AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.943

Hur aktiverar man sin regnsensor?

Sida 1 av 2
Hur aktiverar man sin regnsensor?
Sätt spaken på intervalltorkning.

/T.P.
Länk
Nej jag har testat, de kör på även om det inte kommer något regn
Ok, konstigt. Nu var det något år sedan jag hade regnsensor men jag är rätt säker på att det var så man aktiverade den.

/T.P.
Länk
ett snäpp upp och justera känsligheten med "vredet", så gör man på E39 och E46 iaf...

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kan vara så att den inte fungerar tex pga av repa i rutan över sensorn.
På min E39:a fick jag också låta BMW initiera om funktionen i datorn vid två tillfällen då den helt enkelt bara la av.
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Enl instruktionsboken för E39. Borde vara samma till E38.

Regnsensorn aktiveras genom att med nyckeln i läge 1 sätta torkarspaken i intervalläge. Vindrutetorkarna ska då åka en gång över rutan.

När detta är gjort fungerar regnsensorn och startas genom en rörelse på det lilla hjulet eller genom att föra torkarspaken till intervalläge.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

I nya AMS skriver man så här:

"De nya spakarna i E60 gör att regnsensorläget inte kan lämnas på utan måste slås igång efter varje start".

Har det inte varit likadant tidigare i E39, att man måste aktivera sensorn efter bilen varit avslagen? Det måste man iaf på min...

Länk
Visa användare
167
HES
CLK -03
Anders S:

Man måste alltid aktivera regnsensor igen efter start. Har dock för mig att man kan programera car/key memory så den alltid står i aktiverat läge.

HES
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Menar du att man programmer den så att den alltid är aktiv, utan möjlighet till bortkoppling alltså?

Länk
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
För att undvika missförstånd så måste man nog skilja på aktivera och starta. Enligt BMWs instruktionsbok så är aktivering ett engångsförfarande som gjörs för att regnsensorn ska fungera. Start av den kan sedan göras varje gång man vill använda den. Om man inte aktiverat den används det lilla hjulet till att variera den konstanta intervall hastigheten.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Que?
Menar du att folk inte använder sin regnsensor förrän dom aktiverat den?
Nu hajar jag ingenting...
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Anders S,

Precis. Innan funktionen är aktiverad så kan folk inte använda sin regnsensor. För att funktionen regnsensor ska fungera på bilen, dvs bilen ska själv bestämma hastigheten på torkarbladen, krävs att du en gång för alla aktiverat den funktionen. När du köpt en bil med regnsensor är funktionen ej aktiverad. Sätter du torkarspaken i intervalläge har du en intervalltorkare som fungerar precis som på alla andra bilar dvs med fast hastighet. Med det lilla hjulet på spaken kan du i steg variera hastigheten på slagen. När du bestämmt dig för att du vill ha tillgång till regnsensorfunktion på din bil aktiverar du den enligt instruktion ovan. I fortsättningen betyder intervalläge på torkarspaken att du vill att bilen själv ska välja hastighet på torkarbladen utefter hur mycket vatten som finns på vindrutan. Du kan själv välja hur känslig denna funktion ska vara med hjälp av det lilla hjulet på torkarspaken. När bilen nu har aktiverad regnsensor så betyder inte det att torkarna säts igång av sig själva när det börjar regna utan man måste varje gång man vill använda denna funktion starta den genom att tex rulla ett hack på det lilla hjulet eller använda sig av vindrutespolarna. Denna krav finns förmodligen för att undvika att torkarna oavsiktligen sätter igång under tvätt. Om du vill gå tillbaks till vanlig intervallfunktion så fungerar detta också men har lagt tillbaks instruktionsboken i bilen så jag orkar inte kolla hur du gör.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visste inte att man var tvungen att aktivera denna funktion när man köper ny bmw med "tillbehöret - regnsensor". Det låter för mig lite konstigt. Borde ju vara tvärtom om man så att säga inte gillar funktionen. Men jag måste säga att funktionen är oslagbar, vem vill inte ha den. :)

Min ursprungliga fundering var dock det som AMS skrev om nya E60 "numera måste man aktivera den varje gång man startar". Vilket man även behövde förut, dvs på E39 och E46. OM man inte som HES sa, programmerat detta i nyckeln så att sensorn aktiveras varje gång man sätter sig i bilen. Men va f-n, en gång per resa orkar man väl dra i spaken eller? :)

Länk
Visa användare
167
HES
CLK -03
Man behöver inte aktivera denna funktion när man köper ny bmw med "tillbehöret - regnsensor". Enbart sätta funtionen på "on" efter man vridit om startnyckeln.

HES
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Nja - bilen är ANTINGEN utrustad med intervall-torkning ELLER regnsensor som option från fabrik, iaf gäller detta alla de modeller jag känner till. Någon aktivering på verkstad enligt ett tidigare inlägg behövs inte.

På min E38 har jag fyra lägen på torkarspaken, de är nerifrån och upp;
1) Avslaget - ingen torkning sker eller är möjlig
2) Intervall/Regnsensorläge - vilket beror på vald option
3) Normalfart torkare - kontinuerlig
4) Högfart torkare - kontiunerlig

Det finns dessutom ett hjul på armen för torkarstyrning, med regnsensor ställer man känsligheten, dvs hur många droppar det behövs på rutan på att torkarna skall slå ett slag. Utan regnsensor ställer man bara intervallet mellan torkningarna med hjulet.

Själv använder jag bara Läge 2 och 4. I läge 2 vid behöv av torking vrider jag helt enkelt känslighetsljusteringen ett hack fram och tillbaka och voilá så går det igång. Själv gillar jag steg tre på vredet allra bäst.

Om det inte fungerar som beskrivet så kan sensorn behöva kalibreras eller helt enkelt bytas ut, eller så är det något knas med själva rutan som repor eller dålig montering av sensorn vid byte.
balmgre:

Om jag inte mins helt fel så har jag båda dvs intervall OCH regnsensor på min E46.

di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Balmgren,

Någon tidigare ägare har nog redan aktiverat din regnssensor åt dig. Efter det fungerar det som du beskriver.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Polarn köpte en ny Bmw som jag åkte ner till Kristianstad och hämta med han. Regnsensorn på den fungarade från första metern, kanske var aktiverad av personalen då?

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Ah, skall kolla!
Visa användare
167
HES
CLK -03
Har man beställt regsensor från fabrik så funkar den utan att göra några ingrepp fr.o.m den dan du hämtar bilen, punkt och slut.

HES
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.