|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
mikren-6: Jag tror och hoppas att folk vänjer sig, dessutom är detta de första modellerna i detta nya designspråk. Jag tycker att varje bil som presenterats har blivit snyggare och snyggare. Visserligen kom e85 innan e60 men ändå. Nya 6an sitter ännu lite bättre osv. Tyvärr är det ganska långt kvar till nästa generations 5-serie. Kanske kan touringen rädda kvar några utav de mer konservativa om dom lyckas få till bakdelen bättre än på sedanen som jag förstår många har svårt för. Men håller du inte med om att varje modell som presenterats efter 7an har blivit "snyggare"? (undantag kanske x3). Mercedes har arbetat på ett annorlunda sätt och fler modeller. Dom har använt sig av AMG för att locka in yngre köpare som kanske tidigare inte funnit ett alternativ hos tråkiga mercedes. Dom har lyckats bra, men jag tror ändå att om man vill ha körtglädje så köper man hellre e60 snarare än nya e-klass. Men jag kan ha fel. Surfade föresten på zatzy.com imorse och så en intressant undersökning. Länk Men med tanke på att de flesta där inne verkar gilla sönderstylade supror och evos så vet jag inte hur jag ska tolka resultatet ;)) Helt klart är lägret mer delat nu än förr. Ingen kan hata e39, men den väcker heller inte några känslor direkt (personlig åsikt) medans e60 hatar men eller älskar. |
|
|
Acey, Visst håller jag med om att E60 är en betydligt mer lyckad design än E65. Nu har jag inte sett den live ännu, men de bilder jag sett visar ju på att BMW tonat ner lite grann av de utsvävningar man gjorde på E65:an. Kan det bero på den kritik som E65:an fått? Jag bara spekulerar... Din sista mening håller jag med om fullständigt. Jag är bara förvånad att BMW slagit sig in på en sådan strategi att man får två läger, när man tidigare varit nöjd med att försöka bygga stilfulla bilar som passar "alla". Framtiden får visa om strategin är lyckad eller inte. Micke |
|
| Ja det ska bli mycket intressant, tyvärr kommer vi få vänta på svaret. Lite förvånande är det, och vad händer om 5an floppar? Vad jag vet så finns t.o.m. en faceliftad version av Z4an på "hyllan" som ska presenteras om 4-5 år är det tänk. Hur många andra bilar/modeller är då inte färdigritade? Om Bangle får sparken så kommer det ta BMW minst 10 i tekniken, och särskilt ännu längre i praktiken att byta formspråk och image. Med det i tanken så måste nog BMW känna sig "ganska" säkra på att formspråket kommer att vara lyckat på långsikt och att alla märken förr eller senare kommer att bli tvugna att på något sett modernisera upp sig. Tycker personligen att nya audi 8an är grymt snygg ska bli intressant att se om nya a6 följer i samma fotspår. | |
|
Acey, Du verkade vara väldigt säker på att man inte köper E65 för körglädjens skull. Jag hoppas att du har belägg för det? Eller är det så att du igen tar dig friheten att ge den "stora massan" en åsikt? Kom ihåg bara att det är väldigt lätt att utgå från sina egna värderingar när man ger den stora massan någonting att säga... Intressant omröstning förresten... Micke |
|
|
acey: Inte bara jag utan även Du har alltså ägt en begagnad BMW och sedan fått möjlighet att köpa en ny eller står i anspråk att köpa en ny. Vi två är inga unikum. Många är de som har en begagnad BMW men strävar efter att få råd med en ny. Vad är det som säger att den armaniprydde personen uppskattar BMW:s nya design? Det som är intressant i sammanhanget är att både Audi och Mercedes medvetet satsat på återhållsam design. Ändå har dessa märken funnit köpare i de trendmedvetna, högutbildade storstadsborna i trettioårsåldern. Den målgrupp som alla premiumtillverkare slåss om. Dessutom lyckas Audi och Mercedes behålla de äldre och mer konservativa köparna. Än är det för tidigt att uttala sig i om BMW kommer lyckas. Jag tror de nya designen så sakta kommer etablera sig men det krävs många år och facelifter innan BMW återfår sin ställning som ledande inom vacker design. För märken som Renault är det lättare att ändra formspråk över en natt. Kundkänsligheten är betydligt lägre i de segmenten. Jag tror BMW var lite väl drastiska när de introducerade den nya designen. Jag är nog inte den enda E39-ägaren som blivit bortskrämd från BMW på grund av att jag inte längre "känner igen mig" i de nya modellerna. Språnget blev lite väl stort för min del. Diskussionen är intressant men vi måste ha i åtanke att det inte finns några rätt eller fel när det gäller så subjektiva bedömningar som design. Sett ur en marknadsstrategisk synvinkel är diskussionen, enligt mig, mycket rolig! wadel: Maserati och Jaguar är värdiga arvtagare till det BMW en gång var, exklusivitet och känsla med vacker design. Även Alfa Romeo har idag fullvärdiga konkurrenter till BMW. 147 GTA och 156 GTA är inga dumma bilar. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
mikren-6: Jag utgår ifrån att både mercedes och särskilt audi men t.o.m. jaguar har utsetts till ett sportigare alternativ än e65an. Tråkig styrning, dålig kalibrering av DSC är de främsta orsakerna. Köper man en e65 itron om att det är den sportigaste/körgladaste bilen i klassen har man inte provkört konkurenterna. Min egna åsikt kan jag tyvärr inte ge eftersom jag inte haft chansen att jämföra a8, s-klass och e65an mot varandra. Mycket han hända under det året efter att 7an släpptes. Men tror du att den stora massan köper en 7a för körglädjens skull verklgien? |
|
|
Bjoerck: Frågan är hur mycket audi lider av VW syndromet? Alla komponenter ska kunna användas från en skoda till en audi ungefär. Dessutom om man får tro alla tester så är inte a6 någon match för 5-serien och nämns knappt som konkurrent, vilket kan vara märkligt. Frågan är om Audi verkligen är ett hot mot BMW? Samma sak gäller Jaguar. Roligt att hitta en blinkersspak från Ford Focus i en Jaguar för 600.000? En intressant fråga att ställa vore vad som faller avgörande när man köper en BMW istället för en mercedes, jaguar, audi? Körglädjen? Tekniken? Priset? Designen? Statusen? Som jag nämnde tidigare måste BMW på ett eller annat sätt lagt upp sin strategi efter någon slags undersökning. Vad vill kunderna ha? Hur ska vi ta nya marknadsandelar? Behåll kärnvärderna i sportighet/teknologi/körglädje men i en ny förpackning. 5-serien har sett likadan ut sedan e28 i sina linjer (mer eller mindre ni förstår vad jag menar) och det var dags för en förändring. Detta måste baseras på något. Jag tror inte att BMW gjorde en förändring i designen för förändringensskull som några verkar tro. Frågan är om någon BMW modell tidigare fått så här mycket uppmärsamhet än nya 5an? Det fanns säkert folk som tyckte det var tråkigt när volvo gick från sitt gamla kantiga designspråk som hängt med sedan 240/740/940 när S80in kom. Men i efterhand så hade troligtvis inte Volvo överlevt utan uppdateringen av deras designspråk/image och modellprogram. Prishöjningen var stor på de nya modellerna men man lyckades fortfarande sälja lika många bilar som tidigare! En uppdatering av e39 karossen kanske hade funkat i ett par år till men frågan är vad som hade hänt på långsikt? |
|
|
Jag tror inte Audi lider nämnvärt av det du kallar "VW-syndromet". Kunder av idag är lättlurade och badge engineering verkar fungera ypperligt. En plastkåpa över ventilkåpan som det är fyra ringar på lurar majoriteten att tro att det är en audimotor... (jfr gärna RR-BMW). Det som kan vara känsligt är synbara delar som till exempel inredningsdetaljer och dylikt. Fast där är VW-koncernen noga att ge varje märke sin särprägel. Vad det gäller Jaguar och dess blinkersspak så har Jaguar bestämt att alla synbara delar skall vara tillverkade exklusivt för Jaguar. Audi utgör kanske inte ett hot mot BMW med sin A6-modell då denna är ålderstigen. Däremot är A4 och A8 konkurrenskraftiga. Snart kommer också en ny A6 och då kan det bli mycket svettigt för BMW. När Volvo förändrade sitt modellprogram gjorde de det med 850 GLT som presenterades hösten -91. Denna bil var en teknisk revolution från Volvo (framhjulsdrift) men designen var inte extrem på något sätt. Bara en mer aggressiv och kompakt 940. Succén var ett faktum. Därefter banades väg för de nya modellerna S, C & V, där Volvos designers gjort ett naturligt avstamp från 850-modellens design via S70 till S60, V70 och S80. Volvo har lyckats behålla sina gamla kunder och samtidigt lockat nya till märket. Självklart måste BMW hela tiden uppdatera sitt modellprogram. Både tekniskt samt designmässigt. Frågan är nog snarare om det var lämpligt att uppdatera med hjälp av ett tigersprång? Om BMW gjort som Volvo och förändrat mer succesivt tror jag det skulle gå mycket lättare att få de tilltänkta köparna att acceptera och uppskatta det nya formspråket. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck: Det kanske är ändrat på Jaguar det senaste men det har funnits modeller där ford och jaguar delat fullt synliga delar. Är det inte så att den fula analoga ford klockan även funnits i Jaguar? BMW försökte mjuka upp kunderna med 7-serien och det har väl lyckts någorlunda. E65, E85 har fått ett betydligt bättre mottagande än E60. Vad jag vill säga är att varumärket BMW är starkare än den enskilda modellen. Därför tror jag trots tveksamheter just nu att folk kommer att köpa BMW. När man gör ett så pass medvetet bilval för 300-600k som en E65 kommer kosta så blir det en livsstil. Man vill inte köra Mercedes utan BMW. Och att BMW ser mer annorlunda ut än sina konkurrenter ser jag bara som positivt. Om ett år kanske alla tycker att den nya designen är klockren, det kanske tar 2 år vem vet men i längden tror jag att detta är det enda sättet. Jag är övertygad om att alla andra tillverkare följer utvecklingen med stor nogranhet. |
|
|
Bjoerck, Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Acey, Varför väljer man BMW!? För att man är fanatiker så klart!! Vem annars betalar 500"+ för en bil? Skämt åsido (fast lite sanning ligger det i det...) Man väljer BMW om man tycker det är kul att köra bil, oavsett om man köper en 316 eller 760. Så har åtminstone marknadsförarna tänkt att det ska vara. Sen hur det ser ut i verkligheten låter jag vara osagt. Jag hoppas inte att marknadsföringsstrategin har ändrats så att den presumtiva kunden är tänkt att köpa en BMW bara för att den inte ser ut som alla andra bilar, vilket verkar vara fallet med E65. Då tycker jag körglädje är ett bättre försäljningsargument. Micke |
|
|
Suck, Ingen bangle bil för mig...när de "gamla" beemers försvunnit byter jag märke tyvärr... --- AF-Racing.tk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.