AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

Klonk vid gaspådrag/släpp E36

Ja jag har sökt och hittat en del info om silentblock. Jag vill bara beskriva problemet och få bekräftat att det är vad jag tror det är. Tänk på att jag är ny här och var snäll :-)

Jag köpte precis en 94:ans 320iA. Vid gassläpp och gaspådrag (inte alltid, bara ibland) så kommer det ett rejält KLONK från bakvagnen.

Låter det som att det kan vara silentblocken?

Janne
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan vara. Hissa upp bilen och känn på hjulen, se om det ev. kan vara stötdämparefästena som är kass. I så fall kommer du billigare undan. På Bmw betalade jag 1800:- för silentblocksbyte på min E36:a.

Länk
Tackar!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Om det är silentblocket så brukar man kunna höra det om man hissar upp bilen och sparkar lite på däcket, men det kan även vara stötdämparfästet som är kasst så det gäller att lyssna nog var ljudet kommer ifrån.

Stötdämparfästet byter man lätt själv, kostar ca 130kr på bmw. Silentblocket lämnar man nog gärna in för byte.

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
byte min silentblock själv är en baggis om man tänker lite gick på 230 kr för 2 st på ad !

Mvh/ Daniel

Länk
Fråga:
Är "silentblock" detsamma som "Bussning länkarm främre vä/hö 09-80011 169:- "???

Tacksam för svar!!!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Nej silentblocken är dom som håller fast bakaxelbryggan, men dom brukar inte gå sönder på E36. Det som går sönder är främre bärarms/länkarmsbussningen och då brukar det bli ett klapprande ljud samt att den spårar mycket. Om det klonkar vid gaspådrag/släpp skulle jag gissa på hardyskivan.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.