AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.872

Bwm släpper Z4 2.2 - ett misstag?

Sida 1 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är bmw påväg att göra samma misstag med Z4an som med Z3an? Själva tanken med Z4an och bara släppa en 2.5 liters motor och 3.0 var att behålla värdet på modellen, premium känslan och lite exklusivitet. När man nu kommer släppa en Z4 2.2 med mindre standardutrustning / manuellt tak och lägre pris så undrar man hur tanken är? Tror ni Porsche skulle få för sig att slänga ner en 2.2 liters 150 hästars motor i Boxstern?

Detta komma med största sanolikhet bidra till ett sämre andrahandsvärde för Z4an vilket är mycket synd. Eller hur känner ni andra?
acey:

Var har du hört det?

Länk??

Och ja det kommer att sänka värdet
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Orolig acey!? :))

Skämt åsido, jag håller med dig. Visste inte att man skulle släppa 2,2 också men det är synd tycker jag med.

Länk
rsarits
Misstaget med Z3 var väl inte 2,2 och 170hk, utan 1,8 och 1,9 modellerna. 170 hästar är nu ändå mer än de flesta andra bilar har
Z4
28
Z4
Z4 3.0
Jag håller med, visst skulle bilen hålla sig bättre imagemässigt utan en billigare instegsmodell. Däremot läste jag redan i höstas att man sagt från BMWs sida att 2.2an skulle komma i Z4an. Låt oss hoppas att den i alla fall inte kommer med någon fyra... Om någon är intresserad att läsa lite mer "halv-inside" info om fyran så finns det mer i länken nedan:

Länk

Z4:

Tack för länken och ett stort Grattis:))

Dock verkar det inte klart om det blir en 4 alt 6 blir det en 4 så känns det som man tappar lite av statusen för sex är väl roligare än 4....
Z4
28
Z4
Z4 3.0
Starre:
namnet på modellen talar ju för en fyra...
Jag sätter dock min borttagna "isoleringsbit" på att det blir sexan, vilken 2,2 liters fyra skulle det vara??
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det ska bli 6an med valvetronic. Jag tycker ändå att det är fel. Dessutom snålar man på utrustningen och sänker priset för att få in köpare. Folk i england tyckte att 2.2an ska ha obligatorisk modellbeteckning som inte går att ta bort :)

Tycker det är helt fel. Har man marknadsfört z4an som en sportigroadster med siktet inställt på Boxster (inofficiellt) så känns det bara trist med en instegsmodell. Behövs det verkligen någon instegsmodell till Z4an?
chrille70
Z4 har goda förutsättningar att bli en riktig storsäljare (i sportbils-mått) vare sig det kommer en 2,2-litersversion eller inte. En billigare instegsmodell som Z4 2,2 kan däremot fungera som en stark konkurrent till billigare roadsters som t ex Mazda MX5 och MG TF. En Z4 2,5 är något för dyr i den jämförelsen.

Hur BMW än bär sig åt kommer nog aldrig att få samma exklusivitet som Porsche Boxster, det är liksom en liten skillnad på varumärkena... Jag vill bara påminna om att BMW är dussinbilarnas dussinbilar i Tyskland, England m fl. Så att Z4 2,2i skulle dra ner andrahandsvärdet på 2,5- och 3,0-bilarna är något jag betvivlar starkt.

Jag kör en Z3 2,2 170 hk och tycker inte att det är några större fel på fartresurserna. Inget fartvidunder, okej, men knappast tråkigare än t ex MB SLK 200 Kompressor - en bil som jag tycker känns minst lika "fin" som Porsche och BMW trots att den "bara" har 163 hk...

Mvh Chrille
Huh? BMW har ju ffs sagt att det inte ska komma ngn satans fyra i Z4!

Stämmer detta kommer jag inte längre att kunna se den 3,0:a jag lite då och då umgås med i ögonen mer =/
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Tvivlar starkt på att dom kommer sänka ner en 4:a i Z4:an.. men som han skrev (länken från Z4) så fanns det en stor chans att dom kommer introducera 2,2:an om inte försäljningnen skulle öka. Då menar jag troligast 170 hk:s Raka 6:an! 4-yrorna är nog bara tänkt att få hamna i 1,2,3 + compact serierna!

Sämre andrahands värde är väl att räkna med i sånna fall, som flera tidigare sagt! Men nå hiskliga skillnader tror jag ionte kommer inträffa! Detta om det är 170 hk 6:a dom ska sänka ner!

En annan intresant fråga är ju vad den skulle kosta i sånna fall. Något under 300kkr? Hur pass snickig skulle dom våga göra den för att inte tappa image på Z4:an? Prestanda? osv...

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW gör ju ingenting för att förbättre BMWs dåliga andrahandsvärde. Överproduktion av M bilar, för små motorer som sänker "statusen" på bilarna.

theprophet: Jag är rädd att bmw är beredda att offra all image och all prestanda (fortfaraned ett körglatt chassie så det kan dom inte sabba allt för mycket) för att nå en försäljningsframgång. Tyvärr. Blir det en 2.2 liters version av Z4 tänker jag inte köpa min Z4 ny av BMW, inte en chans.

Chrille: tror du inte att andrahandsvärdet på z8an hade påverkats om man lanserade en bil med 3.0 motorn i och betydligt lägre pris? Klart att en snikmodell drar ner dom andra modellerna. Både i status, exklusivitet och därmed även i andrahandsvärde. Kolla bara begagnatmarkneden. I många fall är det bilarna i det neder prisregionen som drar ner de övriga bilarna. Skick och motor spelar mindre och mindre roll ju äldre bilarna blir. Kolla bara hur det ser ut nu. En 328 -95 kostar ungefär lika mycket som en M3a...

Folk som tror att jag bryr mig om status och exklusivtet kan skriva av den teorin redan nu, då hade man inte köpt BMW. Jag skiter i det men när BMW själva går in och dödar (okej lite drastiskt) andrahandsvärdet på en bilmodell blir man förbannad. Någonstans måste man väl börja jobba upp detta usla andrahandsvärde?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
acey: Nu sså verkar det ju som att BMW allra säkerast tänker släppa en Coupé först av de 2 existerande modellerna sen släppa 2,2:an OM det är så att försäljningen går trögt och det vet vi ju inte när BMW anser att det gör så..... vi får se helt enkelt. Än fast jag håller med dig på sätt och vis men BMW är ju bara ute efter att tjäna pengar som alla andra bolag och då finns det u inga lagar.... tyvärr

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Absolut är det så theprophet. Inte mycket att göra åt, men lite kundvård kan väl inte skada? En bil som Z4an är ju trots allt ingen bil åt de breda massorna, för opraktisk för det. Får väl hoppas att försäljningen går så pass bra att vi slipper 2.2an. Dom får gärna släppa en M modell istället :o)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ser inte problemet riktigt. En 2.2-liters sexa på 170 hästar är väl knappast att betrakta som en snikmodell? Snikmodell var Z3 med M43-motor på 113 hästar.
Exempelvis så tycker jag inte ens att Z3 med M50B20 kan betraktas som snikmodell utan ytterst lagom för modellen. Den hade sexans ljud, klart tillräckliga fartresurser och en hyfsad ekonomi. Detta tror jag man uppnår med en 2.2-liters Z4 också. Knappast en snikmodell med en sexa på 170 hästar i en tvåsitsig cab.
Förstår mig inte på effekthysterin och statusjakten riktigt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är ju en snikmodell jämfört med dom andra bilarna i familjen om det är en mindre motor och dessutom saknar en hel del utav standard utrustningen som de övriga bilarna har och som kan betraktas seriemässig?

Ingen effekthysteri eller statusjakt däremot är kanske inte Z4 menad som en "lagom" bil, och inte är den marknadsförd så heller direkt. Det är Z4 och liknande modeller att locka in folk till märket och göra reklam för det BMW står för (lixom M bilarna osv). Inte vara ekonomiskt "sund" eller "lagom". Egentligen hade jag helst sett att man började med 3.0an och gick uppåt. Vad är nästa steg, en BMW 625?
chrille70
Acey:

Nu är steget mellan Z4 2,2i och Z4 2,5i inte riktigt lika stort som steget mellan en Z8 V8 och en Z8 3,0 (angående inlägg 2760)... Det handlar om marginella skillnader i prestanda och en prisskillnad på max 50kkr. Så jag tror inte precis att andrahandsvärdet på Z4:orna ramlar genom golvet om BMW släpper en Z4 2,2i. Men naturligtvis hade det varit bättre ur den aspekten om utbudet startade med 3,0-motorn.

Fast å andra sidan hade nog inte försäljningssiffrorna sett så lysande ut om det var på det viset... Då hade nog BMW förlorat många kunder till inte minst Mercedes som erbjuder SLK med "civiliserade" motorer såsom 200/230 Kompressor.

Z4 2,2i lär vara välkommen inte minst i sydeuropa, där man i bl a Italien baserar fordonsskatten på bilarnas cylindervolym.

>>Sist men inte minst så dementerar BMW Z4 Coupé. Z3 Coupé blev aldrig någon direkt framgång och får ingen efterföljare. Det är vad jag har hört.

Mvh Chrille
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
chrille70:
Är det helt säkert att det inte blir någon Z4 Coupé?! I så fall så är det ju hög tid att köpa på sig en Z3 Coupé. Den kan nog bli värd lite stålar i framtiden i så fall, och kommer troligtvis inte tappa i värde lika fort de kommande åren som Z3. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Chrille: Nej men frågan är om försäljningsiffrorna ändå inte spelar så stor roll, eftersom Z4an aldrig kommer komma upp i tillräckligt stor volym. Jag kan förstå att man släpper en 2.2 om modellen i sig går med förlust. Men det är knappast Z4an som ska dra in de stora pengarna till BMW det sköter 3 och 5 serien.

Vi får se hur det utvecklas, med lite tur slipper vi se 2.2an :o) Att BMW dementerar Z4 Coupén behöver inte betyda så mycket. Hur en coupé skulle se ut går att se i en utav BMWs designstudier. Jag tror inte att en coupé modell är omöjlig. Skulle man ta allt BMW säger på allvar så kan man undra vad E39 M5an är för en slags bil ;)
chrille70
Faktum är att jag tror att en Z4 Coupé skulle ha större (negativ) inverkan andrahandsvärdet än Z4 2,2i. För Z3 Coupé var enligt många (de flesta? inklusive mig) allt annat än en annan skapelse och gav knappast Z3-serien bättre rykte. Och jag kan inte för allt jag är värd, föreställa mig att Z4 Coupé skulle bli snyggare. Den skulle se helt sjukt konstig ut med touring-bakdel. För det andra har jag svårt att inse vitsen med en sådan bil. Varken snygg eller mer praktisk än en Z4 cab.

Och en sådan fulmössa som Z4 Coupé vill väl ingen veta av...?

Mvh Chrille
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
chrille70:
Faktum är väl att smaken är olika för olika personer. Z3 Coupé ser inte ut som någonting annat och därmed har den vunnit en plats i mitt hjärta. Jag tycker personligen att den är läcker och att den biltypen passar mig utmärkt. Att den lastar bättre än Z3 tror jag. Att den har mindre väg-/luft-ljud tror jag också. Samt att den är styvare i karossen.
Vore ju i och för sig bra om alla skulle börja avsky den för då hade det helt plötsligt blivit billigt med Z3 Coupé, vilket det absolut inte är idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.