AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.869

Bwm släpper Z4 2.2 - ett misstag?

Sida 3 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tretretti/mikren-6: Mitt resonemang isolerar en enstaka modell. Visst funkar en sådan strategi utmärkt på en volymserie så som Volvo 740 som hade sålt i drivor oavsett. Även 5 serien klarade sig väldigt bra i de 3 åren innan M5an kom eller har jag fel? När dessutom BMW hade tänkt att strunta i att tillverka en M5a från början så bevisar väl det motsattsen till att det måste behövas en M5a för att sälja stora volymer och locka köparna. Modellerna i sig är av mindre betydelse medans varumärket och dess betyedelse är det viktiga. En 316ti är ändå en BMW, dvs körglad, bakhjulsdriven och inriktad mot föraren (allt från ergonomi till körglädje). Däremot är den undermotoriserad men en 318 är samma bil som en 330 med större motor. Alltså är det Varumärket BMW och inte modellen i sig som spelar någon större roll för köparna. Mer än att ju strörre motor desto snabbare går bilen.

Just Z4an är en bil som hjälper alla andra modeller, inte för att den är praktisk, ekonomisk utan för att den duellerar med Porsche och andra sportbilar. En 2.2a kommer väl mer eller mindre snarare duellera mot en Pegeout 206 CC med plåttak...

En strategi kan inte användas på alla modeller och marknader. Och jag tror inte det är så svårt (än så länge) att lägga upp emot miljonen på en BMW. Kolla bara M3 CSL.

Vi får se vad som händer här näst, kanske en 618ci snik utan elhissar och med tygklädsel?...

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Tretretti,

Vi har tydligen lärt oss samma sak vad gäller strategin att först släppa ut värstingmodellen. Helt rätt strategi tycker jag med. Däremot är BMW mer eller mindre nödgade att släppa ut en inropare för att få upp lönsamheten i längden, medan Porsche med sitt starka varumärke och begränsade upplaga fortfarande kan sälja "dyra bilar". Det är en fin balansgång det där med exklusivitet! I Porsches fall till exempel skulle nog exklusiviteten på dyrare modellerna dala om man introducerade en utmanare i golfklassen istället för tvärtom. I BMW:s fall är det nog helt rätt. Däremot är skillnaden mellan en 316 Compact och en Z8 så enorm att även om Compacten är exklusivare än en Golf så är den ändå såpass överkomlig att grannfrun har råd att köpa den. Det var så jag menade. Tänk dig scenariot när grannfrun ropar: Åh, har du också köpt en BMW! när du precis ställt Z8 på uppfarten. Där försvinner en del av exklusiviteten öven för Z8:an. Det krävs en BMW-entusiast för att förstå vilken fenomenal bil du har köpt.

Micke
Acey: Money talks hos BMW även när det gäller Z4-serien! Z4 r inte någon extrem supersportbil utan bara en vanlig roadster baserad på det koncept som Mazda så framgångsrikt dammade av med sin Miata. Sedan har alla tillverkare med självaktning börjat tillverka roadsters. Att BMW kommer bredda programmet kan knappast betraktas som förvånande då stora serier är ett krav för att få lönsamhet i produktionen. Med största sannolikhet kommer lika stora volymer säljas av Z4 som Z3.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bjoerck: Tror du att Miatan var den första roadstern så kan du kolla lite i historieböckerna, BMW har en lång och stolt tradition när det gäller roadsters.
Även en Boxster är en vanlig roadster, dock finns det ingen logik i att sänka Z4an i samma träsk som Z3an bara för sakens skull. I ett företag med många modeller, höga volymer så finns det alltid plats för udda modeller som ger mer till konsumenten än företaget.

Om Z4an kommer säljas i lika stora volymer som z3an så hoppas jag att det beror på att det är en utav dom roligaste bilarna bmw byggt och inte för att man dödar bilen och stoppar i en 1,8 liters 4a :((

Hur som helst, det mesta är nog sagt i ämnet. Vi får hoppas att 2.2an håller sig på andra sidan atlanten. Annars får man nog kika på en 996a...
mi
525
mikren-6
acey,

När du jämför Peugeot och BMW är det igen två märken med helt olika stämpel på varumärket, och därmed helt olika köpare.

Z4:an kan aldrig bli mycket mer exklusiv än vad varumärket tillåter. Om det hade räckt med att tillverka en svindyr bil i liten upplaga så hade nog alla biltillverkare gjort så vid det här laget. Som sagt, titta på hur Toyota gjorde när de skapade Lexus.

De få lyckliga köpare som slår till på en M3 CSL vet nog mycket väl vad de får. I princip en tävlingsbil för gatubruk. Däremot blir de blåsta om de tror att den har högre status än en Porsche (såvida du inte frågar Berra-BMW-fantast då...).

Micke
Acey: Jag skrev att Mazda dammade av konceptet och inget annat. Konceptet med roadsterbilar för "vanligt folk" härstammar från de engelska tillverkarna MG och Triumph. Z3 konstruerades efter att BMW sett hur Mazda som ensam aktör plockade marknadsandelar med sin Miata. Sedan exploderade marknaden för roadsrters och idag är biltypen mycket populär. Jag löpr själv en roadster som jag ska ut och smiska lite asfalt med nu eftersom solen skiner så gott idag! :-)

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mikren-6: Det tar sällan tidningarna hänsyn till, Om en ford focus kan jämföras med en bmw så ligger inte pegeout helt långt ifrån. Hur tror du att varumärke får status? Inte genom att göra så som BMW gör nu - därav urvattning av varumärket. Förr var BMW speciella bilar medans det nu är en helt vanlig svenssonbil. Detta kan vara helt okej för volymmodellerna men det måste finns några modeller som kan stå utanför hela den grejen. Jag har aldrig sagt att det räcker att göra en liten upplaga för att skapa status och exklusivitet. Jag har sagt att det kan göra det för BMW - och det är en stor skillnad. Om nu m-modellerna bär övriga modeller på sina axlar i form av att vara bärare av formen/kommunikationen och varumärket så bör man kanske tänka på dessa köpare?

Bjoerck: En utveckling och uppdatering av modellprogrammen sker hela tiden - kom suven som ett direkt svar på Jeeps dominans på marknaden? Svårt att säga, dessutom är en Mazda en Mazda och en BMW en BMW. Konkurenter?

Kanske är världen så krass idag att Porsch måste börja tillverka en bil som cayenne och BMW måste göra snik svenssonmodeller av alla modeller i progammet för att överleva och inte bli uppköpta av FORD, GM eller liknande. Tragiskt.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Folk får väl göra vad de vill med sina bilar. Om man som t.ex. M3-ägare inte står ut med att det finns 316 M-kopior blr man nog ta sig en funderare på det här med självkänslan. "

knappast självkänslan men väl plånboken. Skulle aldrig få för mig att köpa en ny M5 efter vad som hände med e39 varianten och dess värdefall. värre får man leta efter.
mi
525
mikren-6
Acey,

Hur får ett märke status? Har du ett bra svar på det borde du skriva en bok. Många vill ha svar på det. BMW har ju i de allra flesta serier haft billigare inropare genom åren. I de fall de inte haft det har försäljningen gått trögt (8-serien, Z8). Att BMW skulle börja tillverka bilar som är viktigare för kunderna än för företaget har jag svårt att tro. Det är inte gratis att utveckla en bilmodell. Vill man ha lönsamhet med små upplagor måste man ha ett mycket högt pris, vilket inte fungerar så bra för BMW på grund av att exklusiviteten i varumärket inte räcker till (Z8). Annars är det volym som gäller och då finns inte mycket annat att göra än att presentera en inropare...

Ny tycker jag ändå att du ska köpa en Z4:a 3.0 eftersom du gillar designen samt för dess suveräna köregenskaper. Det är väl därför man köper en sportbil? Sen att man inte kan räkna med samma andrahandsvärde som Porsche är inte mycket att göra åt idag tyvärr...

Micke
mi
525
mikren-6
Griseknoen,

BMW valde att sälja E39 enbart med 6-cylindriga motorer för att behålla exklusiviteten i modellen (med undantag för 520d). Det är säkert ett dilemma för ett företag som BMW att försöka sälja "samma bil" till helt olika kundgrupper. Är exklusiviteten för M-modellerna viktigast så borde BMW, om man nu drar det till sin spets, inte tillverka några andra motoralternativ. Det är en svår balansgång att behålla exklusiviteten i modellen samtidigt som man vill ha så mycket volym som möjligt.

Jag tror att M-modellerna hittar sina köpare i de som vill ha en kombinerad familje/sport-bil och som kan ta den ekonomiska smällen när det är dags att sälja. De är få bilköp som är ekonomiskt försvarbara.

Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mikren-6: Hade haft ett svar på den frågan så hade jag nog aldrig funderat över hur andrahandsvärdet på mina bilar var :o)

Jag menar inte extremt små serier, det räcker väl med en 2,5, 3.0 och en M version av Z4an. Jag skulle inte kalla det små volymer när en sökning på mobile.de redan ger 595 begagnade fordon. Jag menar inte heller att modellen ska vara viktigare för kunden än företaget, åtminstånde inte att företaget ska gå minus på modellen. Men en skillnad i strategi mellan en Z4 och 5-serie bil kan man väl ändå önska, det är två helt olika målgrupper trots att det är samma bilmärke.

Tyvärr är ju prestige, status och liknande värderingar svåra att värdera i kronor. Jag tror att behålla vissa modeller lite mer exklusiva så som Z4an där 2,5an får agera "snikmodell" skulle vara bra för märket när det status, prestige och exklusivitet. Men kanske inte i balansböckerna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tur att det är sommar och lite att göra på jobbet :o)
mi
525
mikren-6
Acey,

Jag är faktiskt beredd att hålla med dig!

Tyvärr är det ju så idag att de flesta företagsledningar präglas av en blind kortsiktighet. Jag tippar på att vinstmarginalen på M-modellerna är ganska bra. BMW försöker nog sälja så många som möjligt för att gå med vinst. Problemet blir då att exklusiviteten delvis försvinner och andrahandsvärdet sjunker. Skulle BMW tillverka en begränsad upplaga av nya M5:an på säg sisådär 2000 bilar så skulle definitivt andrahandsvärdet bli bättre. Men ett sånt beslut skulle kortsiktigt inte se bra ut i balansböckerna...

På lång sikt är det nog mycket riktigt så att exklusiviteten på M-bilarna försvinner med storleken på upplagan, vilket även kan komma påverka nybilsförsäljningen på sikt. Kan bli svårt att sälja en M5:a för 700 000 när köparen om några år måste sälja bilen för samma pris som en lika gammal 520...

Tur att det är lite att göra på jobbet, ja... :-)

Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis nu förstår du mig exakt! :) Jag vet att ett stort antal ägare av M3or har gått ihop sig och framfört ett krav på att BMW för ett tag skulle stoppa importen på M3orna. När det var som värst hade brittiska BMW så många "slots" att det ibland kunde vara ett par veckor (!!) väntetid på en NY M3a, och ganska många på lager i England. Detta medförde ett andrahandsvärde som inte var så roligt (man hade kunnat göra en bra affär på M3a, om man nu kan leva med högerstyrt :).

Jag vet inte resultatet av protesten men tydligen fanns det iaf en dialog. Även vad man har kunnat läsa på andra forum så ska produktionen gå på lågvarv i tyskland under sommaren för att låta efterfrågan bli lite störe än tillgången igen.

Om man bortser ifrån att Porsche är ett mycket mindre märke, olika "status" osv så hanterar dom detta betydligt skickligare än BMW. Tillgången får aldrig vara större än efterfrågan på Porschmodeller, detta bör BMW också kunna göra med sina M modeller. Fast det förstår ju alla att det är lockande att kränga iväg så många m5or (som trots allt bygger på en helt vanligt e39/e60) för 700-800k. Men till vilket pris för varumärket?

Ofta kan statusen och exklusiviteten behållas trots relativt stora volymer till en gräns när bilen blir tillgänglig för "alla" eller iaf många. Brytpunkten för m-bilarna bör vara någonstans runt 200-250k? När 3-4-5-6-7 ägaren kommer in, bilar missköts, toksänks, sönderstylas och sönderimporteras. Mycket bil/prestanda för lite pengar gör den till ett attraktivt åk för många mer eller mindre "seriösa" personer.

Hopp detta verkar mer eller mindre avklarat, nästa ämne? ;)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Oj, vilken debatt! Läsvärt, finns inte mycket att lägga till annat än att Asken och jag diskuterar att beställa varsin 616 compact när den kommer. Manuella backspeglar, hederliga fönstervevar och galonklädsel. Klocka kan fåsmot pristillägg

;-D

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tretretti: Det är du och asken som förstör för oss status köpare! ;))) Jag får väl köpa mig en dyr klocka istället ;DDD
Jag misstänker att BMW och Volkswagwen håller på att växla plats i bilvärlden...

För övrigt är marknadsföring och marknadsstrategi intressanta ämnen. Att BMW inte längre är det statustyngda bilmärke det en gång varit är uppenbart. Däremot är märket trendigt just nu. Parallellimport och en uppsjö av billiga, relativt nya BMW:ar drar ner statusen. Det blir spännande att se hur utvecklingen kommer fortsätta för BMW.

Volvos designchef hävdade att så länge det rullar en massa gamla Volvoar på våra gator i form av 140, 240, 343 med flera är det svårt att lyfta varumärkets status som premiumbilstillverkare. BMW:s största problem är nog det usla andrahandsvärdet som gör att bilarna förlorar status.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.