|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
mikren-6: Ja ditt resonemang är helt rätt förutsatt att den stora massan tänker precis så som du. Dock tror jag det är fler som uppskattar bmws designspråk snarare än tvärtom. Vid en längre provkörning av Z4an när den premiär visades så gick det knappt komma fram eller stanna någonstans utan att folk blev förälskade i denna bil och ställde frågor. Min uppfattning är att fler människor gillar e65 designen än e39. Därav min självsäkerhet att e65an i detta fallet kommer att gå mycket bra. Visa mig den entisuast som tar hand om sin 760 som ett barn och stuntar i att vinterköra den pga saltet så ska jag äta upp min hatt. Däremot riktar sig BMW till folk som är intresserade av att aktivt köra bil och uppskattar körglädje men dessa kan knappast klassas som entusiaster. Porsche är ett företag som vill gå med vinst som vilket annat företag som helst det betyder därmed inte att 996an anses som den bästa porsche modellen av entusiasterna. Numer är det lika vanligt med en Porsche på strandvägen som på nurburgring. Min PERSONLIGA åsikt är att om BMW släppt E65an som en faceliftad e39a (dock med samma teknik som nuvarande e65) så kunde det slutat mycket illa. Andrahandsvärde är väl inte direkt lysande på BMW idag ändå säljs det ganska många bmw bilar. Trist att "ni" inte uppskattar designen men samtidigt är det väl lite väl hårt att idiotförklara BMW över en så subjektiv sak som design och utan att veta hur e65an kommer att sälja. |
|
|
acey, Jag tror att det varken är upp till dig eller mig att avgöra vad den stora massan anser. Däremot vore det faktiskt mycket intressant att ha en omröstning här på forumet där man fick rösta "ja" eller "nej" om man gillar BMW:s nya designspråk. Jag skulle då inte våga säga hur utgången av den röstningen skulle gå. Däremot tror jag att du vågar? Jag äter upp min kalsonger om du hittar den 760 ägare som inte sköter sin bil (eller låter någon annan göra det åt honom/henne...). Du får det att låta som om att köpa en 760 är ungefär som att köpa vilken Opel Astra som helst. Köper man en 760 för drygt en miljon har man gjort ett MYCKET medvetet bilval. Micke |
|
|
Visst gör man ett medvetet bilval men man kan lika gärna ha köpt en s-klass eller något annat för pengarna. Köper man en 760 så vill man ha det bästa av det bästa. Man köper inte en 760 pga körglädjen. Det är status, komfort och för att man kan. Inte för att putsa den i garaget, köpa nya fetare fälgar osv. Säkerligen har man någon som tar hand om bilen och gör detta åt en. Vad jag menar är att du kommer inte se en 760 på särskillt många BMW träffar... Nej det är varken upp till dig eller mig, men min gissning är att den stora massan gillar bmws nya bilar. Att göra en omröstning här på bmwpower är knappast representativt för hur den stora massan tycker. Det är lite som att fråga en aikare och en djurgårade om vem som vinner sm guld i fotboll. Knappast vad alla andra i resten av landet tycker? Av dom 11000-12000 medlemmarna som finns här så gissar jag att det är en ytterst liten % som har den ekonomiska möjligheten att köpa en ny bmw idag eller som ens funderar på det. Men om jag ska ge mig på en gissning så tror jag ändå att fler är positiva än negativa till e65an. Att gissa är gratis.... Dock tycker jag att folk som är emot designen ofta skriver som om dom hade facit i hand - domedagen, fulaste bilen på planeten osv. När det i själva verket snrare är tvärt om? Det är väl alltid dom som klagar som skriker högst, är man nöjd är det bara att flyta med eller hur? |
|
|
Om e60/e65/z4/x3 är "lyckade" ur BMW's synvinkel kommer som sagt att visa sig i försäljningsstatistiken...naturligtvis. Viktigt att komma ihåg är att den europeiska marknaden är relativt liten för en biltillverkare...samtidigt finns här kanske de mest kräsna köparna. Likväl är det försäljningen på den största marknaden; USA, som kommer att fälla avgörandet. Om amerikanerna gillar BMW's nya designspråk...som många tror att de kommer att göra (Bangle har kanske den där "amerikanska känslan"), så kan de nya modellerna bli en succé för BMW. En amerikanisering av BMWs modellprogram är kanske ingen önskedröm för oss BMW-fantaster men risken är att det går åt det hållet iallafall (det har ju i viss mån redan börjat, annars skulle modeller som X5 och X3 knappast ha utvecklats). Nästa steg är väl att göra en revolution avseende köregenskaperna och gå mot mer komfortinriktade bilar. Undrar just hur många av de amerikanska kunderna som väljer till aktiv styrning och Dynamic Drive till sin nya 5-serie...? |
|
|
Jag tror också att det är fler som är positva till e65/e66, men inte kanske tillräckligt många? Jag tror att det var fler som var positva till e38:an när den kom. Min far har en 730iA jag och han har provkört 745:an. Han tycker att det är en underbar bil, om man bortser från baken, och att den påminner honom om den förra MB S-klassen i storlek. Den är för amerikanskt stor i sitt utseende, den är inte alls lika slank och sportig som e38:an är. Min far har vänner som är köpstarka får jag säga. En har en 735 av föregående modell och kan aldrig tänka sig att köpa den nya pga storlek, utseende. S-klassen av nuvarande modell ligger mycket närmare till hands men han tycker att den är för gubbig precis som far min. Det är inte så att 7:an är ett totalt misslyckande för BMW men de har gjort lite samma tabbe som Mercedes med sin S på nittiotalet. BMW har enligt mig lyckats för övrigt med sin design förändring. Z4:an tycker jag mycket om men en jag känner tycker att det bara är tjejer och bögar som kör runt i en sådan :-). Den nya 5-serien är mycket trevlig men känns inte helt rätt som en ersättare till e38:an då den är lite mindre. Den är förövrigt mycket snygg med rätt dimensioner på hjulen helst 18" men absolut minst 17". Den nya 6-serien tycker jag ser ut som en coupée av 7:an men med andra strålkastare. Den kan jag inte dömma förrän jag har sett den live. Jag hoppas bara att man inte får samma koloss känsla när man ser den som man kan få när man ser en e65:a bakifrån. |
|
|
Var och tittade på nya femman idag, den såg hur bra ut som helst (och jag är en fantast). Jag tror att BMW kommer att sälja bra med den nya designen. Det var precis samma diskussion när E36:an kom i början av 90:talet men efter några år så tyckte "alla" att det var en snygg bil. /T.P. Länk |
|
Jirar |
Vad är det som är så hemskt med bilen? En helt ny modell ska väl skilja sig lite från föregångaren, eller? Håller med Acey att dom som klagar mest och som kallar sig BMW fantaster oftast kör rätt gamla. ( OBS oftast. ) Var inne idag igen och kollade nya femman, grym bil. Skall bli jäkligt kul att få se kombin när den kommer. Mirken6 snälla köp en Mercedes. |
|
Acey: Ditt förakt mot BMW-entusiaster med lite äldre bilar lyser igenom. Vad hade Du för någon bil förut? Jag har möjlighet att köpa en ny BMW men avböjer. Min far har möjlighet att köpa en ny BMW men avböjer. Vi båda har samma argument. Vi vill inte köpa fula bilar. För övrigt håller jag med mikren-6 till fullo. Om Du vill får Du bli mitt språkrör! :-) "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck: Ja lixom övriga familjen i stort är bmw fantaster sedan slutat av 70-talet med undantag för någon sommar porsche och det senaste någon tjänstebils volvo. Vad är det som gör dig till större bmw fantast än mig? e39 touringen? Om ja så kanske du bör ta dig en funderare. Jag har också möjligheten att köpa ny bmw och kommer göra det frågan är om jag hade gjort det utan en uppfräshning av modellprogrammet z4/nya sexan? Bjoerck, jag tycker du mest verkar vara bitter eftersom DU inte gillar bmws nya designspråk och därmed tvingas köpa någon annan bil. För BMW tvingar väl inte dig att köpa en e60? Inte din far heller? Det kvittar hur mycket ont som skrivs on den nya designen så är det nog för sent att gå tillbaka nu. Till slut vill jag tillägga att jag varken hatar bmw fantaster, gamla BMW eller något annat bilmärke. Jag gillar bara snygga, snabba och körglada bilar. Och just nu är BMWs modellprogram perfekt. |
|
|
Acey: Jag betecknar mig inte "BMW-fantast". Har haft några BMW:ar och visst är det bra bilar men jag brinner inte för dem. Entusiasm sitter för övrigt i sinnet och inte i bilinnehavet eller plånboken. Det jag reagerade på var att Du avfärdar alla som har äldre BMW:ar med att de inte har råd med nya BMW:ar och att dessa inte faller inom ramarna för BMW:s nya målgrupp. Där har Du fel. BMW är ett av de märken som har haft de allra mest lojala och hängivna kunderna. Många är de som börjat sin karriär med begagnade BMW:ar och därefter fått ekonomisk möjlighet att köpa en ny. Jag är ett exempel på detta. Köpte Du, Acey, din före detta 325i -94 ny? Som vanligt kommer Du nog antagligen hävda att faller några insnöade entusiaster bort från märket så kompenseras det av nya fräscha köpare som matchar BMW:s marknadsstrategi bättre... Ja, detta är mycket möjligt. Men vore inte det optimala om de gamla entusiasterna höll sig trogna till BMW medan det tillkommer nya fräscha köpare? Mercedes verkar ha lyckats med detta. Porsche likaså. Bitter, jag?!? Nää... :-) Klart jag tycker det är tråkigt att ett bilmärke jag uppskattat i många år plötsligt inte uppfyller mina krav längre. Det lustiga är att jag tillhör den kategorin som BMW så gärna vill marknadsföra sig emot. Ändå gillar jag inte de nya bilarna. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Jirar |
Man kan aldrig tillfredsställa alla. Hur kan man ställa krav på design, för det är väl därför du inte är nöjd med nya femman? |
|
Jag kommer sluta helt med bmw när e32:orna blir så skabbiga att det inte går få delar till dom längre. Om 5 år kan man inte se skillnad på bmw eller hyundai ? runda former och design som någon nyutexaminerad bildesigner ritat på en tuss skithuspapper under ett toalettbesök. bah. Frågan är vad man redan nu skall börja titta på för roliga bilar istället för bmw , kanske får bli maserati eller jaguar. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Apropå 760 ägares sätt att sköta eller icke sköta sina "bilar" så tror ju jag att den som lägger upp en mille för en "bil" skiter högaktningsfullt i att vara pedant , skithögarna åker in och ut på service enligt avtal och det som pajjar går på nybilsgarantin annars är 50-100 papp för nått småfel inget att orda om. Att serva bilen och reparera fel på verkstad samt tvätta i biltvätt ger inte ett skit ur ett långsiktigt perspektiv sett. Blir en e65 rostig lämnas det in och fusklackas lite sedan går skiten nått år till , ägaren säljer endå av med bilen och köper något nytt. Jag tycker att om man skall vårda bilen så skall man rostskyddsbehandla VARJE år och inte köra på vintern samt själv rostskydda på de ställen rostskyddsfirman "glömt" , hissa bilen ofta och kolla över allt och byta allt som har minsta antydan till slitage osv osv... hur många e65 ägare gör på så sätt ? e65 kommer bli någon "annans" problem. :-) , typ de som nu suktar efter e65 men inte har pengar , de får köpa liken om 5-10 år , och då är ju ALLT slut på en sådan bil , nuvarande ägare lär ju inte reparera förens det uppenbart är så pass trasigt att bilens huvudsakliga funktion begränsas. e65 har ochså enbart ytmonterad elektronik och kan vara svårt att laga för de som äger bilarna om 5-10 år och inte är gjorda av pengar. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Wadel.... Så har det väl varit i alla år och tider.. Den som bryr sig om sin bil får pynta massa pengar på den.. eller hur??? Sen vart fasiken får du ifrån att Ytmonterat är så mycket dyrare och svårare än Traditonel hålmontering??? Huyndai kontra BMW.... *Gäsp* Ì sånna fall så är det ju då Hund-Hajens fel! Knappast BMW.... Lustiga argument måste jag säga... Sen vad Gustaf spydde ur sig om Z4:a ägare är ju rent tragiskt... Hur vet du att de är bög föresten? Ser man det då de kör förbi? *suck* ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Jag kanske var otydlig , ursäkta. Att jag bedömmer ytmonterad elektronik vara svårare än hålmonterad beror på att ytmonterad elktronik KRÄVER en hetluftsstation med vacuumsug för att kunna serva elektroniken. Det GÅR att köra med "vanlig" lödkolv men det är extremt tidskrävande på kretsar med kanske 240 pinnar. Kretskort till ytmonterad elektronik är ofta av multilayer-typ dvs. man kan inte optiskt med ögat följa banor då många kort har 7 eller flera lager innuti kretskortet. Sedan brukar motstånd och kondensatorer vara omärkta , dvs. man MÅSTE ha schema för att veta komponentens originalvärde. Sedan är det många som uppfattar ytmonterat som bökigt då många komponenter är små. Själv har jag all utrustning samt hetluft som även tar BGA-kretsar , men jag tror att det är relativt få ägare av e65 som vill investera i lödutrustning , själv har jag lagt ner runt 50 000:- för mina stationer (begagnade). Och kan man inte själv laga en data-box så måste man ju KÖPA en ny = dyrare. e32 är inte mycket ytmonterat och det mesta kan man laga själv med en vanlig lödstation för 1500:- kronor ... = billigt. *gäsp* Jag är dessutom , precis som Gustaf , helt säker på det där om bögar :-))))) "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Märker att du har en hel del erfarenhet av ytmonterar och dito.. Nu har jag inte sätt Elektoniken och kretsarna i en E65 så att gå närmare på det kan jag inte... men att dom skulle köra med 7 lagers kretskort det ser jag som ruskigt onödigt... men men.. allt är ju möjligt så! Så visst blir det dyrare.. men det är ju finare saker vi talar om.. och ännu mera avancerat.. Och göra det med hålmonterat vore ju idiotiskt när det finns bättre saker och ting att tillgå och som desutom är billigare för BMW... Hur som helst så verkar du ha en nice utrusting där hemma! ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Back in business... Var var vi? Acey, "Man köper inte en 760 för körglädjen"!? När tusan slutade BMW marknadsföra sina bilar som körglada!? Ännu 38:an var då förarens val, och en helt medveten strategi av BMW, just för att ha en konkurensfördel gentemot till exempel Mercedes. Frågar du marknadsförarna i München så tror jag då fortfarande att de vill hävda E65:an som förarens val, även om Mercedes verkar ha kommit ikapp och förbi på den punkten med nya S-klass. Nån som hört talas om att det är lättare att behålla en nöjd kund än att försöka skaffa en ny? Med bakgrund av det är det förvånande hur många här som bagateliserar före detta BMW-ägare som inte kan tänka sig att köpa en E65:a. Jag skulle tro att det är många biltillverkares önskedröm att ha så många "fanatiker" som BMW har. Synd bara att man inte tar så mycket hänsyn till dem. (Min åsikt...) Sen vet jag inte vad acey lägger in i ordet fanatiker. Om kriterierna är att inte köra på vintern samt att ta hand om bilen som ett barn så kan då inte jag räknas som fanatiker. Inte så många på det här forumet i övrigt heller, TROR JAG. Jirar, Snälla, låt bli att bekymra dig om vad jag köper för bil härnäst... Du kommer ändå inte att få provköra... Micke |
|
|
bjoerck: Nej den köptes inte ny, men den ekonomiska situationen har förändrats lite under 4-5 åren när jag köpte den. Jag tycker inte heller att entusiasm har något med plånboken att göra (mer än att desto fetare plånbok desto roligare bilar :o)). Dock håller jag med dig bjoerck att om man kan hålla kvar de gamla kunderna samtidigt som man vinner nya marknadsandelar och nya kunder så har man verkligen lyckats. Men det händer väldigt sällan. Jag tror fortfarande att vi i samanhanger glömmer bort alla "vanliga" bmw ägare som inte hänger på bmwpower. Hur dessa resonerar eller ens bryr sig särskillt mycket om det nya utseendet? Det är bara en ny bmw modell. Vilken ställning dessa har tagit vet vi först om ett år. Att jämföra Porsche med BMW tycker jag känns fel, vilka krav finns egentligen på en maskin som kostar upp emot miljionen och endast är byggd för att gå väldigt fort, hela tiden, helst på bana? Jag känner till många besvikna porsche entusiaster som är lite besvikna på porsche iom introduktionen av Boxster och Cayenne. Mercedes har lyckats väl och framförallt är bilen med stjärnan mer statusladdad än vad BMW är, vilket spelar in när många väljer bil. mikren-6: Tyvärr är det så att man inte köper nya 7-an för körgläden, tråkigt men sant. Idag har Audi ett klart mycket sportigare alternativ i deras 8a och nya 7-an får i gång efter gång (båda i sverige och utlandet ams, tv, car osv) stryk av audi när det gäller sportighet och även i vissa tester mercedes.... Angående fanatiker/entusiaster osv. Hur många personer med nya 7an finns på forumet? Min gissning är 0. Nya sjuan är ingen entusiastbil än så länge. Självklart är det tråkigt att alla inte gillar bmws nya image/kommunikation/designspråk men vad finns det att göra nu? Återuppta produktionen av e39or? BMW arbetar efter en linje som dom har valt och som dom tror är bäst för företaget. Hade det varit en dröm för företagen att ha många "fanatiker" tror jag inte att så pass många företag hade stäng ner / hotat att stänga ner stor "fanatiker sidor" vilket även bmw hotat med (bmwm5.com) även honda, ford, volvo har drivit liknande processer. Tyvärr är det enbart pengar som pratar och inget annat. Blir en fanatiker som precis kommer från meck-garaget lika bra behandlad hos BMW som börshajen i armanikostymen? Intressant diskussion helt klart, hoppas ingen tar personligt illa upp. Jag gillar nämnligen att debattera :o) |
|
2mas |
Låter som att många säljare blåljuger er rakt upp i nyllet!! Enligt all statistisk så säljer nya 7an riktigt dåligt!! Den ligger ständigt på listorna på uselt säljande bilar. Däremot A8 ligger i topp! Så lita inte på säljarna som hävdar att sjuan säljer som smör!! |
|
Acey, Håller med om att det här är en intressant diskussion! Inte behöver man återuppta produktionen av E39:an, eller E38:an. Det som jag har försökt säga (glömt bort hur många gånger...) är att BMW kunde ha gjort en bil där det går att åtminstone lite grann känna igen föregångaren. Hade man lyckats med det, och samtidigt skapa en stilfull bil så hade man troligen i högre grad fått med "entusiasterna" på den jublande sidan. Fast det är klart, enligt ditt resonemang är det ju ingen vits med att försöka heller... Det är ingen lätt uppgift, men jag anser att BMW lyckats med det tidigare. Det var inte många som hade invändningar på designen när E38, E39 eller E46 introducerades. Dessa bilar är i mina ögon fortfarande stilfulla. Fast tiderna förändras. Idag blir man stämplad som konservativ åsna om man tycker att en några år gammal bil är snygg... Kontroversiellt ska det vara enligt tidens anda. Fast det passar inte mig helt enkelt. Jag börjar väl bli gammal... Du har rätt i att Mercedes stjärna forfarande lockar. Det beror på att de försöker vårda sitt varumärke och behålla en väl inarbetad identitet. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.