AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.581

Ingen tomgång med original Solex förgasare

Har ställt frågan på 02-tavlan men ngn här kanske kan...

Min m10a går inte som den ska. Den är helt org. men jag får inte tomgången att funka.

Som det är nu så har jag en massa vakuumnipplar lite varstans som jag inte vet vad de ska kopplas till. Tomgången går att få så att den ligger runt 1200 varv när den är varm men försöker jag skruva ner den så tvärdör motorn.

Någon som vet vart alla dessa piggar går till? Det sitter 2 på fördelaren, 2 vid termostathuset (varav en går till bränsletrycksregulatorn) en på insuget och en på förgasaren. Sen kanske jag glömt ngn.

PS Det sitter en vakuumklocka vid gasreglaget som inte är inkopplad och den går inte att koppla in enligt vad jag kan se. DS

bmwracing
Har du testat att justera blandningskruven? Vakuumklockan verkar vara nån form av tomgångshöjande mojäng. Har en sån på min weber DAT 34 oxå, men den har jag plockat bort!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Sitter inte lappen kvar under huven som visar vakumkopplingarna?.Annars låter det som den tjuvar luft,stiften hur ser dom ut?,testa att plugga vakumledningar 1 i taget.Kolla efter tjuvluft mellan förgasarfot + insug mot topp.Har du ingen startgas går det lika bra med bensin i tex en blomspruta el dyl.Tänk på brandrisken bara.Ska kolla om jag hittar nåt om koppl till vakum i arkivet.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Tackar, iom att alla vakuumkopplingarna inte är pluggade nu så borde det lösa sig om jag bara visste vilka som skulle vart.

Ingen som har en m10 med solex förgasare som kan kolla??

bmwracing
Från förgasaren till bränsletrycksregulator vidare till termostathus via T - koppling. Från termostathus till fördelare(tidigförställning). Från insug till fördelare(senförställning)
Klockrent!! Då ska jag ge mig ut och försöka få ordning på gamla bettan

CS
79
CSi
320A -78
Vakuumklockan på förgasaren öppnar andra spjället vid fullgas.

Innan jag bytte till en Weber DGV satt vakuumslangarna på följande vis: Övre nippeln (ovanför gasspjället) T-kopplad mellan returen på bränsletrycksregulatorn och termostathuset. Från termostathuset vidare till senförställningen (!) på fördelaren. Undre nippeln via en elventil (?) vidare till tidigförställningen (!). Observera att jag har en automatväxlad bil.

Hur ska det vara, bmwracing? I våra beskrivningar är förställningen skiftad ju.
CS
79
CSi
320A -78
Det blev fel. Den undre nippeln gick till dels bränsletrycksregulatorn och dels till senförställning via termoventilen och den övre till tidigförställning via elventil.
bmwracing
Mysko... verkar skilja en del mellan årsmodeller. Kollar just nu på ett schema för en 518 -80:a med insprutning, där är magnetventilen kopplad i serie med termoventilen på termostathuset. Magnetventilen öppnar endast när fyrans växel är ilagd. Men även här är det tidigförställningen som går via termoventilen, medans senförställningen går direkt från insug till fördelare.
bmwracing
Simplaste är nog ändå att göra som jag gjort på min 320, att skippa allt onödigt och endast köra tidigförställning direkt från fördelare till förgasare...plugga alla andra uttag på insuget utom den till bränslereturen. Jag kör med weber, men det borde gå lika bra på en original solex oxå?
Gör det ngt om den ena kopplingen till fördelaren inte är pluggad?

bmwracing
Uttaget på fördelaren behöver du inte plugga (senförställningen)
CS
79
CSi
320A -78
Har nu kollat hur det ska sitta. Min beskrivning ovan är riktig. Vid kall motor ska det vara vakuum till förställningen dvs slangen från den övre nippeln på förgasaren via elventilen. När kylarvattnet kommit upp i temperatur slår elventilen ifrån.
jag har 3 nipplar som går ut från förgasarfoten varav 2 har jag dragit till vakuumklockan på fördelaren och den tredje har jag pluggat. Elventilen har jag skippat eftersom jag inte fattat vart man ska dra den kabeln... Sen har jag dragit en slang mellan insug och termostathus, den andra slangen från termostathuset går till btr. Kan det stämma så???

Bilen går hur bra som helst när den är kall men vandrar i tomgången när den är varm och ibland bara dör den, precis som om den inte får ngn soppa alls. Hostar inte ens till...

bmwracing
Isåfall kan du ju helt slopa tempventilen på toppen.. termostaten sitter på kylarslangen nertill på motorn förresten=) Koppla slangen från btr direkt till insuget istället. Det gör inget om nipplarna på tempventilen står öppna. Antagligen stängs tempventilen när vattnet blir över 80 grader och motorn stannar pga bränslebrist.

mvh/ racing
jaha, så det jag kallade för termostathus är alltså tempventilen?

bmwracing
Nja, det är ett slangfäste bultat på toppen där tempventilen eller termoventil som den oxå kallas sitter gängad fast. Det ser iof ut som ett termostathus, men den sitter längre ner direkt på den högra nedre kylarslangen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.