AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
436

M20 Trimmalternativ

Michael Nilsson
Vad sägs om det här:Tag en styck inte helt slut(framförallt inte överdelen) 323/325 motor, ta av toppen och riv isär bottendelen.Köp nya bottenlager och kolvringar.Balansera vev, vikta stakar och kolvar.Då är det nog ett bra alternativ till trimmkamm tror jag då det innebär en rad fördelar(Jämnare gång med bättre bottendrag och bränsleförbrukning, visst den blir säkert inte lika rolig på höga varv men jag inbillar mig att man får minst lika stor effektökning!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hmm, det är ju klart att om bottendelen är slut och du renoverar den så kommer säkert motorn att gå bättre.... Men om du jämför med en typ ny STD så vet jag inte om det är så stor förtjänst gjord. Det är ju inte så att BMW motorerna är slarvigt eller slumpvis ihopkomna...

Jag gjorde iordning en maskin förut då skiljde det ca 4gram mellan komplett stake, lager, bult, knaster och ringar. Kanske inte så fruktansvärt vetenskapligt mätt men det visar väl ändå på att det är en viss tolerans inbyggd. Alltså det skiljde det som mest mellan de sex kompletta enheterna.

Och dessutom så trimmar man inte mer än en balansering så vet jag inte om det är mödan värt....... Jag tycker att lite mer än så kan man allt göra, det minsta är väl att porta toppen, fixa filter, system, kolla över tänd O soppa och helst också byta kam.

//Jesper

Michael Nilsson
Nu blev det lite dumt där, för jag fick inte med allt som jag ville skriva.Jag hade även tänkt mig en portning ( endast lite putsnig av gjutkanter).Men visst, det kanske inte gör så mycket men jag gjorde bara en liten jämnförelse med motorer som går i volvo orginalcuppen, där man kan få ut ca:160hk enbart med hjälp av balansering, filter och avgassystem från orginalets ca:135...Men om nu toleranserna är så små som du säger så är det väl inte så stor ide.På volvon är max avvikelse 16gramm...

Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hmm, jag vet inte vad original toleranserna är............ Det kan vara så att jag mycket väl haft tur också.....

Att använda sig av VOC som jämförelse vet jag inte om det är helt rätt, jag misstänker att de har en del tjuv och rackarknep för sig de där grabbarna.... Problemet är att som novis/lekman så kanske ens egenkunsakp inte räcker för att locka fram de där sista 10 hästarna.

Med portning så måste man nog mena mer än bara putsning av gjutskägg osv, det finns knappt så lite att ta bort på en BMW topp..

Hoppas jag inte låter negativ för det är inte min mening...

//Jesper

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.