AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
489

Oljebyte i steptroniclåda

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Vänner,

jag var på BMW Linköping igår och frågade en verkaren (en ung kille med, vad jag tycker, mycket bra kunskap om BMW) om man skulle byta oljan i vxllådan eller ej. Han svarade att det är livstidsolja....ni vet det gamla vanliga.
Men jag gav mig inte riktigt och påstod att jag har hört både det ena och det andra d v s att man bör byta och att det är livstidsolja. Då berättade han för mig (det visste jag redan från forumet) att man byter en del av oljan - det som ligger i tråget. Sedan berättade han en intressant sak som jag inte har hört här och det är att i och med den nya andelen olja så kan lådorna börja krångla. Varför - jo för att det finns alltid smuts som fastnar här och där i lådorna. När den nya oljan kommer så lossnar denna smuts och det kan hamna på olämpliga ställen och ställa till problem. Lådorna i E39 har inte krånglat påstod han och de som byter olja stöter ofta på problem efteråt.

Sedan sade han en sak till - bränslefilter finns inte med någon service på E39. Den lista på åtgärder här på forumet innehåller bränslefilter vid inspection II.

Har ni några kommentarer?

Mvh

/NP
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
-Jag har själv tänkt byta olja i steptronicen vid nästa oljeservice, om det nu inte kommer 100 snabba inlägg med -byt aldrig olja!!:-) Vore intressant att höra om någon här haft problem med krånglande låda efter oljebyte. Själv är jag skeptisk till det här med livstidsolja, eller snarare, om lådan en dag på grund av att oljan är slut, då är den ju så att säga livstids-förkortande....
-Angående bränslefiltret, märkligt minst sagt, men tja de kanske hellre väntar tills kundernas bilar börjar hosta och spotta, så kan de ta en slant för felsökning innan de byter det?:-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMWs låda är av fabrikat ZF, dvs samma som på Ådi och MB.
På Ådi (jag jobbar på Ådi verkstad) så finns inga bytesintervaller för oljan i aut.lådan. Enligt min mekaniker, så är det en mycket komplicerad operation att byta olja i aut. lådor. Till skillnad från manuella lådor, där man lossar en plugg för tömning, och fyller på i ett annat hål, så måste aut. bilar varmköras till en viss temperatur. Har för mig att det var 55 grader. Därefter skall all vxl. lägen läggas i, i en viss ordning. Problemet är att hålla temperaturen i intervallet 50-55 grader. Det hade vist med densiteten och viskositeten på oljan att göra. Sedan krävdes även specialverktyg för att göra jobbet.
Jag håller med om att det låter konstigt att man inte byter oljan i automaten, men nån jävel har väl räknat ut att det inte behövs det.
Jag vet att Asken har bytt olja i sin, och att han kände skillnaden.
Mvh
Marin
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tufft att jobba på Ådi verkstad men ändå åka BMW :-) Godkänner chefen d :-)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Att det är krångligt har också skrivits om här på forumet. Men vad är egentligen anledningen att den är en sk livstidsolja?

Mvh

/NP
co
13
corall
530 da touring -99
Det är inte alls så att alla automatlådor i e39 har livstidsolja
min 530 da -99 har vanlig dextron 3 olja, och den skall bytas som ni säkert förstår.

När jag skulle byta det jag trodde var den sk. livstidsoljan så läste
jag på en etikett under tråget att endast dextron 3 olja fick användas.

efter konroll med auktoriserad bmw verkstad så bekräftades det
att olika oljor förekommer i lådorna.

För övrigt så rekomender bmw att livstidsoljan bytes vid 17000 mil.

Lådorna är INTE samma som på Audi utan samma som på opel, det står även att läsa under tråget att det är en GM-låda.

BYT OLJA

Visa användare
63
jonny P
325 Cab -03
Vw Passat tdi 4 motion -11
Hej
Jag bytte min olja för ca 150 mil sen och har inte märkt ngn försämring,går som en dröm.Ska snart in igen för oljebyte.
Min mek frågade 2ggr om jag visste att det var lifetime olja i, men som gammal mek med usa bilar är jag lite skeptisk till lifetime olja. jag bytte min vid ca 11000mil.
Byt olja det är värt stålarna, hörde ngn skräck pris på min låda ca 47000:-
MVH
polkapojken

Det är alltid grönare på andra sidan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.