AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.054

Höja komp M20 till 10-11?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Finns den något sätt utan att plana blocket? Högkompskolvar man kan köpa eller så som löser detta? Har förstått att man kan byta till kolvar från 325 utan kat. Då ska man få 9,7, är det rätt???

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kan förresten inte förstå varför man ville sänka kompet när man bytte till kat? Tycker ju att effekten borde blivit lidande (både lägre komp och dessutom kat....

"To say no to BMW,
is to say no to life."
bmwracing
Kat kräver blyfri bensin, men det fanns väl bara blyfri 95 på den tiden. så för att kunna köra på 95 oktan sänkte dom väl kompen... vad vet jag;)
Jo
744
Jonhny
745 -85
USA...
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ok, utsläppskrav kanske är anledningen.

Är det någon som vet om det finns några betänkligheter med att höja kompet så mycket som jag vill? Har sett lite inlägg förr som antyder att M20 motorn med 9,7:1 hade spikningstendenser?!

Tycker att det borde gå att köra med 10-11 i komp om man tankar 98, trots att förbränningsrummet kanske inte är det bästa?

Har också hört från flera håll att toppen inte är lämplig att plana. Mert än 0,3mm skall tydligen göra den kass, kan någon förklara varför?

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Lyfter upp lite.

Om problemet är att ventilerna tar i kolvarna vid planing borde man kunna lösa det genom att frära ur ventilgroparna i kolvarna lika mycket som man planar eller???

Sen är det klart att man får ha ett justerbart kamdrev.

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ingen som kan/vill när det inte har med turbo längre?
Nu är inte jag allt för hemma på m20 maskinen.
Jag har oxå fått det tll om man annvänder den okatade maskinens kolvar så landar man på 9,7 i komp, men rent allmänt så borde man iaf kunna köra med 10,5 i komp utan att ha besvär med spikningar. Jag har 10,6 i min m30 maskin och det funkar att köra på 95 i den samt att alpina hade 9,8-10,2 i sina m20 maskiner. Tänk bara på att inte ha några kanter i förbrännings rummet! Ang kolvar, gå till någon som har mahle, ks katalogerna och be att få slå lite i dom, så kanske du kan hitta en kolv från en annan bil modell som kan passa till m20 maskinen...om du inte behöver köpa en ren "trim" kolv så blir det billigare med kolvar. Annars jaga tag i homolegerings handlingarna på e30 325i, man plockade ut ca 250hkr ur m20 2,5 l maskinen då det begav sig. jag har tom för mig dom körde med std insug och grenrör...men kan ha fel på den punkten.
p0recis som du nämner så bör man inte plana toppen allt för mycket pga kolv och ventil kontakt, men hur mycket man kan fräsa bort på kolven vill jag låta vara osagt...men dom som har byggt turbo har svarvat bort några mm med god framgång.
Men du ska väl köra med trimkam oxå? tänk då på att den lyfter mer än std kammen!

Ang justerbart kam drev, så är det aldrig fel på en trim maskin då man har lite möjlighet att jusera motorns karraktär med det

Länk

där finns en del info och trix ang m20 maskinen på www.e30.de....men tyvärr så har många e30 och m20 guros blivit trötta/bortskrämnda från det här forumet pga onödiga påhopp!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Med vassare kam (som man normalt har när man trimmar) så kan man oftast köra med högre komp än en motor med standard kam.
Jag är inte så hemma på m20 jag heller, men skulle vara mycket förvåndad om ite ett seriöst m20 bygge skulle gå att köra med 10,5-11 i komp.

mvh Kristian
bmwracing
Ja det måste väl gå? Min audi har ju 10,0-1 std, och brorsans trimmade B20(volvo) ligger väl nånstans kring 12...minst;)
bmwracing
Glömde... B20:n spikar med A kam, dock inte från K och uppåt. så med en vassare kam går det.

//racing
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Äntligen lite gensvar!

Jo det är tanken att byta till vassare kam, 284 el 288 grader.
Jag räknade lite på kompressionen häromdan. Om man kan fräsa ur ventilurtagen ca 1-1,5mm så man kan plana lika mycket så kan man höja kompet till omkring 11,0:1 utan vidare problem tror jag.
Undrar mest om det är risk för att resten av kolven tar i förbränningsrumstraket? Oroar mig säkert i onödan.

Pelle>> Homolegeringshandlingar till 325?? Nu blev jag intresserad, var kan man tänkas få tag i det?

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.