|
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! Jag har ju haft problem med min bil , att den la av vid 3000 rpm ! Nu har jag kommit på att bensinpumpen slår ifrån då ! Jag provade att sätta ström direkt från batteriet till bensinpumpen, så den gick konstant ,då blev den att gå bra, då gick det att dra ur den på växlarna . Men varför bryter den strömmen till pumpen vid 3000 rpm ? Någon annan som varit med om det ? MVH/Niklas | |
| det är på 325:an jag menar ! | |
|
Bara en tanke, kan det inte vara så att strömkabeln till pumpen är skadad och således inte orkar leverera den högre ström som pumpen behöver vid högre varv?! Alltså att motståndet i kabeln är för stort.. Ingen aning om det kan vara så, utan bara en tanke. Hoppas du får ordning på bilen snart! Mvh /Carl |
|
|
Det är ju inte omöjligt ! Ska byta kabelhärva snart och gå igenom rubbet ! |
|
| Carl L: tror inte riktigt på din teori! Soppa pumpen går alltid med samma fart, (oberoende av varv)! Testa och hålla en hand på soppareläet och se om det är det som slår ifrån! | |
| Mr_Fatise: det ska jag prova med ! | |
|
Kortis i någon styrdel? Varvtalsspärr som slår till pga att bilen är "strypt" eller snålställd av någon anledning? Låter ungefär som fartspärren på en lastbil eller buss.. Den släcker soppatillförseln då du passerar en viss hastighet (typ 90 km/h), varpå den slås på igen då du går under den givna hastigheten. Med andra ord, om du kopplar ur och försöker rulla upp i högre fart bör man vara vältränad - styrservon går inte då! Låter iaf precis som att det är någon form av varvtalsspärr snarare än trassel med motstånd. Pumpen går väl trots allt på samma varvtal oavsett vilket varv motorn ligger på, right? // Björn |
|
|
Hmm, jag borde ju ha börjat fråga om du alltid haft det problemet, eller om det kommit efter att du har ägt bilen ett tag....? // Björn |
|
| alien: Japp pumpen går alltid med en konstant fart! helt oberoende av varvtal! | |
| alien; Den gick så när jag köpte den ! | |
|
Hmm, skumt fel.. Om du hade märkt något annat med, t.ex. belysningen lyser starkare eller så, kunde det ju vart nånting sjukt med generatorn. T.ex. att den laddar för mycket vid det varvtalet, varför ECU'n stänger strömmatningen för att skydda kretsarna (överspänningsskydd), varpå även bränslepumpen drabbas.. Tycker dock att detta verkar långsökt, men det kan ju vara värt att utesluta det åtminstone! Själv tycker jag mer att det verkar vara så att tidigare ägare har bett om att få en varvtalsbegränsning på den, kanske för att dom kört mycket på halt underlag, och helt enkelt inte velat att bilen skall släppa stenhårt om den tappar fästet... Eller för att spara soppa helt enkelt.. Jag tycker du borde ringa BMW på måndag och fråga dom ifall det finns möjlighet att "strypa" en 325'a på elektronisk väg. I så fall är det ju troligt att det är felet! Fan, man har för lite erfarenhet av bilar.... // Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.