|
|
|
|---|---|
|
Hej, de oljor som säljs på biltema, är de skit? Är det tex bättre att köpa en helix mineral när man kan för de pengar köpa helsyntet på biltema? /Kim PS. BMWn är såld :) DS. | |
|
Har du provat funktionen i länken nedan? I fältet [Sök efter] skriver du "Biltema AND olja".......;) Länk |
|
-BeeMWe- |
Har hitils inte sett några bevis på att Biltemas olja skulle vara sämre än någon annan olja med samma krav. Enligt oljehandlare köper varje bolag samma olja från samma lastfartyg och sätter sen sin stämpel på dem. Så jag relaterar till min första mening. |
|
Jag kör på biltema syntet. Hittills har hon inte skurit... Den har hög klassifiering. Lär vara av mkt god kvalitet |
|
|
Kane, sorry, du har alldeles rätt! Jag borde ha sökt och inte postat om. Har druckit lite vin innan inlägget, var inte i mitt sinnets fullaste bruk :) /Kim |
|
|
Förresten, hur lång erfarenhet (tidsmässigt) har du av Biltemas helsyntet? Funderar själv att testa denna. Filter bör man nog köpa original eller? /K |
|
|
Kim, Biltemas högst klassade helsyntetolja ihop med originalfilter är nog ingen dum kombination! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Nofx, exact vad jag funderar på att testa!!! Original filter + biltema olja eller liquidmolly-olja från Classe Ohlsson. (Den senare tom godkänd av MB)... I värsta fall kan man ju byta till olja annat, jag avser att kontrollera oljan ofta för att se hur den åldras... Fast jag har inte bestämt mig än. Kanske köper en Helix eller Castrol. /Kim |
|
| Väntar på att Johan B skall dyka in och klargöra ett och annat. :) | |
|
Kim, Om du inte har väldigt avancerad utrustning så blir det svårt att se hur oljan åldras eller bryts ned. Det du kan se är hur mycket sot eller bensin som blandas ut med oljan och det säger inte så mycket om själva oljan. Länk |
|
|
Var på biltema idag... Försökte få en förtrolig samtal till stånd med en av "grabbarna på golvet" ang. helsyntetoljan 5w/40. jag: Hej, är helsynteten nåt att ha? han: Japp, den är bra. Jag har den i min bil från 1992 och min veteran. Funkar ypperligt. jag: jaha... jag hörde att biltema-olja kan vara skit. han: jaja, du vet hur folk är. Det finns inte många raffinaderier här i världen. Jag vet ju dessutom var den kommer ifrån, men det får inte jag säga. jag: jaha... hmm... har hört delade meningar om den oljan. Jag är ju rädd om min motor, vill inte råka illa ut. Men vissa påstår att det är Statoil som tillhandahåller den till er. han: *ler lurigt som fan* Jadu... du är inte långt ifrån sanningen. Men jag kan inte säga mer. Så antingen är det säljarsnack, eller så stämmer det han säger... Men saken är den att jag tror inte de får provision eller nåt, så vilket incitament har han att lovorda deras olja i onödan? Ska köpa original filter imorgon, och byta olja. PS. Nån som vet om Laurette är ett bra oljefilter? Den säljs på Micro. DS. |
|
|
Jo, glömde säga en grej. Killen sade följande ockjså: "Jo visst, vissa människor ratar vår helsyntet för att den är gjord på bla återvunnen utjänt olja. Men den processen är ett EU riktlinje, att ta tillvara utjänt olja. Dessutom så är utjänt olja bas för många tillverkares oljeproduktion. Biltemas olja är inget undantag." Jag personligen tror att utjänt olja är mycket bättre som bas för oljetillverkning än olja man pumpar ur marken.... Sandig och med äckliga jordklumpar och så... :)))) /Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.