|
|
|
|---|---|
|
Dags för en oljedebatt igen?? NEJ!! :) Jag vill bara veta om det är någon som har några bra tips på schysst helsyntetolja med viskositeterna 15W/50 eller 20W/50 (alt. 15W/40 eller 20W/40). Jag kör idag min Highline på 5W/40, men tycker det är lite lågt, jag kör ju aldrig på vintern. MOTUL lär ha en 15W, var kan man köpa den? Andra förslag?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tips reservdelscenter i KUMLA säljer ur Castrololja till halva priset fnv, tillhör numera MECA kedjan och de ska sluta med Castrol. (Annars är nog "raceroljan" Castrol TWS 10W-60 inte fel men då kostar den 130 spänn litern.) Du bör höja i bakkanten för att få en värmetåligare olja dvs 50 eller 60W.Det är lite annorlunda tänkande när det är helsynet än mineraloljor vid viskositetfunderingar. Mobil 1 har väl en rally formula 5W-50. Vad är det egentliga bekymmret lite rassel och tickande,oljetryck??? ///MVH Hasso Länk |
|
BMW's rek är 15W/50, delsyntet. Jag skulle såklart vilja köra på helsyntet, men har svårt att hitta en korrekt specificerad olja då. MOTUL har dock en olja som heter 6100 med 15W50 spec, som jag nog kommer att beställa. Castrol har bara mineralolja i spec 15W50 och jag vill inte köra mineral, om jag slipper... :) |
|
| Fick ditt mail nu, ska fundera på erbjudandet! ;) Tack!! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Delsyntet duger utmärkt i de flesta lägen för normal bilisten. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej hopp! -quixotic2 Här kommer mailet du aldrig fick! Har varit på semester. Motuloljan jag kör på är en helsyntet 15w60 heter LeMans 300 köpte senast genom veteranmotor, betalade ca 900 för 8 liter = Tokigt bra pris för en racingolja. VETERAN MOTOR CARL-OLOF 08-774 47 11 0708-77 44 71 "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
15W60 låter perfekt!! Jag ska ta mig en funderare på om det blir Castrol 10W60 eller ovan nämnda Motulolja... men spontant känns det som om det vore intressant att prova Motulen, många verkar ha goda ord om den. Hursomhelst, så är nog båda toppenoljor, det högra varmvärdet jämfört med nuvarande 40 hjälper förhoppningsvis även till att tysta M30:n något. |
|
|
För de som läser den här tråden i efterhand, så är anledningen att jag vill ha en olja med 15W60 att jag: 1. Vill ha en relativt hög kallfaktor, pga. att jag endast sommarkör min bil, har aningens, aningens taskiga ventiltätningar (ska bytas) och önskar en olja som "ligger kvar" vid rörliga delar i turbon. 2. Vill ha högsta möjliga varmfaktor, pga. de höga temperaturer som uppnås i samband med brukande av turbo. Utanpå viskositeten kommer miljoner vidhäftningsadditiv och annat viktigt som vi inte säger något om här, de kan man istället läsa om i många andra trådar. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.