|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är så dyrt att äga en M3:a som alla säger?? Servicekostnader på en BMW verkstad??? | |
|
Tjenare. Dyrt o dyrt... inte är det billigt om man sköter servicar samt byter ut dåliga/slitna delar. En "liten" service kostar mellan 3-4 tusen och "stor" mellan 7-8 tusen beroende vart du gör det. En annan stor kostnad är försäkringspremien. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Kan nån berätta varför det kosta 3-4000 göra en liten service?? Är det nåt speciellt med BMW eller?? Jag menar en vanlig service på en Saab eller Volvo kostar ju inte så mycket!! |
|
| Det är kanske inte helt lätt att jämföra en m3 eller m5 med en volvo eller saab. m-bilarna är tillverkade för att vara snabba och köras fort i timmar. De snabbare sabbarna och volvobilarna ligger inte riktigt på den nivån. Därför kostar också delar och service mer. Men det innebär inte att jag tycker att bmw verkstaden gör ett prisvärt jobb. Det mest prisvärda man kan göra är att försöka hitta en duktig mekaniker som kan göra service på din bmw och överlåta specialjobb till bmw verkstad. Det är min åsikt och erfarenhet. | |
|
Bara en sådan sak som sex tändstift multiplicerat med 150 kr ger ju en liten skillnad gentemot volvo...Olje kvalite mm //M |
|
| Nyman, kanske är servicearna "dyra" för att de inte bara består av olja, filter och stift? Kolla i din servicebok, där står alla punkter som ska åtgärdas! Visst, man kan åka i 10 år utan att t.ex plocka lös bromsbeläggen, men sen är det bromsoksbyte som gäller, osv... | |
|
Med liten och stor service menar ni väl INSPEKTION I och II? Betänk då att mellan varje INSPEKTION är det en OIL SERVICE, som endast kostar runt tusenlappen. Hur många SAAB/VOLVO kommer ner i det? Alltså måste man räkna ut ett genomsnitt av service'ar under ca. 6000 mil för att kunna jämföra med andra bilar. Låt säga att bilen just genomgått INSPEKTION II när du köper den, då har du 5999 "billiga" mil framför dig : - ) |
|
|
Vid vilka miltal ska dom olika servicerna göras?? Oljebyte? Insp I?? Insp II?? Kan ju vara bra att veta lite, om man nu ska köpa en M3! =) |
|
|
Det är ca. 1500 mil mellan varje service beroende på hur hårt man kör. Miltalen blir alltså enl. följande: 1500=OIL SERVICE, 3000=INSPEKTION I, 4500=OIL SERVICE, 6000=INSPEKTION II Jag har för mig att det tillkommer en del grejer på INSPEKTION II vid 12000 mil !? Med tanke på hur mycket som görs vid INSPEKTION-sevice, så tycker jag inte att priset är så blodigt. Smakar det så kostar det :-) Men en sak är säker, köp inte en begagnad M3'a (eller någon annan högprestanda-bil) för dina absolut sista stålar, då kan du bli stående :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.