|
|
|
|---|---|
|
Håller på grejar och har datorn på, så jag måste addera att felfall för M3 3,0. HAr haft lite konstigt beteende med tappad effekt odyl, och har försökt få tag på elscheman för motorn, men nu chansade jag lite och kom på en grej.. Har ju läst att solenoiderna/ventilerna som styr vanos kan krångla, så jag mätte båda, och den ena var det kortslutning i och den andra låg på 4ohm. Testade köra dom med 12v och den med 4ohm klickade och den andra inte. Nu har jag lött bort kablaget på den som hade kortslutning, och nät jag mäter på solenoiden så är den 4ohm, och korslutning i kabeln! (om någon har schema så är jag fortfarande intresserad) | |
|
Tydligen ett vanligt fel med magnetventilerna i vanosen på m3 3.0. Jag har haft det felet på båda mina m3:or och igår hjälpte jag en kille att fixa samma fel på en m3 -95. Efter detta har bilarna gått hur jämnt o fint som helst. Rallyfinnen: Hur menar du förresten med att det är kortis i kabeln, menar du de korta kablarna mellan "kretskortet" och själva ventilen eller? Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Det sitter ju en pålödd kabel som 'hör ihop' med ventilen med en tvåpolig kontakt i änden. I kontakten sitter en shunt-diod som tar hand om backspänning som kommer när man bryter spänningen till spolen (ofta har man en sån diod över spolen i relän också). Tog en stundinnan jag kom på att det var den som kortslöt, och inte kabelfel. Jag anslöt kabeln direkt på ett batteri så att det 'brände av' den söndriga dioden och lödde på en på utsidan i stället. Verkar vara något av en nödlösning dom gjort när som satt in dioden i kontakten.. Konstaterade detta genom att koppla ur sladden på den ventil som var hel, och mätte med diodmätning på multimetern.. Kanske ventilfelen egentligen är dioderna i kontakten som pajar? Verkar för övrigt som jag fik bättre skjuts i bilen nu, men den tvekar lite efter varje växling. Kanske jag borde koppla ut batterit så adaptionen i motorstyr nollställs.. Någon som vet vad man justerar på den lilla justerskruven/muttern i änden på insugskammen, bakom det lilla locket på vanosen? 'grundvinkel' på kammen? Testprocedur för ventilerna(om någon känner sig manad): Mät resistans i kontakten ca 4ohm=ok. Koppla på 12V (kontakten är märkt + och -) och hör att det klickar i ventilen. Är den urmonterad så kan man blåsa i den och kolla att den verkligen öppnar/sluter. Om den inte fungerar, löd bort sladden och testa igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.