AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.425

Intervju med Chris Bangle på tv4.se

Sida 1 av 3
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
En intressant intervju med Chris Bangle finns att läsa på tv4.se under "Motor"...elle följ nedanstående länk

Länk
Ja... jag är ju en av dom som lätt kan tänka mig både E65 och E60...

E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Näe , får jag välja mellan att gå eller att åka e65 så väljer jag det miljövänliga och nyttiga gåendet.
e65 är så ful att man skäms , att det dessutom finns många som vet att man varit dum nog att betala en hel säck tusenlappar för att få äga världens fulaste bil gör ju inte saken bättre.

Efter att ha läst intervjun blir man ju ännu mera kritisk , bangle avfärdar allt och alla som lekmän och känner sig därför inte tvingad att föra konversation , löjligt.

"- Jag diskuterar gärna design i ett forum där jag kan föra en dialog, men det förekommer ingen dialog, menar Bangle. "

Resonerar man på åvanämnda vis kan man ju rättfärdiga precis vadsomhelst gonom att själv sätta kriterierna för vad som är en "dialog" , det är ju faktiskt konsumenterna som avgör vad som är dialog.
Bara inse att bmw är ett vinstdrivande företag som skiter högaktningsfullt i om deras kunder är fd. bmw ägare eller om det är fd. Lexus-kunder eller kanske Hyundai eller fiat.
Tror ju inte månag fd. 635 ägare är särskilt sugna på en e65 ?

"Två ton annars får det vara för min del"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag förstår inte det fruktansvärda med denna "nya" design... Den är ju just vad BMW vill att den är och att dom kan erkänna vissa former av förluster just nu.... Säger väl sig självt... men se på hur amerikanska och Japanska bilar har börjat ta form.. och för att inte tala om Volvo... Antigne likladandt som tidigare eller bara FEL...

BMW SKAPAR ju iaf! Sen ska vi komma ihåg att Bangle knappast ritat allt utan att han bara försökt blåsa liv i design och form avdelningen! Och det har han då lyckats! Men mycket av dessa nya former finns redan sen tidigare.. men det har späts på med ett nytt tänkadne.... Ta fronten på Nya femman.. känns igen ifrån Z3... Inte direkt.. men det är samma grund..

BMW har vågat ta steget i rätt riktning.. Merca byte Parkerings plats... Volvo är omkörd av tiden ingen.. Saab hänger med litet utbud... Amerika är skräp som alltid... Nere i Japan skapas inget just nu om inte man kopierar det som redan finns tyvärr...

Dags å gå vidare folk.. man kan inte stampa i samma hål hela livet....

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
theprophet,

Det låter lite som om du tycker att man ska ändra designen för ändrandets skull? Sen spelar det ingen roll om folk vill ha bilarna. Folk måste ju förstå att designen måste ändras, oavsett resultat?

Jag håller med om att Bangle har en konstig attityd gentemot sina kritiker, det vill säga BMW-ägare. För tusan, BMW är väl ett vinstdrivande företag och inte nån institution för fri tolkning av bildesign!? Som företag måste man lyssna på sina kunder och ge det som kunderna vill ha, annars är man inte långvarig på marknaden. Anledningen att BMW kan göra sådana här snedsteg är det OTROLIGT starka varumärket. Folk kommer (förmodligen) alltid att köpa BMW, i alla fall så länge man inte konstruerar bort andra kärnvärden (körglädje bl.a.) Jag har sagt det förut och säger det igen. BMW hade ett mycket stabilt och omtyckt formspråk fram till presentationen av E65. Varför inte bygga vidare på ett redan fungerande koncept? Jag tror att BMW skrämmer iväg fler gamla kunder än man vinner nya med det nya designspråket...

Micke
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
mikren-6 Vart fick du det ifrån? I sånna fall så ingav jag fel impuls!
Det jag ville mena i första hand var att BMW har lyckats med nåt de ville.... Flåsa liv i design avdelningen och bli först där igen.... allt annat har de ju i stort sätt redan vunnit... Det jag vill poängtera!
Men jag ville inte påstå att man ska förändra bara för att det en förändrings skull.. nog för att det kan vara bra.. men kankse inte i BMW:s fall.. Men nu när de "nya" modellerna rullat ut så tycker jag allt de gamla är väl gamla.. men absolut inte fula ej heller de nya!
Sen att BMW är ett sanslöst starkt varumärke.. det håller jag helt med om.. men samtidigt så känns det som det är tags att skapa i designen... vilket BMW också gjorde!

Men att det skulle ändra den vinklade intsrument brädan... det är helgerån.... inte alls vad jag förväntade mig.......

______
mi
525
mikren-6
Theprophet,

Fri tolkning av ditt förra inlägg...

I sådana fall vill jag fråga vem det är som avgör om BMW design är lyckad eller inte? Du? Jag? Motorblaskorna?

BMW har fått ganska massiv kritik för sitt nya designspråk, och man bemöter kritiken officielt på ett mycket arrogant sätt tyvärr. Däremot sysns det ganska tydligt att BMW faktiskt tagit till sig lite. E60 har ju en betydligt mera diskret framtoning än E65. Nya X3:an blir ännu mer "gamla" BMW, åtminstone inredningen.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur många som är för designen på E65 och som verkligen har resurser för att vara en spekulant på den samma...? Med risk för att förolämpa folk så tror jag inte att E65:an är konstruerad för folk under 25 och som tycker om "cool" design. De presumtiva köparna är förmodligen i övre medelåldern och har (kanske?) en mer konservativ smak? Jag vet att jag generaliserar men kolla Mercedes och speciellt Audi. Nya A8 är mycket försiktigt formad för att de gamla ägarna ska ha lätt att byta till den nya. Däremot är tekniken på toppnivå. Helt rätt i detta segment.

Micke
Håller med mikren-6 till fullo. Sjuserien är ett misslyckande. På nittiotalet hade BMW den vackra och slanka E38:n medan Mercedes sålde den vulgära och pompösa S-klassen. BMW:n var det självklara valet för de som ville ha en vacker och körglad lyxbil. Idag är det tvärtom... Mercedes har det vackra valet medan BMW konstruerat en dinosaurie för 2000-talet.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Sant sant!

Kan inte mera än hålla med i det du säger!
Och jag tycker även de har landa än del i designen nu.. Men X3 tycker jag är en smått onödig och efter närmare titt en relativt ful bil... lite granna som den fula ankungen för att vara riktigt hård....

Såg faktiskt en sådan där typiskt ägare sopm du beskriver... Han såg då riktigt nöjd ut med sin Minst sagt As feta sprillans nya 7-serie kryssare... Maffiga som få är det allt! Fast jag tror E65 kommer slå bättre senare och så extravaganta är de inte längre heller.. BMW tog kanske i lite för hårt med att andas in nyskapande i 7-an....

______
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Mitt inlägg var tänkt som ett svar till mikren-6.. Blev helt fel med bjoerks inlägg där innan...

______
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har BMW verkligen fått massiv kritk för sitt nya designspråk? Eller är det bara dom som hörs mest? Enligt en artikel i TV så är nya 7an tillsammans med några touringmodelled de bilar som går bäst och importeras mest av alla bmw just nu. Jag känner till två bilar som bara varit inne och vänt i hallarna. 7an var lite före sin tid när den kom.

Trist för er som känner så, och tur att det finns andra märken som tilltalar mer. Personligen tror jag att BMW kommer göra ett rekordår med nya 5an och z4an dom dragplåster.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jo... som sagt.. jag tror det värsta lagt sig och nu kommer de som var med på Flower Power tiden och köper sig en Space mobil ;) *ler*

Om jag bara hade råd att köpa en ny 5:a... suck...

______
Jirar
Är det nån som känner sig tvingad att köpe en E65 eller en E60???

Förstår inte denna kraftiga kritik som dessa två bilar ständigt råkar ut för.
Tycker man att BMW gjort så tråkiga och icke tilltalande bilar så kan man ju faktiskt vända sig till ett antal andra märken.

Wadel kan tänka sig att hellre gå än att åka E65, visst visst.
Låter trovärdigt.
mi
525
mikren-6
acey och jirar,

Det är väl just det som är BMW:s problem och det som jag försöker säga!!? Det finns de som tycker att BMW:s nya designspråk är så vulgärt att de i fortsättningen kommer att välja ett annat märke. Inte helt otroligt att jag tillhör dem. (Nya Mercedes E-klass är ett mycket lockande alternativ...)

Självklart finns det köpare till E65, det skulle det finnas oavsett hur den ser ut, mycket tack vare varumärket. Sen känns det som om vissa biltillverkare MÅSTE chocka omvärlden med knepig design (Renault, Nissan...). Visst sticker de nya bilarna ut ur mängden, vilket är bra (!?). Hur kommer det sig att det finns så många BMW-fantaster här med tanke på den "tråkiga" design BMW har haft innan då?

Micke
Jag var inne på BMW i Mölndal för att ta mig en tredje provkörning med min sambo som inte har åkt i den... och när jag kommer dit så säger dom att dom har sålt alla E65... jag frågade hur det gick med försäljningen efter den nya 7 och 5 hade kommit ut... och hon sa att dom har inte sålt så här mycket bilar på hur länge som helst.

Jag tror att det är som sagt innan att det är dom som är kritiska som hörs mest. Jag skulle byta ut min E39 mot en E65 vilken dag som helst. Jag tycker att den är underbar. E60 är ju en mildare copia av E65... som jag också tycker är snygg, men som sagt... E65 är verkligen snygg.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mikren: Och det är din högst personliga åsikt eller hur? De kunder BMW skulle tappa på dig hittar dom i någon annan som tycker att E klass är för mycket taxi/omodern. BMW-Fantasterna är dock (tyvärr?) inte de mest köpstarka. Typiske BMW fantasten köper in en ny 760, han kanske köper den när den är 6-7-8-9-10 år gammal och det tjänar inte bmw några större pengar på. Oftast är fantasterna de mest konservativa (inom alla områden).

Att det finns folk som tycker både det ena och andra är självklart - men med tiden kommer bmws nya moderna och väldigt myckw "bmwiga" formspråk att vinna. Sen om dom tappar den typiska bmw entusiasten som är 35 år och åker runt i en 635 csi från -85 och har en e21 som bruksbil kanske inte spelar så stor roll. Money talks.
mi
525
mikren-6
acey,

Och jag förmodar att det var din högst personliga åsikt...

Om jag har funderingar på att köpa en Mercedes E-klass så borde jag rimligtvis även kunna vara spekulant på åtminstone en E60...

Att fantasterna är konservativa håller jag med om helt och hållet. Skillnaden mellan BMW och övriga premium-biltillverkare är att de övriga lyssnar på vad fantasterna vill ha. Är det verkligen konstigt?

Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade de övriga märkena lyssnat på fantasterna hade Cayenne aldrig sett sitt ljus, alla Porschar hade varit luftkylda och svårkörda, audi hade fortfarande byggt "coola bilar" som urquattron och mercedes hade fortfarande byggt bekväma taxi bilar, oops!

Ja fast min personliga åsikt är tyvärr mer nära verkligheten än din - nämnligen att fantasterna inte är BMWs målgrupp. Lika lite som fantasten köper en ny 760 lika troligt (eller icke troligt) är det att han köper en ny E60. BMWs målgrupp är en helt annan och med inovativ design, nyskapande teknik och körgläde så ligger man bra till att nå fram till den "typiska" kunden i det sportigare premiumsegmentet. Jämförbara hur många biltillverkare/modeller det finns i detta segment nu mot för 10 årsen.

Om ett år så kommer vi se vem som hade rätt fullträff eller fiasko. Jag tror på fullträff någon som vill satsa emot?
Ja
760
JanF
530i-93
Allt vore ju busenkelt om höga försäljningsiffor vore lika med att bilmodellen är snygg.

I USA har BMW under 0.2% av marknaden, vilken bil som säljer mest och därmed är vackrast kan ni ju också se i statistiken, eller ?
mi
525
mikren-6
acey,

Din självsäkerhet är då på topp... Jag önskar att jag kunde sia i framtiden lika bra. Sen får det verkligen stå för dig om du menar att man inte ska vara BMW-fantast för att slänga upp en över miljon laxar för en 760... Hade det inte funnits BMW-fantaster hade inte BMW heller funnits om man säger så... Vad gäller Porsche så råkar du ju ta upp ett klockrent exempel på där man under LÅNG tid förfinat ett koncept som kunderna vill ha. 911:an var ju för tusan luftkyld och svårkörd långt in på 90-talet!

Jag har försökt säga det här förut också; En premiumbiltillverkare BÖR tillverka bilar som de "gamla" kunderna känner igen sig i samtidigt som man för tekniken och designen framåt. Det är ju det som är utmaningen! Om du någon gång läser nån kurs i psykologi så lär du få reda på att en majoritet (obs! inte ALLA) av människosläktet trivs med små förändringar åt gången istället för en plötslig kovändning.

Jag kan mycket väl tro att BMW:s nya design är mer mogen på marknaden om sisådär 5-10 år. Min PERSONLIGA åsikt är dock att man borde haft något form av "mellansteg" så att även vi bakåtsträvande entusiaster skulle känna igen oss... Att begagnatmarknaden (där vi bakåtsträvande entusiaster härjar...)skulle vara oväsentlig för BMW är knappast sant. Finns det inget sug på begagnade BMW så kommer varumärket att sakta men säkert urholkas. Vem köper en bil för 500"+ om det inte går att sälja den? Det är ju därför som BMW kan ta ett högre pris för sina bilar på grund av att det hela tiden finns köpkraft.

Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag håller med dig JanF, det går helt tydligt att se. Pengar kan inte köpa smak så att bmw marknaden är låg (dock ej när det gäller CAB och M modeller). Och du har väl sett inredningen i tex Corvette C5 och C6?... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.