AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.342

Shell Helix Ultra Racing i M3

M3-Mackan
Ska byta olja till M3an nästa vecka. Vet att detta med oljorna vart uppe flera ggr. Har läst så gott som allt och förstått att det står mellan Catrol RS 10w60 och Mobil 1 5w50. Castrolen är utesluten för mig. Mobil 1an kostade 95:-/l MEN då vart jag rekommenderad en olja som heter Shell Helix Ultra Racing 10w60. Någon som provat på denna och vet om det duger till min bruksbil(M3)?

-Mackan-
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Castrol TWS skulle jag hälla i om jag var dig.
Asken
Castrol SoftTec eller TWS.

BMW M3 *Flight instructions not included*
M3-Mackan
Vad skiljer Castrolen ifrån Helix när båda har 10w60?

-Mackan-
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Hällde i Castrol TWS 10w60 i min inget ja ångra kan ja lova, går fint allt rassel mm. är helt borta, Beroende på vart du bor kan ja kanske hjälpa dej med ditt oljepris...

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Spelar ingen roll om du kör på Mobil /Castrol /Shell eller nått annat kvalitesmärke om du kör på samma viskositet så är oljorna likvärdiga.det är klassningen som är viktigt inte varumärket.

///MVH Hasso
Länk

M3-Mackan
Ok, Tackar Hasso!

Mr Vanos, Jag bor uppe i Gällivare. Vart bor du?

-Mackan-
dunstan
Kör på det som är rekommenderat till bilen! Castrol är väl det som gäller för BMW nu förtiden. (såg att E60 till och med har ett Castrol märke på oljelocket)

Castrol TWS 10w60 är helt klart något man bör köra om man har M bil av senare år. Enda nackdelen är att bilen blir något mer svårstartade på vintern då oljan ju ör tjockare. (men bör inte märkas)

Att blanda märken är något jag hört att man skall undvika förutom i absolut nödfall. (typ väldigt låg oljenivå och inget val...) Skall man byta märke så bör man byta alla olja. (vad jag hört från sakkunniga. Men nu brukar ju Hasso ha koll så...)
Anledninge till att BMW rekommenderar just Casrol är säkert någon form av samarbete. Har du en olja som uppfyller den klassning som BMW rekommenderar så lär det inte vara några problem oavsett vilket fabrikat som står på förpackningen.

/T.P.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi tar det igen.
Det finns ca 160 olika oljefabrikat/ tillverkare när det gäller longlife oljor som BMW har godkänt till sina motorer
Det finns ca 200 "specialoljor" (icke longlifegodkända) av olika oljefabrikat/tillverkare som är godkända av BMW för användande i sina motorer . högre kallviskositet än 5W
Till nyare M3/M5 motorer är det bara Castrol TWS 10W-60 som är godkänd för användande.
Till nyare bilar med långa serviceintervaller vore det idiotiskt att icke köra på en BMW longlifegodkänd olja. Alla BMW longlifegodkända oljor har inte högre kallviskositet än 5W.
Att BMW slutatde tex med Mobil och började med Castrol beror till en viss del på F1 cirkusen. MB har ju Mobil så då kan ju BMW inte ha samma sort så klart:))
Se denna länk.
Länk
som hjälpmedel.
Olja är billigare än metall, byt ofta ha en frisk motor som mår bra.
Bra kvalitetsolja av välkänt fabrikat är det billigaste sättet att vårda sin motor. Aldrig mer än 1000 mil mellan byten oavsett vad serviceindikatorn säger. Och minst ett byte om året oavsett miltal.

///MVH Hasso
Länk

An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Jag kör på shell helix ultra...
Kan Ferrari så kan jag.
M3-Mackan
Blir nog Shell Helix Ultra för mig också

-Mackan-
Själv kör man ju på Castrol. Tycker det funkar bra som tusan.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ni som fått haverier på era motorer kan väl skriva vad ni körde på för olja.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
2002tii : Den passningen gillades :))))

///MVH Hasso
Länk

320-325
om nu BMW vill att man skall köra på Casrol så bör man nog göra det. föresten så varför kan inte BMW ha samma olja som MB?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW hade Mobil innan de drog igång med F1 cirkusen, det har förmodligen med sponsorer att gör bland annat.
Vad BMW vill är rätt ovesäntligt, de vill bara skinna dig på pengar.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Läste om en testmotor från Volvo lastvagnar (12 liters 420hk diesel) som när notisen skrevs hade gått 70 000 mil på samma olja, i tung yrkesmässig trafik. Slitaget var inte märkbart värre än i en motor med motsvarade mil, som hade följt serviceplanen. Där snackar vi longlife :)

Detta var dock ingen som helst uppmaning till att skita i oljebytena, utan mer kuriosa. Men nog håller dagens oljor finfin kvalité. Kör själv på Castrol RS.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.