AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
785

Luftmassemätarproblem på E36 M3

Mi
52
Mikkofin
M3 E46 2002
E36 M3 1994 "banträff"
Har någon av er bytt luftmassemätaren på M3:a till nya för den har varit kass? Finss det någonting fel på mätarna?
Har har sökt fel på min bil för den går dåligt vid 1500-2500rpm... Vet inte vad det kan bero om. Har en M3:a 1995 med 3,0liter 286hp sexa.

Mikko
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej.

Åk till en verkstad och läs av ev. felkoder innan du byter luftmassemätaren eftersom den är ganska dyr.

På vilket sätt går bilen dåligt, kan du beskriva det lite mera detaljerat. Det kan också ha många andra orsaker än luftmassemätaren, misstänker att det är magnetventilerna i vanosen som spökar.

Sök inlägg om vanos och magnetventiler så kan du läsa om de symptom som uppstår då dessa inte funkar.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Mi
52
Mikkofin
M3 E46 2002
E36 M3 1994 "banträff"
Den rycker ibland och sen går liksom på fem cylindrar...
Efter 3000rpm det går fint till 7000 men mellan 1500 och 2500 det rycker och går dåligt. Har nya stift samt spjällhuskontakten. Har testad alla tempgivare samt lambdasondena och de har helt rätt värdena.

Mikko
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Tjena.

Jag kan glädja dig med att jag har precis samma problem med min 93:a. Känns skönt att veta att man inte är ensam.

Min bil går fruktansvärt dåligt under 3000 varv. Rycker och känns väldigt trött. Ibland går den på 5 cylindrar och då känns den inte direkt piggare ;)

Jag har inte bytt luftmassemätare. Däremot bytte jag gasspjällskontakten utan bättre resultat.

Har läst varje tråd som behandlar våra problem och kommit fram till att den taskiga gången kan bero på massa olika saker.

Allt från igenkletad Vanos till tändkablar. Vidare till tändspolar, bensinfilter och luftmassemätare. Även lambdasonderna kan vara påväg att paja (dyrt).

Och ja, jag har varit på bmw och gjort en diagnos utan felkoder.

Så nu står jag här och inte vet vad jag skall börja byta.
Får väl gå efter prislistan och börja med det billigaste.

Fast först och främst skall jag byta Hardyskivan. Den taskiga gången på motorn blir inte direkt mindre märkbar när glappet mellan hardyn och växellådan finns. Fy fan vad min bli rycker!

Hoppas att ni kommer med goa idéer om vad jag och Mikkofin skall börja byta ut på bilarna.

Tack tack.
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Läser samtidigt tråden med Krånglande VANOS av Rallyfinnen.

Det angående magnetventilerna verkar intressant.
Men var hittar jag dessa? Är det dom två kontakterna som sitter direkt in i VANOS:en på framsidan av motorn, de som är fastlåsta med INSEXskruv?

Eller är jag helt ute å simmar nu...

/X.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Magnetventilerna sitter innanför en liten kåpa på framkant av motorn. Kåpan sitter med fyra torx skruvar och det går in kablar i toppen o botten på kåpan.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
PÅ min sitter locket med insex (för att vara petig), det är alltså locket i mitten där kablarna går in. Ventilerna tar du ur med en polygrip eller liknande, bara att vrida dom lite fram o tillbaka på samma gång som du drar utåt.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Rallyfinnen:

Konstigt att du har insex, ngn kanske har bytt skruvar på din. Sitter iaf med torx på min och även på nilez här på forumet, vi höll på med hans vanos häromdan.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
RafkoM3
Tar du ut magnetventilerna med polygrip eller liknande och ej ær førsiktig så æ det lika bra att du køper nya.

Det ska monteras in med ett specialverktyg oxo, annars så får du fel vinkel och sliter upp dem MYCKET snabbt...

INsex hade jag på min motor

Länk
Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
RafkoM3:

Hur då fel vinkel, är det alltså viktigt att de sitter rätt på millimetern? Borde det inte finnas ngt styrstift isf?

Finns det där specialverktyget att köpa hos bmw och vet du vad det kostar på ett ungefär isf?

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
RafkoM3:
Hur menar du? Vad slits ut? Kan ju förstå att man kan skada o-ringarna om man inte tar det lungt, men själva ventilen verkar ju vara en rätt massiv sak.. Jag behövde inget verktyg alls för att montera dom, oljade in o-ringarna och 'jämkade' in dom försiktigt för hand tills dom gick i botten. Demonteringen gick också väldigt odramatiskt, hade kanske lyckats utan tång det också.

JN:
Kan det vara uppdateringar dom gjort (min är uttagen dec -92 om jag minns rätt) eller att det sitter en ny Vanos på din?

Tycker det är kbra att vi får med lite mektips för vanosen på forumet, det är så många som haft problem och frågor när man kollar arkivet. Kan vara många som sparar sina 20.000 eller vad det nu kostar när BMW-verkstaden säger att den 'måste bytas'.
Hade en 850 som jag pulade med en hel del förr, och där fanns hur mycket pengar som helst att spara på tips på nätet och sunt förnuft.. Måste säga jag trivs bättre med M3:an på alla sätt utom på Autobahn.. :-)
RafkoM3
Grabbar:

Har en manual hemma någonstans, och man måste montera magnetventilerna med en speciell monteringsjigg till ventilerna.
Får man inte dem perfekt vinkelrätt så sliter man ut dem.
Varför det vet jag inte, men det står utförligt i manualen...

RafkoM3
Grabbar:

Har en manual hemma någonstans, och man måste montera magnetventilerna med en speciell monteringsjigg till ventilerna.
Får man inte dem perfekt vinkelrätt så sliter man ut dem.
Varför det vet jag inte, men det står utförligt i manualen...

Länk
Länk
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Hade samma problem på min, hackande tomgång samt på låga varv. Ny vanosstyrenhet löste problemen. ///mip

Mip
RafkoM3: skulle vara kanon om du kunde scanna det så att man fick se hur det ska se ut.

Vinkeln på ventilerna, är det alltså vinkeln mot hålet inuti eller är det 'gradvinkeln' på ventilen. Alltså att den ska snurras till ett visst läge. Om det är vinkeln mot urfräsningen i vanosen så måste den ju bli perfekt med tanke på att man skruvar dit kåpan.

I övrigt så tycker jag att min bil blev betydligt bättre efter denna operation.
Fick svar av Novation i Uppsala, tydligen följer det med ett verktyg när man köper nya magnetventiler för att se till så att man får i dom rätt.

Alltså att den blir ordentligt itryckt. och går bilen bra efter man laborerat så har man lyckats.
RafkoM3
Nilez..
Stæmmer, man får nog med monteringsjiggen, men OM ni bara ska plocka ut dem och testa och kolla så ør det troligt att ni sætter in dem fel.
Men køper man nya så ær det lungt..

Länk
Länk
Rafko:

Fattade det som att om om var riktigt intryckta så skulle det vara rätt vinkel. Att det var det verktyget var till för, enligt servicemeddelandet på BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.