AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
685

Oljans viskositet(?)

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har länge funderat över vad som skiljer de olika oljorna åt. Inte då syntet, delsyntet och mineral utan vad som gömmer sig bakom de kryptiska beteckningarna (ex 5w/40). Någon som kan reda ut detta??

/Erik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kortfattat är det en SAE-klassning där 5w är kallegenskaper och 40 är varm. Ju lägre första siffra desto tunnare och mer lättflytande är oljan. Sista siffran för tjocklek vid 100 grader. En 0w30 olja och en 10w30 olja har relativt lika viskositet vid 100 grader, men 0w30:n är betydligt tunnare vid 40 grader.

Länk
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Heintz: Sök på "viskositet" eller "olja" eller dylikt på forumet.. Försök hitta något skrivet av JohanB, så får du svar på ALLA dina frågor. Jag lovar!
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har en fråga angående oljor...
Som ni kanske ser så kör jag även MC. Det sägs att oljan försämras kraftigt om MC:n står över vintern. Stämmer det jag har hört att den kan bli "sur"?

Mvh

/NP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vare sig det är bil eller MC så bör man byta oljan innan man ställer in den i garaget. Oljan blir utspädd med sot och bränsle när Bilen/Mc:n används och får den sedan stå med smutsig olja så kan det bli beläggningar och annat tråkigt som skadar motordelarna.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.