|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Körde bilen idag på känd tuningfirmas rullande landsväg, först mappa den till 286-287hp orginal sen uppgradera chippet, resultatet blev 288-289hp ehhh... nån kommentar... samma firma har tidigare fått 3,0l till 310-320hp... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* | |
|
Mappning eller chip? -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Kan bero på övriga omständigheter, som luftfilter(igensatt), stift, dåliga kattar, sot mm. Så är det ju en viss skillnad om dom mappar bilen eller lägger i ett 'standardprogram'. Iofs kan du ju få bättre moment längre ner i registret som inte påverkar toppeffekt, men her en snabbare bil och bättre respons. |
|
| Det tråkiga är ju att en hästkraft kan med lätthet diffa i bromsbänken från en körning till en annan. | |
|
*Bayerischemotor svar: *citerar* först mappa den till 286-287hp orginal sen uppgradera chippet! *Rallyfinnen svar: Nytt filter, nya stift, Nya kattar (supersprint) kattersättare ska ge extra effekt, blev inga skillnader någonstans varken i hästkrafter eller vridmoment, kurvorna va precis som att köra bilen 2 ggr med samma programvara *Flåklypa svar: Precis... =) Nån som kan ha andra svar... Kan aldrig tänka mej att detta uppstått med nån bil innan, möjligvis om typ motorn hade råka klaffa 100% med orginal chippet o levererat typ 300 häst men 286-287häst....! Han på tuningfirman hade heller aldrig sett nått liknande, chippade samma motor till 315 häst i måndags senast... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
|
"mappa den till 286-287hp orginal"? Jag tror att begreppen går isär lite här. Bänka = kolla antal hästar etc i testbänk Mappa = modifiera motorns styrprogram utifrån bilens unika egenskaper Chippa = sätta i ett "generellt förbättrat" styrprogram Så, jag antar att du menar att du bänkade den till 286hp och sedan chippade och fick en marginell ökning. Eller har jag fel? :) -- fjalar |
|
| När jag hade 3.2l så pratade jag med en som har bromsat/trimmat väldigt länge och är ekänt duktig.Han sa att en mappning på min bil kunde ge ca 1hp så jag avstog. | |
|
Om det är bakhjulshästar så är det ett bra resultat. /T.P. Länk |
|
|
Känns som om många som mappar sina bilar får lite önskehästar också. Jag menar, en bil som har 286 häst org och får sedan 310 häst efter en ommappning? Känns som wishful thinking. Min bil är ommappad också, det rörde sig om 1 häst någonting också.. /M |
|
|
*fjalar svar: mmm så va det kanske det hette... *2002tii svar: verkar ju inte bättre... *T.P. svar: mäts ju på bakhjulen men hästkrafterna är omräknade till motorns effekt. *Darklight svar: Håller med, men teorierna går isär, min praktiska erfarenhet blev dock inte så lyckade så ja håller mej väl till din teori nu mer... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
|
Hur såg det ut över hela registert. Även om det inte gav något på topp så kanske det såg bättre ut i tex mellanregister eller det var samma som tidigare rakt över? /T.P. Länk |
|
|
T.P. Kurvorna va så lika att dom gick ihop för det mesta... vrid o häst låg samma över hela registret, nått som ja fundera på är att hästkrafter va med orginal chip 287.3(286orginal) inget konstigt men vrid 349,3(320 orginal eller???)... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
|
...varför är jag inte förvånad? Jag tror att man köper väldigt mycket placebokänsla när man investerar i ett så kallat trimchip till sin BMW. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Glad ja körde på landsväg o offra 800:- på det istället för typ 3500:- för nått chip... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
|
i en 3,2 skall det vara 321 hk men det är med extrema förhållande, testar bara motorn och kal insugningsluft m.m! När min gåt under 500 mil bänkades bilen och vissadde 300 hk. efter mappning hos köler stax under 315 hk isamma bänk! men det som gjorde någon nytta var kölers kolfiberinsug, bänkades till precis under 340hk fast på kölers bänk....är ny kallibrerad i underkant, på annan bänk fick jag mer! interesserad av vad som finns inte glädjemätare! m.v.h en besviken 3.2 ägare för lite hk orginal, men 3.0 är vad den lovar! Alt under 300 hk suger! |
|
|
Har hört talas om det oxå, konstigt, läser man på www.supersprint.it står det samma sak som du skriver *M3 tyskstuk* Funderar på att höra med Köhler oxå, han har trimmat en 325:a ja hade o den gick som helvete... Kör han med rullande-landsväg nu eller bara motorbänk.... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
| ofta är moderna styrboxar svår lurade...ett chip kan ta 40mil för att aktiveras..hade en volvo s40 som tog dessa 40 mil innan den gick bättre efter chipning.....hade alldrig hört det innan...fick veta det av han som chippa bilen..kände mig aning lurad..men det börja funka faktiskt,,vet nu inte hur de me en M3 men det kan va likadant...hur mycke har du kört nu sedans dess`? | |
|
Jag fick 19 rwhp mer efter mappning. |
|
|
Blev lurad? chippade m3-94 tykde bilen blev lite konstig brukade mer soppa.benkade den hadde inte fått en enda hk. mera kun org.286hk.Gikk tilbaka til firman som hadde gjort mappningen och fikk dom att setta dit et super chip, sen bromsa den igjen fikk 14hk mera. dom som tror att man får 20-30 hk mera blir lurad. en suge motor får man inte mer enn 12-14 hk. rod |
|
|
Men hallå? så du menar att mappning (unichip) är sämre än superchip (supershit). Resultat talar för sig själv. Fick 19 hästar mer (på hjulen). |
|
|
Min 3.8:a är mappad av turbocenter med öppet filter utan kattar. Körde därefter 13.4/169 på tullinge. När jag sedan körde bilen på Lundblads tror jag det hette i Älvsjö, fick jag 335 hk och 369 nm(rullande landsväg).Jag litar inte en sek på denna mätmetod. i o f var det extremt varmt i lokalen vid testet (över 30 grader) men han sa att maskinen skulle kompensera detta) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.