|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på en 520 e12 1977 som förstagångsbil. Är jag en idiot om jag köper en sån som första bil? Ekonomin är ganska hårt ansträngd när man även har ett snöskoterintresse, så bilen måste vara billig. Speciella saker som man ska titta på när det gäller en sån här? Bra/dåligt med den? Tips på vad man ska kolla upp när man tittar på en sån här? Det jag tagit reda på om den är att den verkar vara i väldigt bra skick trots åldern, inte så jätterostig, allt fungerar och så. Lite nytt och bytt och så där. Det sitter Solexförgasare i den nu, K-jettronic:en trilskades antagligen eller vad är den vanligaste orsaken? Väldigt tacksam för svar, det är ju ganska viktigt att göra ett bra köp även om den är gammal. Den har inte gått över 24000 mil vet jag också. Eller "vet" och "vet", jag bara skriver brev än så länge med ägaren, plus att man vet inte vad som hänt med den innan, men BMW-ägare brukar väl vara hederliga och ärliga? Som sagt, tacksam för era svar och alla tips uppskattas. Mvh. Kalle | |
|
Gamla Bmw är förknippade med blårök och rost... Annars går dom sönder precis som alla andra bilar, men som tur är finns det mesta att få tag på och speciellt svårmekade är dom inte! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
| Akta dig om det är en automat!!! | |
|
Det är ingen automat. "Lacken" är numera hermatite... Så jag är alltså inte bakom flötet då? Jag är inte ute efter en räserbil, bara att ha att åka i, ska ta körkort snart. Skönt med gammalt som är lättskruvat, men ni tror inget speciellt om det jag nämnde att insprutningen är bytt mot Solex-förgasare? Är det många som man byter insprutningen på? Vad skulle ett nytt (el beg, men fungerande) k-jettronic kosta? Om man nu ev skulle åka och kolla på bilen vad ska man vara särskilt uppmärksam på? Ni som är äkta BMW-experter måste ju veta! Mvh. Kalle |
|
|
Hasse, varför akta sig för äldre BMW med automat?? mvh Johan Länk |
|
|
KÖP !!! om det inte är en MASSA rost på den !!!! Härligare bil kan du inte glida omkring i !!! Men som sagt kolla rosten och topplocket , dvs ta verkligen reda på så att kylningen fungerar som den ska.. Att det idag sitter förgasare på det gör inget , bara enklare att fixa om det blir problem... Billy B-10 Länk |
|
|
En annan sak att kolla är priset... Finns dom som begär lite väl mycket för sina gamla vrak och som förstabilsköpare är det lätt hänt att köpsuget överröstar förnuftet. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
--->Kristian, vad ska man då betala för den anser du? Lite småfix kvar som sagt, utseendemässigt verkar den inte vara speciellt mycket för just. Skattad men ej bes, + körförbud sedan 1998. Mvh. Kalle |
|
|
2000-3500 kanske.... Billy B-10 Länk |
|
|
Sätt upp ett spektrum mellan 0 och 5000:-. 0:- för en rosthög som går som "en påse skit" och 5000:- för en vagn med lite rost och en bra motor. I detta fall låter det som en vagn mitt i detta spektrum så håll dig inom billy´s ramar. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Ok, det låter rimligt, motor och låda verkar bra men obesiktningen och småfixet drar ner plus rosten, även om det är bortslipad nu.. Rostat en gång så återkommer det! Han hade ett förslag på 3500:-, känns som att jag försöker pruta ner det! Mvh. Kalle Tack för alla vänliga tips grabbar! |
|
|
E12 är helt klart en härlig bil. Varning utfärdas alltid på bilar med körförbud. Kolla besiktningsprotokollen. Insprutning på 70-tals bilarna var väl inte världens tillförlitligaste. Förgasare däremot är väldigt tillförlitliga med vissa undantag: Se upp med Solex-förgasaren. Är tomgången dålig och svårjusterad kan du räkna med en förgasarrenovering eller så får du helt enkelt byta till en Weber (rekommenderas). En ny förgasare går på 3-4000kr. |
|
|
Jag har visserligen bara pysslat med tvåtaktsförgasare i mindre motorer upp till 600cc, men ska det vara så svårt att renovera en större då? Annars har vi ett par Weber... Ursäkta jag kollade nyss i garaget, de verkar ha försvunnit, hittade en Walbro 38:a, aldrig hört talas om, men det är med spjäll, kan den funka med rätt inställningar? Är det någon större skillnad i förgasarna mellan 2- och 4-taktare? Till en sån bil tror jag iaf knappast att jag skulle köpa en sån grej ny, begagnatmarknaden för min del och ekonomi för den delen. Om tomgången är sådär knepig som du beskriver, vad är då det vanligaste felet? |
|
|
Begagnade förgasare finns från några hundralappar och uppåt. Ska inte vara något att hänga upp sig på, förutom vid prutning... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Nu är det så att intresset för denna bil är väldigt stort. Om man vill lägga en handpenning ska väl den vara 10% av köpesumman om jag inte tar fel? En korrekt överenskommen handpenning ger mig rätt till "först-till-kvarn", eller hur ska man förklara det? Ge gärna tips och råd. Mvh. Kalle |
|
|
Är intresset verkligen stort? Är det säljaren som säger det eller vet du att det är det? Min erfarenhet säger mig att en bil i denna prisklass försvinner omedelbart om intresset är stort... Nu har bilen varit kvar en vecka, tänk på det. Vad gäller handpenning så är det något du och säljaren får komma fram till. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Jag köpte en begagnad Weber 32/36 DGV för 500:- och det löste alla mina problem. Det är väl tjuvluft i spjällaxlar etc. som är den vanligaste orsaken. E12:or är inte lättsålda, det kan jag intyga. :) Finns för få fanatiker för det. ;) |
|
|
Det är alltså mitt intresse som är stort. Han har inte berättat för mig om någon annan som har ringt/mailat om bilen.. Det är väl kanske inte så mycket E12 jag är ute efter, snarare en billig och framförallt BRA bil som förstagångsbil. Jasså varför är E12 svårsålda? Är det för att de är så gamla? Om jag nu köper den så ska det bli tufft och kul att åka hajnos! Mvh. Kalle |
|
|
En BRA bil är nog svårt att hitta för de pengarna men en som är billig och låter dig köra något mer än du behöver skruva kanske du hittar :) Lycka till med köpet! |
|
|
--->wath: Tycker du inte att jag ska köpa den? Många kompisar köper sena 70-tals bilar och kör med, en 244 GL 78:a t ex, den funkar finfint. Men det är ju från bil till bil. Jag är inte ute efter att åka särskilt fort direkt. Det där med skruva mer än vad man kör känner jag igen, riktigt kul när det är så.. =) Mvh. Kalle |
|
|
Om jag vore du skulle jag liksom dina kompisar också satsa på en VOLVO eller annan bil som är/var vanlig på våra vägar! Skulle tro att det kan vara svårt att hitta beg delar på skroten till denna bil. Och att du kommer att få reparera och laga den kan du vara helt säker på. Sedan är det väl lika klart att en VOLVO 242/244 är bland det absolut tråkigaste man kan titta på och åka omkring i. Men billigt lär det i alla fall bli och med tämligen stor sannolikhet är driftssäkerheten bättre för en gammal VOLVO än för en gammal BMW! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.