AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
755

nä inte nu igen.någon som testat biltemas 5/50 olja?

bille
Hej
bara en snabb fråga någon som testa biltemas 5/50 olja a 10 liter 419kr

komisen ska köpa den å byta olja i sin bmw 540ia -93

dumt eller ok?
si
64
simca
3,0SA -76
Hej

Säg åt din komis o köpa en olja som BMW rekommenderar, typ
Castrol SLX eller Mobil 1.

En 540 med biltema olja????? uschanimej

/ab
-BeeMWe-
Har provat den, smörjer på fint och inte skar motorn heller :)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
simca> Lite tjatigt nu, men om Biltemas olja uppfyller kvalitétskraven som 540:n ställer, så är den precis lika lämplig att hälla i motorn som vilken dyrolja som helst i samma kvalitétsklass. Det är därför det finns klassning av olja.

Att det ska vara så svårt ibland :)

Sex på alla fyra, roligast så!
well, hade jag haft en 540 hade jag inte handlat nån biltema olja, oavsett vad den där betäckningen står för.. varför inte köpa märkesolja när han får 5l för nästan samma pengar ist?
P3r: Varför inte? Uppfyller den samma kvalitetskrav så spelar det ingen roll vad som står på förpackningen.

/T.P.
Länk
finns nästan ingen olja som man kan få till samma pris som biltemas...men vi hade upp den diskutionen för ett tag sen och kom fram till att deras 5w-40 uppfyller bättre krav än deras 5w-50...så ja skulle sattsa på 5w-40 oljan om man nu ska köpa på biltema!!
si
64
simca
3,0SA -76
Hej o hå

Jaha, kläder på UFF upfyller ju också kvalitetskraven.
Det som BMW rekommenderar är utprovat för att upfylla kraven för BMW, men självklart vet väl biltema kunderna bättre.....

:-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns hundratals av oljemärken som är godkända av BMW varför använda ett som inte är det. Köp Texaco helyntet på överskottbolaget som exempel.

///MVH Hasso
Länk

Det står i instruktionsboken vilken klassning oljan ska ha uppfyller oljan det så är den ok oavsett vilket fabrikat det är.

simca: Vilka kvalitetskrav på kläder är det du tänker på? Handlar själv f.ö. inte olja (eller något annat heller) på biltema då jag kan köpa olja från Valvoline till inköpspris.

/T.P.
Länk
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har provat biltemas olja, visserligen inte den som du föreslog. Men mina erfarenheter är att man får vad man betalar för. Jag bytte olja i min E21a idag, från biltemas till castrol gtx magnatec, och skillnaden är total!!! Bilen går MYCKET tystare! Jag använde endast biltemas olja för att skölja ur systemet, därav anledningen till att jag använde den. Jag har också använt den tidigare i samma syfte med samma resultat, dvs slammer!

Men om oljan överensstämmer med kvalitetskraven så kan man nog använda den. Men jag misstänker att biltemas olja försämmras fortare än en märkesolja, tex mobil, castrol mf, så ett tidigare bytesintervall är nog ingen nackdel. Frågan är om det verkligen blir billigare då?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.