AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
410

kortning av fjäderben fram (e21)

bmwracing
Nån här som gjort ovanstående? Alltså kapa loss den gängade delen på fjäderbenet och flyttat ner det säg 5 cm. Vilka stötdämpare kan man använda isåfall? Kan man ta dämpare från tex opel kadett E eller liknande framhjulsdriven bil som rimligtvis borde ha kortare dämpare pga drivaxlarna...eller? Är det nån som vet längden och diameter på original dämparna?

mvh/ Christer
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du ska annvända en kortare dämpare, då hade jag hellre gjort en distans inne i benet, eller skruret bort hela rörer, och svetsat på ett sömlöströr i lämplig dim och längd, samt slagit en gänga på den, så man fick justerbar fjäderkopp (coilover ben)
bmwracing
Pelle-
Jo justerbart är ju aldrig fel, men vad jag vill åt är längre fjädringsväg eftersom jag maxsänkt bilen. Trots kortade genomslagsgummin har jag bara nåra cm kvar i fjädring, så benen måste kortas... då hjälper ju inga distanser:/

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Då är det nog "lättast" att ta och annvända ett sömlöst rör och bygga om fjäderbenet, svarva av så du bara har kvar spindlen och svetsa dit ett sömlöst rör. Här är en länk på en kille som har gjort det till sin 02á
Länk
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Är det bilsteindämpare så lämna in och få dem kortade på nån stötdämparverkstad.

bmwracing
Alltså, det är inte bara kolvstången jag vill ha kortare utan hela dämparkroppen/ cylindern. jag tror inte det är bilsteindämpare på bilen. Är bilstein isärtagbara/renoveringsbara?

mvh/ christer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.