AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.030

Har ni läst detta test angående luftfilter ?

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Efter att jag fått denna länk vidarebefodrad så undrar man om man gått på snacket om bra försäljningsreklam. Vad tror ni?

Länk

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
En viktig aspekt som man inte får med i det där testet är hur grova partiklar filtret släpper igenom. Ett filter med bra flöde men som dessutom släpper igenom för mycket/för stora partiklar är ju helt värdelöst.

/Hans
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ungefär som jag misstänkte och läst innan, en bilfabrikant som lägger ner miljoner/miljarder på utveckling kan inte ha fel. (inga undantag som bekräftar regeln)
Tycker mest synd om de stackare som köper dessa filter och sen får mindre hk + ibland förstörd LMM :(

M V H
Stephan

_____
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vilka filter är det som är dåliga då?

Kör själv med #2 (KN), det ger ett bättre motorljud, ngn annan skillnad har jag inte märkt av..

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Testet är helt förkastligt vetenskapligt sett.

Glöm det.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Helt förkastligt är det ju inte.

Han skriver ju att han inte tar hänsyn till kvalitet på filter.
Det enda han visar är att genomflödet är bättre på pappersfilter än på skumfilter. (i nytt tillstånd)

Ur vetenskapligt perspektiv så skulle jag nog kalla testet okej, eftersom det är utfört med samma testmetod igenom.. vilket eliminerar några felkällor.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Ok! Jag kan väl hålla med delvis (under protest). Även om metoden är samma så är inte de ingående parametrarna lika t.ex medger han att han har ett varierande varvtal, kalibrering av analysutrustning saknas (skakiga analysvärden), positiv resp. negativ kontroll saknas.
Man kan aldrig vara säker på att genomflödet beror på filtret utan det kan ju vara naturliga (ej kontrollerade) variationer.

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Hur han än har gjort sitt test (rätt eller fel pga vissa mätvärdesfel) alla filter har haft samma förutsättningar, så kan man ju fundera på om man ska lägga pengar på ett dyrt " sportluftfilter ". När man kan åka med ett bra pappersfilter under sommarhalvåret. Det är som STEPHAN skriver. Nåt extra ska man väll få för den merkostnad man betalar för att man åker BMW.

Jag åker själv med ett KN-filter i min M6:a och eftersom jag bromsat den och har en kontakt med bromsbänk så skulle det vara roligt att göra ett test med och utan KN filter.

Upptäckte senast när jag testade ett trimchip på bilen och bromsade den, att originalet var det som fungerade bäst.

Kompisen som skickade länken har också vissa planer på att utföra ett test av filter till vintern. Eller? Hur blir det nu M3 E-30: Jag väntar på ett test i vinter. Upp till bevis.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det måste bli vinter först, M3:an fungerar så dåligt utan luftmängdmätare tillsammans med original styrsystem. :-)

Jag har dock börja fundera lite på försöksuppställningen och hur många filter jag har liggandes. Jag dock också att begränsa mitt test till tryck/flöde-förändringar genom original luftfilterbox.

Angående själva testet kan jag hålla med om mätonoggranheten är relativt stor (~20%) i förhållande de tryckförändringar han mäter upp med de olika filterna. MEN jag finner ändå testet intressant och tror att testresultateten
är relevanta. Framförallt drar han inga slutsatser som ligger bortom testet.

/G

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Annars får man väl vara pragmatisk och testa på sin bil. jag tror ändå i långa loppet att det är det som gäller då bilar är lika individuella som människor.

Det som saknas i debatten (vissa försöker att anamma det) är livslängden på motor kontra filter.
Det kan ju vara så att man får lite mer effekt med en viss typ av filter men att den långsiktig kommer pga av ökat slitage leda till att effekten minskar.

Jag tror att det är bättre att ta till andra metoder först innan man ger sig på filter.
Vill man nu har mer effekt för att kunna rejsa är det väl bättre att spara mer pengar och göra ngt rejält.
Typ som vissa 540 ägare har gjort, sätta in kompressor. Iofs är det ingen optimal lösning om man vill rejsa. De har ändå kvar att bilen har en bra effekt men ej övrigt som tajmar ihop. T.ex stötdämpare, kaross, bromsar osv.

Vill man ha en rejsmaskin är nog det bästa att köpa en äldre rejsbil typ M än en nyare icke M som måste hottas upp. Typ "more value for your money"

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvis man ser på det motsatt:

(Følgende er ikke en påstand, kun en hypotese!)

Orginale luftfilter fra fabrik er "overdimensjonserte". Her har produsenten ikke tatt noen sjanse på at motoren -kan- bli negativt påvirket av støv/partikler osv., under noen som helst forhold. Dette er selvsagt best og 100% tryggest. Motoren har mye å gå på, helt enkelt. Dessuten bidrar det til at støynivået blir lavere på biler generelt.

Så et sportsluftfilter kan slippe inn mer skit uten at motoren tar spesielt skade av det. Sannsynligvis vil motoren eller bilen havarere av andre årsaker lenge før sportsluftfilteret/støvet i seg selv har ført til betydlige slitasje som reduserer effekten eller liknende.

Jeg vet ikke. Noen som kan argumentere for eller i mot?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm ingen som vet om ett test där de mätte hur stor/mycket smutspartiklar orginal jämförelse med sportfilter släppte igenom?
Läste ett sådant testa en gång. Men blivit av med länken.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag var hos TS-motor i Åstorp och monterade i ett UNICHIP i min M5- 95 såg jag att han sålde "pirat"-luftfilter. Vilket fabrikat kommer jag inte ihåg!

Jag frågade om det var värt att köpa ett sådant och sätta i bilen.
Svaret blev att för alla normala behov är originalfiltret lika bra!

Själv kollade jag min M5:a med ett halvsmutsigt och ett rent originalfilter med en accelerometer (Race Technology AP-22) och kunde inte uppmäta någon skillnad i acceleration mellan 40-100 på 2:an. Med rätta knappsat vetenskapligt gjort men visar åtminstone att om det är skillnader så är dom mycket små!

Per L
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det er jo pga ljudet man vil ha sportsluftfilter!

Effekt, nei. Men om man sammenligner med orginal, så tror jeg effekten kan være +/-, det kommer an på om motoren får kaldere eller varmere luft enn før.

Har for meg at noen kan merke en liten skillnad ved visse varv, hvor det kjennes ut som at motoren puster (andast?) lettere. -Om- det er noen slik "effekt", så er det jo ikke sikkert at alle merker dette; det beror på hur godt man kjenner motoren, og hva man forventer seg.

Ikke alle har denne evnen eller "egenskapen" til å merke mindre skillnader. Jeg hadde en diskusjon med en onkel en gang, hvor jeg påsto at jeg kunne merke skillnad på motoren (ikke bmw) når jeg fikk en pasasjer inn i bilen (60-80 kg). Motoren blir "svakere" på visse varv ved vanlig kjøring. Han mente det ikke var mulig å merke dette med mindre bilen er fullastet, men han har fel. Jeg merker det godt på denne bilen med 115hk/168?NM/1250kg. Kanskje er det slik med "effekt"/filter også?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.