AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
422

Övergångsställen och cyklister...

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Enligt svenska trafikförordningar så är man skyldig att ge gångtrafikanter företräde vid övergångsställen.
Men de förbannde cyklisterna som bränner över då?
Ibland blir jag sugen att köra på en bara därför... olagligt iofs men sugen blir man likförbannat.
Jag lovar att inte göra det medvetet i verkligheten (men i tanken har jag gjort det flera gånger redan).

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
BMW Williams FW23 1:24
Tror även det gäller cyklister när det finns den speciella markeringen för cykel.

Håller helt med dig!!
"Slopa övergångsställen, bygg gångtunnlar"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Väjningsplikt gäller inte mot cyklister på vanliga övergångställen.
Läs här: Länk

Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
gäller väl bara om cyklisterna går över med cykeln. inte när dom sitter på den. men å andra sidan.. hur många av dom stannar? inte många.. o man kan ju bara inte köra på dom heller :// eller? =) mvh Daniel

-------

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Space-X-plorer,
jag kopierar då eftersom du inte klarad av länken.... :))

"Gäller väjningsplikten även mot cyklister?
Nej. Väjningsplikten för fordonsförare gäller enbart mot gående - inte mot cyklister. Även om det inte finns något förbud mot att cykla på ett övergångsställe. Däremot betraktas cyklisten som gående om han eller hon stiger av cykeln före övergångsstället och leder cykeln över körbanan.

För den cyklande som kommer in på en väg från en cykelbana gäller väjningsplikt mot fordon som befinner sig på vägen."

Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Synd att man sällan har tid och stanna och skälla på de idioter som cyklar över...
Damer på 40+ är klart överrepresenterade tätt följda av herrar i samma ålder... hoppas att jag inte blir sån om 8år.

---------------
---------------

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det värsta är ändå folk som stannar och skäller, hytter med näven och skriker åt en för att dom tror sig ha rätten på sin sida. Borde nästan finnas någon typ av körkort eller förarbevis för cykel också...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Stannade till en gång då en dam hööte med näven.
Jag tog av mig bältet och öppnade dörren och jag har aldrig sett en dam på ca 55 som cyklat så fort.
Hade bara tänkt visa henne uppslaget i VTK som säger vem som har rätt...

---------------
---------------

Jeppe: du vet väl att i Lund gäller högerregel,väjningsplink,stopplikt när det är bilen som skall stanna för cyklisten och inte vice versa...

Frågade sensat i dag en dam ( ca 60) på cykel i centrala Lund om det var svårt att cykla och hålla reda på vem som kom från höger samtidigt, hon bad mig " Ahh håll flabben, pågdjävel!!"

Vad säger man..... ge Polisen rätt att konfiskera cykeln för dom!!

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
gu
394
gurr
M5 -95
jag glider över på nåt helt annat: busschaufförerna.

sen när blev man skyldig att lämna företräde åt utsvängande buss på 70-väg?
jag vet inte hur många gånger jag lackat ur då busschaffisen ba petat i blinkersen o svängt rakt ut och tvingat ut folk (och en själv) i mötande fil om det velat sig illa. han/hon har inte ens tittat i backspegeln verkar det som och det är ju inte direkt en sportbil dom sitter i. ne, snarare 10 ton buss som accar som en pormask. antingen får man nita, eller om det finns plats; full tuta, knuten näve och förbi, varpå man får helljus i backspegeln så länge bussen syns till. åk hem o läs på för f*n.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Lyfter denna tråd igen pga händelse i morse!

Åker till jobbet i finbilen idag (iX:en ifall någon skulle tro något annat). Svänger av i en korsning och över ett övergångsställe och håller på att få en scooter i sidan! Föraren, i min ålder, pallnitar och vi slapp sammanstötning. Såg inte ens att han kom... det gick snabbt. När jag senare passerar bron över Kalix älv så blir jag omkörd på cykelbanan av samme förare. Jag körde ca 70 på 70-väg och han körde gissningsvis ca 90-100 på cykel/gångbana.
Okej att man kör trimmad moppe men inte f-n skall man köra på cykelbana då. Det är ju så gott som omöjligt för andra att förutse att nån kommer på cykelbana i 100 knyck...
Kommer på en massa fula ord men de skriver jag inte här.

---------------
---------------

Kolla noga så det inte sitter en liten cykelskylt vid övergångstället syns dåligt ibland....

Å andra sidan så gasar man väl där det inte finns övergångsställen.....

Tat o lugnt i stan o gasa på stora vägen istället ;-))

Med ny vattenpump mm... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.