sucka varje gång man möter en E46:a....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan hålla med om att det är många problem som E46 fått dras med. Jag har en känsla av att E39 håller en lite högre kvalite även om den har sina avigsidor också:

Några ganska vanligt förekommande trådar är termostat, vattenpump, rost innanför bakluckan, ABS-sensor. Oljeläckage. Knarrande dörrlister, Trilskande bakluckelås. Kupéfläktsproblem, Klonk i förardörr, airbag.

Om man köper en E39 för att tro att den är "felfri" så tror jag man är fel ute om ni förstår mig rätt.

P.s
På min E46 med 11000 mil är det bara termostaten som felat, har kört den 3500 mil.

Länk
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Naturligtvis drabbas även E39 av diverse fel...men enligt vad jag läst mig till här på forumet, och vad jag hört från andra, så är kanske felen på E39 mindre kännbara ekonomiskt...kanske med undantag för rosten då (men den drabbar ju även E46).

Praktexemplet är ju det här med länkarmarna på E46...verkar ju kosta 5000:- per sida att byta...och att byta från den "gamla" typen till den nya verkar inte hjälpa då även de nya länkarmarna måste bytas lite då och då.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är säkert så att E39 har en lite högre kvalite som sagt, men angående länkarmarna så har ju bmw tagit på sig en ganska bra goodwill om bilen inte är mer än 3 år och 8000 mil. Då kostar det ju inget (annars ca 6' om man inte absolut vill lämna den till bmw då det blir nästan 10´) Om E39 och rost har jag för mig att även där är bmw ganska så snälla, eller?

Länk
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Tidiga E39 har haft diverse barnsjukdommar dom också.

På min 96:a va de dom klassiska som:

Airbag kontakten under förarstolen,
Oljud pga skräp bakom bromssköldarna,
Rost vid tanklocket.

Å sen pajade styrväxeln också efter 12500 mil, har hört att det inte är direkt ovanligt heller.

Men hursomhelst så va de en fantastiskt skön bil att köra & åka i.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det som blir byttet, holder seg bra?

Jacky: Hvorfor ikke la det stå ~10k på sparekontoen, så kan du bruke dem på bilen dersom det oppstår noe fel?
stefannorr
Läser man alla inlägg på detta i bilkretsar eller märkesforum överlägset mest besökta bilforum så kan man ju tro att BMW= skit ,visst många barnsjukdomar o ev tveksam goodwill från BMW i vissa fall typ termostat länkarmar m.m gör ju inte saken bättre.
Men om man gör som mig o kikar in på andras forum då och då så är det ju exakt likadant där..typ audi har väl samma problem med länkarmar som BMW m.m.
Men som sagt detta forum har ju ingen större konkurent i antal besökande per dag inlägg m.m(rätta mig om jag har fel)
Men som sagt,BMW borde ju givetvis sköta vissa grejer snyggare som vissa klassiska fel på e 46 länkarmar termostat m.m och inte vara ett lotteri på vilken BMW återförsäljare man besöker om de ska gå på goodwill eller ej.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Fråga från en okunnig: varför skulle 3-serien egentligen ha fler fel än 5-serien? Och hur står det till med 7-serien och Z-serien kvalitetsmässigt?

*Best Man Wins*

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.