|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Frågan är verkligen vad priset kommer hamna på 2,2:an och vilken form av nedskärning i utrusting de tänkt sig... Då kanska man kan börja spekulera på allvar.. men som Chrille70 sa så torde det bli nånstanns runt 300kkr och det anser jag inte som så positivt om de även ska skära ner på standard utrustningen.. men som sagt.. den kan ju allt tilltala den bredare massan som absolut inte är intreserad av nån speciell motor effekt... utan bara vill ha en "Flashig" roadster.. Coupéns vara eller ikke vara baserar jag bara på det han i länken sa! Fast jag tycker det kan bli intresant att se hur dom plåstrar ihop en sån design.. ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Förlåt en dum fråga, men jag är ju från Kallinge... Hur kan lanseringen av en 2,2-liters Z4 sänka andrahandsvärdet på redan sålda Z4 3,0? Värdeminskningen första åren lär väl bli häftig oavsett vilket. Om logiken stämmer borde 520 vara skulden till värderaset på 540 och M5, eller har jag fel? Personligen tror jag att den affärsmässiga potentialen för en Z4 2,2 är mycket stor inte minst i USA, så vi ska nog inte bli förvånade om den dyker upp. Z4 coupé? Ja tack! My Bimmer is my mistress |
|
|
Du är ursäktad eftersom du är från Kallinge ;)). Ja 520 är indirekt anledningen till att M5an har ett dåligt andrahandsvärde. Tänk dig hur det hade sett ut om det bara funnits M5or (tillgång/efterfrågan) samt psykologiska fördelar i status, tillgänglighet och även fysiska överlägsen prestanda och teknik. Tro fan att M5orna hade varit bra mycket mer attraktivare på begagnatmarknaden. Anledningen till att en "billig" instegsmodell på sikt ställer till problem för övriga Z4or är minskad exklusivitet, högre tillgång och lägre status. Oavsett om man vill eller inte så är det dessa saker som ändå påverkar många när det gäller bilköp. Enkelt att se hur det är på Z3 marknaden. Hade det bara funnits 2,8 , 3.0 och Z3M på marknaden så hade andrahandsvärdet stått sig bra mycket bättre än när 1,8 orna gör att bilen dels är vanlig och dels drar ner glansen på övriga modeller i programmet. En Z3 i varje hörn bidrar inte direkt till att fler vill köpa bilen? Nu är inte en Z4 samma sak som en 5-serie produktion och är därför mycket mer känslig för dessa saker. En sådan här bil säljer ju på vissa värden som kanske raseras med en "billig" instegsmodell. Hoppas du är med på resonemanget, nu ska jag sova :o) |
|
|
Annars kan man ju vända på resonemanget. Det kanske är så att BMW vill sälja många "snikbilar" och använder de motorstarka "prestigebilarna" för att höja statusen... Tror inte att förtjänsten på en M5:a är mycket större än på en 520. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Kristian Larsson är på rätt spår. Z4 kommer definitivt komma i mer moderata versioner än 2.5 och 3.0. 3.0 får agera statushöjande för modellen ett tag innan de motorsvagare modellerna lanseras och förmodligen blir kassakor. Bilindustrin har alltid jobbat på detta sätt. Många bilmärken lanserar först en lyxmodell sedan kommer en budgetverison som "ärvt instrumentpanel och bakaxel från lyxmodellen". I själva verket är det tvärt om, lyxbilen har budgetmodellens komponenter... Marknadsföring är viktigt. Utan att känna till några siffror är det mycket möjligt att BMW AG går jämnt ut, eller rent av förlorar pengar, på att tillverka M-modellerna. Däremot är de ovärderliga för varumärket. De bilar som BMW AG torde ha störst täckningsbidrag på är de största sexorna (3.0). Dessa motorer kostar inte nämnvärt mer att tillverka än 2.2-litersmaskinen men säljes betydligt dyrare. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Ja, det är ganska exakt samma förfarande som Volvo hade i början på 80-talet när 700-serien skulle släppas. Först släpps 760 med elhissar och grejer. Stor, vräkig design med kromgrill, hög komfort, stark motor och en stor tillvalslista (för den tiden). Ett tag efter släpps 740 GLE med nästan lika mycket utrustning och så fast mindre motor. Inte förrän en stund efter det släpptes 740 GL som den stora massan tänkte köpa. Allt detta för att sätta bilen i premiumklassen från början fast den kanske inte hörde hemma där i det vanliga utförandet, och därmed ta ut mer pengar för bilen och även kanske kunna stoltsera med att de kan leverera en premiumbil till mellanklasspris (fast det egentligen är en mellanklassbil). Nu säger jag inte att Z4:an inte hör hemma i premiumklassen för det gör den oavsett motor, men den kanske inte tillhör samma liga som Ferrari och Porsche (och det vill troligtvis inte BMW heller för de säljer inte alls lika många bilar i det segmentet). Alltid bra att använda Volvo som exempel här i Sverige för då förstår folk och kommer ihåg att det faktiskt var så. |
|
|
Bjoerck: BMW M gör garanterat vinst på sina M-bilar. Kristian: Det var inte heller frågan, frågan var om M5ans andrahandsvärde hade varit bättre utan övriga syskon i 5-serien. Att göra snikmodeller är något fler och fler företag använder men frågan är om det är bra för varumärket? Jag lovar att BMW förlorar fler köpstarka kunder om det står en Z4a i varje hörn än om den vore lite mer ovanlig - det räcker med att läsa runt på de utlänska forumen som har en bil av varje M sort samt diverse porschar i garaget. En kund som är trogen BMW och köper deras dyrare modeller måste vara värd mer än en kund som köper snikmodellen? Även om fler snikkunder i ren lönsamhet säkert kan vara mer lönsamma, men varumärket då? Det är trist att en sådan udda och rolig bil som Z4an ska gå samma väg som Z3ans till möte och bli en fattigmans porsche som finns i varje gatuhörn och när den börjar komma ut på begagnadmarknaden sönderstylad i fast and furious stuk. Innebär detta på sikt att bmw vill tillverka fler och fler folkliga bilar? Tycker att det bör finnas utrymme i ett så pass välmående företag med lite mer udda bilar. Z4 3.0 piskar Porsche Boxster i de flesta tester jag läst det känns bara så onödigt att kasta bort det genom att introducera snikmodeller. Det är ju knappast så att folk som provkört bilen tycker att det ska i en motor med mindre effekt i bmw kanske bästa chassi någonsin, snarare tvärt om. Man har ett och annat att lära av porsche när det gäller bevaring av varumärket. Hur kan annars en bil som Boxster efter 3 år ha kvar över 60% av värdet? Inte för att det är en så bra bil, inte för att porsche är porsche, utan för att porsche är värdsbäst i att styra tillgången och se till att marknaden aldrig är översvämmad av porsche bilar. |
|
|
Acey, Jag kan inte låta bli att förvånas överdin argumentation i den härtråden med våran förra diskussion i färskt minne. Du tycker att BMW ska syssla med kundvård och hålla uppe exklusiviteten på Z4:an genom att inte släppa en snikmodell? Helt plötsligt är det inte längre sjysst av BMW att försöka maximera sin vinst? Vem var det som sa i en annan tråd att "money talks"? Din inställning skiner igenom så tydligt eftersom dina personliga intressen är inblandade. Samma sak för mig när det gäller E60 och design om du kommer ihåg. Ärligt talat är väl Z4:an närmare konkurrent till Mercedes SLK än Porsche Boxster? Med tanke på det är det väl inte så konstigt om BMW släpper en 2.2:a? Micke |
|
| Håller med mikren-6 i stor utsträckning. BMW är fortfarande säkerligen mer måna om att tjäna pengar än att förstärka varumärket. Givetvis måste man bevara varumärket, men att förstärka det som det är nu genom att göra avkall på vinsten tror jag inte är aktuellt. Vilket märke går bäst ekonomiskt sett; Porsche eller BMW? (Ingen retorisk fråga för jag vet inte utan undrar) | |
|
Nu är det ju faktiskt så att det inte går att jämföra Porsch med BMW vad gäller varumärke och modellutbud. Därför känns det ganska överflödigt att diskutera huruvida BMW ska försöka jobba för att upprätthålla samma andrahandsvärde som Porsche. Porsche tillverkar sportbilar medan BMW tillverkar sportiga familjebilar. På grund av det segment som Porsche befinner sig i kan man tillverka relativt små serier av exklusiva bilar och ta ett högt pris. Självklart påverkar det andrahandsvärdet. Utbud och efterfrågan... Iofs så håller Porsche också på att urholka sitt varumärke genom att tillverka bilar som Cayenne. Vad blir härnäst? 911 Touring? Nu är min personliga uppfattning den att BMW i högre grad riskerar att urholka sitt varumärke genom att bygga bilar med kontroversiell design än att lansera snikmodeller. Snikmodeller har BMW alltid haft på programmet. Designen däremot har blivit kontroversiell först på senare tid, i och med lanseringen av E65. Micke |
|
|
Jag håller inte med att det inte går att jämföra Porsche och BMW eller BMW och Volvo. I dessa sammanhang gör det det eftersom det handlar om varumärkesstrategier och dessa märken har valt olika vägar. |
|
|
"Folk i england tyckte att 2.2an ska ha obligatorisk modellbeteckning som inte går att ta bort :)" Ja, inte så dum idé faktiskt. Anledningen till att små-motoriga bilar såsom 520i kan ta ner värdet på M5 i samma karossutförande är just att man i dagsläget med inte alltför stora medel kan få en 520i att se ut som en M5. Tycker man skulle införa mer unik, svårhärmlig (ifall det nu finns ett sådant ord) utrustning på de olika varianterna för att försvåra "look-alikes" som drar ner andrahandsvärdet på de dyrare varianterna. Hur kul är det för e36 M3 ägarna med de knallgula 316i med M3 emblem och fullt M-paket som snurrar runt? Typexemplet för vad jag menar. Vad föreslår jag då? För det första: Omöjliggör (så gott det nu går) möjligheterna att byta ut eller ta bort emblem. Försänk emblem i plåten så att man ej kan ta bort ett 316 emblem och ersätta med M3. Då syns det helt enkelt i plåten bakom att fel emblem sitter på. Enkelpipigt på samtliga instegsmodeller, ändra grovlek på rören högre upp och form (som de ovala blåsen som skall komma på nya 545 e60). Gör helt unika färger till M-vagnarna, färger som ej går att få överhuvudtaget till de övriga serierna. Listan på inbyggda spärrar mot sådan andrahandsvärdes-försämring som vi har idag går att göra lång. Dessutom tror jag alla riktiga fantaster skulle tycka att det är kul med unika detaljer på de olika serierna/modellerna och slippa bilar som påstår sig vara M3or och som har en knallpulver-fyra under huven och inte klarar hundringen under 10 sek... Fixar man bara ovan och gör det riktigt ordentligt skulle vi slippa det elände vi har nu. Köper inte heller en ny M bil pga ovan. Vem vill förlora 80% av värdet på 3 år? |
|
|
Griseknoen: Du är nog inne på samma spår som BMW måste varit när de byggde M3 E46 och M3 E30. De bilarna är inte lätta att efterapa utan rejält med jobb. |
|
| Visst, det har blivit lite bättre, särskilt med M3 E46, men det kan jobbas ännu mer på det. Tycker inte det överhuvudtaget skall vara möjligt att konvertera snikmodeller till lyxåk. Det skall helt enkelt vara dyrare att göra konverteringen än att köpa äkta vara. | |
|
Mikren-6: Har du följt hela diskussionen? Money talks, nya 5an är BMWs absolut viktigaste modell inget snack om saken. I marknadsföring och pris/prestanda så är iaf Z4 3.0 en direkt konkurrent och kanske en utav dom bästa roadsters på marknaden. Ska man locka över köpare från Porsche, Mercedes, Honda kanske så måste man locka med något. Z4an riktiar sig till en helt annan målgrupp än 5-serien, eller håller du int emed om det? Jag har redan i tidigare posts angående nya 5an varnat för att porsche kan komma att sätta sitt varumärke i spel med massa nya modeller, särskillt om det kommer snik modeller av cayenne. Just nu är Porsche Boxster den vanliga precis på gränsen. Nya 5an är i stort sett redan en hit tror inte att det är det farliga, dessutom kommer snikmodeller där sälja mycket bra. Absolut större fara är när identiteten och varumärken ifrågasätts och de köpstarka kunderna väljer ett annat märke. BMW är inte Porsche men självklart kommer en Z4 jämföras med en Boxster konstigt vore väl annars? Vad jag säger att i längden hindrar nog en snikmodell av Z4an BMW som varumärke att locka över köpstarka kunder. Visst når man en marginell ekonomisk framgång direkt men i längeden? Bara att kolla på Z8an, underbarbil som är perfekt marknadsförd och perfekt placerad. Håller sig ganska bra fortfarande i pris. BMW kan om dom bara vill. Tror inte folk inser hur viktigt varumärkesbyggandet är, särskillt i dagens läge när det egentligen inte skiljer särskillt mycket mellan de olika märkena som tävlar i detta ganska trånga segment. |
|
|
Griseknoen, Sen finns det ju faktiskt de som vill ha en "sleeper". Till exempel vill troligtvis de flesta kunder som köper en ny M5 ha en relativt diskret bil med resurser som en sportbil. Sen att du har ingraverat 316 i bakluckan hindrar dig inte smäcka på 19" fälgar, spoilers överallt och en rejäl sänkningssats. Vips så är mamma på gatan övertygad om att du har världens snabbaste bil ändå. Det krävs inte så stor brist på bilintresse för att du inte ska ha en aning om vad 316 betyder. Micke |
|
|
Visst, den handfull människor som trots allt vill ha en sleeper får gå andra vägen, dvs. trimma 520n till stordåd. Visst skulle det gå att smacka på diverse godis på 316 även med mitt förslag. Det skulle inte gå att få den att se ut som en M3 dock och det är det som är poängen. Mamma på gatan ser inte skillnad på BMW och Honda hursomhelst. Det är inte det som drar ner andrahandsvärdet. Det är hur bilen uppfattas bland den målgrupp som köper den. |
|
|
Acey, Håller med om att Z4:an konkurrerar i samma segment som Porsche Boxster vad gäller pris/prestanda. Däremot konkurerar INTE Porsche och BMW i samma segment vad gäller varumärke. Därav förklaringen till Porschens bättre andrahandsvärde. Titta till exempel på hur Toyota löste varumärkesidentiteten. Lexus! Nu kan ju inte Z8:an beskyllas för att vara en någon större försäljningsframgång för BMW. Hade inte tyska handlarna nya bilar till salu på lager ett tag? Likaså 8-serien som hela tiden drogs med dåliga försäljningssiffror trots avsaknad av billig instegsmodell (om man inte räknar med 840i som introducerades för att försöka få upp försäljningen...). 8-serien har knappast något högt andrahandsvärde att skryta med idag trots att det är en ypperligt bra och snygg bil. Tvivlar på att Z8 kommer att hålla i pris som en 911 Turbo. Det är ju faktiskt så att det kan kännas svårt att spendera en mille på en bil som trots allt är av samma märke som grannfruns 316 Compact. Lättare att välja Porsche i sådana fall, om man inte är fanatiker... ;-) Micke |
|
|
Griseknoen, Kan inte målgruppen som köper BMW se skillnad på en stylad 316 och en M3 idag? Det kan inte vara så många. Var det inte "folk på gatan" det handlade om? Micke |
|
|
Hm , jag är ínte bara från Kallinge, jag är strategikonsult också och jobbar med affärs- och strategiutveckling för diverse medelstora och större företag. I den egenskapen tror jag att BMW gör rätt. Det är en klassisk strategi (någon skrev om Volvo 760/740 - inga jämförelser i övrigt!) att man börjar med att skumma grädden av marknaden, dvs introducerar en hutlöst dyr produkt för de som vill vara först och är beredda att betala för den. Blir den en framgång börjar man sedan sälja enklare modeller i större upplaga för att penetrera marknaden. Visserligen med lägre marginal på varje bil men det är pengar man ska tjäna, inte procent. De första exklusivare modellerna höjer statusen på de enklare - och därmed lönsamheten. Kom i håg att grannfruns 316 compact gör I STORT SETT samma jobb som en VW Golf men till ett betydligt högre pris. Det hade inte varut möjligt utan alla 745, M5, 330 Ci ;-) och andra statusmodeller som ger glans åt märket. Gränsen för detta går väl där de billiga modellerna sänker statusen på de dyra - och där är BMW inte på långa vägar än. MB var dj-t illa ute med A-klassen men tycks ha klarat sig och vad SL-busskopian Cayenne kan glra för Porschemärket vet väl ingen. Det visar också på BMW-märkets styrka - att entusiastbilarna kan hjälpa till att sälja vardagsmodellerna till priser som egentligen inte borde vara möjliga. Titta på registreringsstatistiken i mellanklassen där BMW säljer överlägset flest bilar i Europa. Intressant dock att Z8 exempel inte säljer lika bra. Kanske beror det på att bilen var feltajmad (ekonomisk kris i Tyskland) kanske på att den konkurrerar mer med BMW:S egna modeller än Porsche mfl och därför ansågs hutlöst dyr och opraktisk. Jag vet inte, men jag är trots märkesfanatismen inte säker på att jag skule köpa en z8 om jag hade en miljon att köpa bil för. Däremot är jag skeptisk till griseknoens förslag om obligatorisk modellbeteckning. Folk får väl göra vad de vill med sina bilar. Om man som t.ex. M3-ägare inte står ut med att det finns 316 M-kopior blr man nog ta sig en funderare på det här med självkänslan. Själv gillar jag diskreta bilar som håller mer än vad de lovar och tycker att E28 M5 är bland det sexigaste BMW tillverkat. Kan man inte få sin E60 M5 så att den på pricken liknar grannens 525? Anyway - som ni märker har jag semester och gott om tid att skriva. Freude am Fahren på er i sommarvärmen! 330 My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.