AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

styrsnäcka

ti
12
tii
2002tii 74 528i 87
Hej Har glapp i ratten har någon samma problem?
zi
230
zigge
740iA -96
Jepp. Justerade min 525:a igår. Fick bort nästan allt glappet. Justering sker genom att lossa muttern runt den insexbult som sitter ovanpå styrsnäckan. Spänn sen ner bulten med en insexnyckel och lås fast med muttern. Dock skall du inte spänna insexbulten så att den sitter hårt, då detta sliter på snäckan onödigt mycket, utan spänn tills det börjar ta emot. Tar fem minuter att fixa. Det kan ju oxå vara knuten på rattaxeln som är slut, och det borde vara försa saken att kolla. Låt någon röra ratten fram och tillbaka i dödläget, medans du tittar på rattaxeln i motorrummet. Du ser direkt om det är knuten eller snäckan.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
zigge. Ska man ha bilen upphissad med framhjulen i luften eller går det bra med bilen ståendes på marken?
Har också lite glapp som jag tänkte justera bort.

/David

vi
121
viruz
523i touring-00
jag har också glapp i min,försökte justera idag men skruven runt insexan satt så jäkla hårt!Fick inte bort den,för det var rätt trångt å komma åt med tillräcklig kraft!

verkar vara vanligt med glapp i ratten=)

Peter (Bmw 525i 24v-91)
zi
230
zigge
740iA -96
Davve. Nej jag justerade medans bilen stod på hjulen.
leri
Jag har gjort en justering i dag. Det mesta glappet fanns i den glidbara spleinen som hör till den ställbara ratten på rattxeln. Där finns en stor justermutter. Bara att ta fram en rejäl skiftnyckel, håll emot med ratten och dra. Ett litet glapp fanns också i en annan spleinkoppling under rattkåpan samt i styrsnäckan. Allt är nu justerat och bilen känns ny i styrningen.
Mvh Leif
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har justerat glappet idag, både i spleinen inne i bilen och på styrsnäckan. Nu tycker jag styrningen går lite trögt runt mittläget och jag undrar om jag justerat snäckan för hårt? Har spänt lagom tycker jag själv och vridit skruvmejseln (hade ej insex utan spårskruv på min) tills det "tog emot", plus kanske max tio grader till. Vad säger ni?

leri
Du har dragit för hårt. Släpp lite till ratten går lätt igen annars sliter du bara ut snäckan.
Mvh Leif
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
tack för alla dom tipsen!!! Har glapp ja me'!

Leffe

Kör så he ryk!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.