|
|
|
|---|---|
|
Hej, förra veckan köpte jag mig min första BMW, det blev en 750ia -89. Måste bara säga att det är den absolut skönaste bil jag någonsin har kört, är HELSÅLD!!! Nu är det så att min reglageventil till nivåregleringen (den som sitter brevid bakaxeln på vänster sida) har börjat läcka. Så jag undrar...går det att renovera den eller är det alldeles för besvärligt? Jag kan köpa en begagnad för 1100kr, är det dyrt eller normalt pris? är mycket tacksam för svar :) mvh // Jonny "zazze" Sandström | |
|
Verkar lite dyrt, jag köpte en för 700:- begad, kommer tyvärr inte ihåg var. Vet ej om den går att renovera men jag tror inte det. Lycka till, det är lite skruvning innan man bytt den. |
|
|
Jo, jag har försökt reka lite om vad som behöver skruvas i för att kunna byta den...det verkar inte vara helt lätt att komma åt. ...har du något tips så är det hjärtligt välkommet :) 700 spänn...det lät oehört billigt. Undra om det finns någonstans på nätet att köpa piratreservdelar till 7-serien (E32)??? Verkar som att jag behöver byta vänster framdämpare oxå...fast naturligtvis blir det ju att båda byts samtidigt :( Nåt tips där kanske om inköpställe eller annat tips? *hoppas*. mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
Kolla med ECP i Vara, Länk . Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
|
PJ: Jo, det är ECP (Pär någonting) som jag har pratat med och då fick jag priset 1100kr för reglageventilen (om det nu heter så). Han verkar kunna BMW väldigt bra fick jag intryck av. Skulle vara kul om det fanns några andra ställen man kunde leta reservdelar på, dom här i malmö....eeh returbilen.se är ju dj*vligt billiga...men då bor jag dock 140 mil ifrån, även långt för en norrlänning :( mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
För att byta denna ventil så måste du: 1. Plocka ner avgassystemet från katalysatorn och bakåt. Eftersom du har en 750 så har du väl två stycken. 2. Lossa armen som går från ventilen till krängningshämmaren. (1 mutter.) 3. Sätta en svetstång el. dylikt (med nåt skydd i käftarna) på den slang som kommer från bromssystemet. Detta för att förhindra tömning/luftning av bromssystemet. 4. Skruva loss rören till nivåregleringen på ventilen. 5. Skruva loss ventilen. (alternativt så kan du skruva loss ventilen före rören, det är en smaksak) 6. Sätt dit den nya, och skruva ihop allt igen. Lycka till. |
|
|
Jag tror Pår på EPC höjer priserna. Jag köpte en ventil för ett år sedan till min förra 750iL-92, då var priset 800:- Det går att byta den utan att ta loss hela avgassystemet!! Lossa på det och för försiktigt lite åt sidan. |
|
|
Höjer priserna...hmm...ja, han ser väl att det är hyfsat stor efterfrågan på reservdelar till 7-serien och tar därför tillfället i akt. ...han är ju inte dum måste jag ju säga *flin*. mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
ha problem med dämparna på min bil. står suspesion leveling jämt.. och den är stenhård bak Iron M/// |
|
|
Hej allihopa. Igår fick jag lastventilen som jag hade beställt av pär på Ecp. Skruvade isär och provblåste den gamla lastventilen...det visar sig att jag även behöver nya hydralslangar, dom gamla såg inte snygga ut och dessutom så var det hål i den ena. Nu är frågan den...vart köper man dom där 3 hydralslangarna billigast?...nåt tips någon? mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
Skulle börja med att gå in på Gulasidorna på internet. Din hemort ser ut att ha två firmor som sysslar med hydraulik, tex. Hydronord i Boden AB . Tag med de gamla slangarna så fixar de nya för en mindre peng. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
|
angående suspension level så kan jag säga att det i den lilla ventilgrunkan sitter en liten "ic-krets" som inte tycker om att det ligger vatten i den år efter år, oftast så brukar det vara 1 eller ett par av benen som har ärgat bort, köpte en ny på en elektronikfirma, kostnad ca 20kr plus lite lödande, sedan gick det fint igen ingen irriterande felkod längre =) mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
svardska |
odal pressar slangar dom med. |
Deliq |
>zazze Jag hade precis som du ett litet läckage i reglerventilen på min fd 540 -93. Då mitt läckage såg ut att komma från en packning (samt att styrservon svettades (som hade samma vätskebehållare)) provade jag att slå i Omega 917 Länk Läckaget upphörde och kom inte tillbaka under de två år efter det som jag hade bilen kvar Flera nöjda BMW-ägare finns... Se t.ex. frilansare Micke Olssons dagbok från i februari tidigare i år Länk eller Länk M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Hallo allihopa! Förra helgen bytte jag nivåreglaget eller lastventil som den tydligen egentligen heter. Det var rätt så bökigt, speciellt då gängpinnen till upphängningen till bakre dämparen hade rostat fast och gick av då vi försökte få bort den. Nåja...jag lossade upphängningen baktill och i mitten på avgassystemet. Sänkte ner det en liten bit och förde det åt sidan, det gjorde att jag kom åt ganska bra eftersom bilen var upphissad på en lyft. -kan tänka mig att utan lyft måste det vara väldigt besvärligt. När jag sen undersökte de 3 kopparledningarna som är kopplade till "lastventilen" så såg jag hur dåligt skick de var i...snabbt beslut, jag beställde alla 3 och 2 dagar senare hade jag dom i handen och var 1200 spänn fattigare. Nåja, jag beställde från en auktoriserad BMW-verkstad, så då blir ju priset där efter oxå...kan säkert få dom väldigt mycket billigare om man inte har lika brådis som jag hade. Men i vilket fall som helst så skruvade jag dit kopparslangarna och fyllde servon med 1 liter hydraulikolja (tror det ska vara 1,2 liter i systemet). Därefter var det dags för att koppla på batterikabeln (som jag hade tagit loss då jag svetsade fast avgasupphängningen) och vrida om nyckeln för att starta upp bettan. För att verkligen få snurr på servopumpen så gjorde jag fulla styrutslag åt varje håll massor av gånger...tittade nervöst på min kollega som höll koll under bilen för att se om läckaget hade upphört. Till min LÄTTNAD så var det snustorrt!!! *yippi* Känndes underbart att slippa ljudet på servon och inte minst att slippa tanka hydraulolja varje dag för att inte servon ska gå tom (vilket inte är bra). - Vill bara säga TACK till alla tips, ni är ju helt underbara - mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
En liten fråga...är det någon som vet hur mycket olja det ska fyllas på i nivåreglerings-systemet? Jag antar att det är rätt mycket eftersom det är 3 system i ett liksom. Just nu har jag 1.5liter.... Hur kan jag på ett enkelt sätt kolla oljenivån? *kliar knoppen*. mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
Så här gör man! Ta av locket till servokärlet,sätt tändnyckel i läge 2,trampa 20 ggr på bromsen och samtidigt kolla nivån i kärlet.Oljan skall ligga över silen men 1cm max upp till kanten. Det känns direkt i bilen när det har blivit rätt. Mvh Dic. |
|
|
Oj vilken skillnad det blev, tack för tipset!!! :) mvh // Jonny "zazze" Sandström |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.