AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
456

Tillbaks från Tyskland

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Kom precis hem från en 370 mils resa genom Tyskland och Holland. Fick uppleva en hel del, bland annat en trasig topplockspackning i bilkön på autobahn (utanför Hamburg). Jag lämnade in bilen hos Hoegar BMW (auktoriserad) i Hildesheim. Dom var väldigt trevliga och fixade hotell åt mig och arbetade över natten för att jag skulle kunna åka vidare.

När jag skulle betala så gick det hela på 750 EUR, c:a 7000 SEK. Det lustiga var att dom inte bara hade bytt topplockspackningen (cylinderkopfdichtung) utan även 9 andra packningar, muttrar och bultar samt tändstiften, kylvattnet och termostaten, dessutom hade dom "justerat fläkten" (!?). Förutom allt det här så var det c:a 7-8 andra punkter på kvittot som jag inte lyckades översätta med min begränsade insikt i det tyska språket.

Detta upptäckte jag när jag tittade på kvittot på hemvägen, dumt av mig men jag sa ju bara att dom skulle fixa topplockspackningen.

Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt att byta allt det där när man fixar topplockspackningen, att man bör byta ventilkåpspackning och möjligtvis insug och avgas förstår jag, men dom andra då? När jag bytte topplockspackning på min Calibra Turbo så bytte jag bara den och sträckbulten.

Jag tänker naturligtvis inte reklamera, dom var väldigt serviceinriktade och tvättade t.o.m. bilen åt mig innan jag åkte iväg igen. Jag vill bara veta om dom har lagt på en massa arbete eller om allt är som det ska.
Bmw ludde
Jag tycker det lät bra, friska packningar och nya stift är aldrig fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.