|
|
|
|---|---|
AIex |
Har sålt min bil men den är obesiktad men den som ska köpa den bor i Malmö och jag bor i Norrland. Får han köra hem den? Mvh/Alex |
|
vad jag vet så får man bara köra till från besiktning/verkstad om det gått så långt att körförbud inträtt! är det inte inträtt ännu är det bara att köra!! kan ha fel men så är det jag lärt mig!! bara rätta mig om nån vet bättre! |
|
Franke |
Till och från verkstan och till SBP. Man får även köra bilen i samband med reparation. Detta gäller en bil med körförbud. Men då ska bilen vara påställd och försäkrad. För att försäkringen ska gälla så måste bilen vara påställd. Med andra ord så får han inte köra hem med bilen. Om man ändå kör en bil som har körförbud så var det 600kr i böter sist jag blev stoppad.Men bara om polisen inte tror på dej när du säger att du har varit o skruvat med bilen. Men jag tror att det blir dubbelt så dyrt om bilen inte är försäkrad. Dom blir nog även mindre glada om bilen är avställd och oförsäkrad. |
|
Be köparen boka en tid på hemortens bilprovning och se till att få en skriftlig bekräftese på bokningen. Därefter borde han ganska safe kunna köra hem den. Regeln är ganska luddig har jag för mig. Dock bättre att du besiktigar den så slipper det bli nått strul. Återbudstider finns nästan alltid. Man får köra en bil till Bilprovning bara den är försäkrad. Dvs. skatt och påställning behövs ej. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
Franke |
Mitt försäkringsbolag sa att min trafikförsäkring inte gällde så länge bilen var avställd. Och det sa dom efter att jag sa upp min försäkring. Sedan har jag hör om dom som har fått betala betydligt mer än 600 när dom kört avställt o oförsäkrat. |
|
AIex: Nej, han får inte köra bilen hem. Franke: Det är inte längre tillåtet att provköra en bil belagd med körförbud i samband med reparation... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Franke |
Jesperado: ok. är det nytt för i år eller? Mvh Danne |
|
Ja, första Maj tror jag det trädde i kraft! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det stämmer som Jesper skriver att den nya lagen började gälla 1:a maj. Det är inte längre tillåtet att provköra bilen i samband med reparation när körförbud gäller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.