AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.498

Tips om torkare som inte stannar riktigt (E39)

Sida 1 av 2
Om torkarna ibland inte stannar korrekt längst ner utan vänder och går några cm upp innan stopp så är det sannolikt lite brända kontakter på torkarreläet.
Sitter i E-boxen under vänster kupéfilter i motorrummet. På -00 ett brunt relä märkt Siemens, längst fram i boxen, på tidigare kan det vara två hopbyggda reläer möjligen gråa.
På -00:Lossa reläet, snäpp av plastkåpan försiktigt. Det sitter två reläer inuti, man ser tydligt på det relä som sitter närmast stiftanslutningen att kontakterna är lätt brända och sotiga. Dra en smal strimma fin smärgelduk imellan kontakterna, ge en lätt dusch med elektronikspray och saken är klar. På tidigare modeller förmodligen två enkelreläer, lyssna vilket som arbetar när torkarna går i intervalläge, öppna och rengör på samma sätt.

FP
Correction: Höger kupéfilter kanske är bättre, om man inte tittar framifrån.
Framför handsfacket är 100% iaf. På vänsterstyrda bilar då kanske för säkerhets skull...

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
HEHE. gäller att dubbelgardera sig i alla lägen.
Bra att det löste sig på ett smidigt sätt:))

///MVH Hasso
Länk

Körde en lång tur på i lördags från Les Menuires ( franska alperna) och hem till Sverige ( ca 1600 km) , i Kassel trakten började det regna grymt ( vilket det sen gjorde ända hem..) när jag landat i Danmark och kört ca 6 mil tvärdog torkarna ( ingen spolning ( varken pump eller tork) eller manuell funtion dock baktorkare) , in på P-fickan, kolla säkringarna, allt OK, så i väg igen och simsallabim funkade torkarna igen, sen samma vis igen vid Kastrup men då räckte att slå av dom i ca 3 min så nyktrade dom till och skötte sig exemplariskt...

Följande felorsaker dyker upp för mig:
Överhettat torkar relä ( eller är det nån transistor historia??)
Glapp i anslutning/slitna kol ( borde vara värre problemdå samt dålig "ork")
Kass spak/ regnsensor ( högst otroligt)

Andra med egna erfarenheter i ämnet??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Får väl ta en svängom i det schematiska och se om det finns någon gemensam nämnare för dessa funktioner som lade av.
När tid finnes.

///MVH Hasso
Länk
Själva reläet (brun plast) i e-boxen är utan elektronik, vanligt dubbelrelä osv. Ena spolen med kontakter för start/stopp (det är denna som bränns) och en för höga hastigheten på motorn.
Detta styrs av elektroniken i en modul (generalmodulen?) som tar in gränsläget från torkarmotorn för parkeringsläget mm. Även hastighetssignal, data från ev. regnsensor och från själva torkarreglaget osv processas här för sedan att styra reläet.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Follke . Borde väl inte var reläfel egentligen om inte spolningen använder samma reläenhet och tex jordningen är gemensam via någon lödbana som ger sig i reläet.
Men det skulle ju inte förvåna mig om du tappar flera funktioner om det är fel på en funktion, det är ju lite komplext i bland.
Har ju ett multifunktionsrelä i MB och får jag ärg på nån säkring så jag tappar en inspänning, så kan blinkers lägga av men då blinkar det i bältesvarnaren i taket i stället :))

///MVH Hasso
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Inget diretk att tillägga i frågan, men tycker att det felet som Hasso beskriver låter väldigt spännande :) Det här med elektronik i moderna bilar blir bara mer och mer komplicerat.

Fransosen
Det ÄR generalmodulen (GM) som styr och ställer torkare och spolning. Möjligt att den även kallas grundmodul i TIS osv? Torkarmotorn via ovan nämnda dubbelrelä med det verkar som spolarmotorn styrs direkt från GM, utan relä. Så nåt i modulen borde kunna ge de symptom som Magnus hade.
Lampspolning däremot styrs från egen modul, men på kommando från ovanstående verkar det.

FP
låter dyrt .... men en gång är ingen gång, två gånger en ful ovana och tre gånger ett allvarligt fel...

Var sitter nyss nämda megamodul?? kan ju tänk att ett körpass på ca 1600 km (med massor med varmluft blåsandes runt i värmesystemet) kan göra att det blir lite varmt både här och där eller??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Modulen hittar du framför handskfacket, nedanför säkringarna.
Du kan enkelt rycka ner "durken" under handsfacket neråt/bakåt(snäppfästen) så ser du en massa mumsigheter.
Möjligt att det värmer en del där. Men det kan lika gärna vara input från någon yttre signal, regnsenror, hastihetssignal osv. Med lite tur som sagt så var det en engångsgrej.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan tilläga att spakens funktioner har en gemensam jordningpunkt bakom handsfacket.
Sedan finns det någon lurig krets där grundmodulen , regnsensorn
samt en kontakt på torkarmotorn för viloläge verkar ha gemensam jordning. Har inte haft tid att fördjupa mig ännu.
Så det kan var nått tillfälligt som Folke säger men kan vara intressant att försöka lista ut sambandet.
(Du vill inte veta vad en defekt oljenivåsensor kan ställa till med ):DDD =totalstopp i maskineriet bilen går ej att starta :))

///MVH Hasso
Länk
Ca
36
Canman
118D -08 5d
525i Touring -03
Mycket bra tips där Folke! =)

Har själv fått det fenomenet med några cm fel stopp på trorkarna.
Har inte haft problem nu på slutet dock men jag måste nog riva runt lite och fixa det du beskriver.

Jag har för övrigt också råkat ut för det Gasar-Magnus beskriver alltså att torkarna helt plötsligt gett upp, jag stannade också bilen på en avfart och startade om och dömm av min förvåning när torkarna fungerade igen, jag har för mig att bakrutetorkaren fortfarande fungerade.
Har bara haft det problemet 1 gång än så ta i trä ;).

Som min fru brukar säga:
Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare! :)
St
5
Steinar Torblå
525tds touring-97
Har bakrutetørker og spyler eget system, eller er det integrert
i tørkersystem framme?
Bakrutetørker og spyler virker ikke på min e-39 touring 1997,
har noen et tips om hva som kan være feil???

Steinar
Mi
44
Miggen
523i Touring -98
Hej alla glada!

Jag har trassel med min torkare oxå!
Den stannar inte länst ner och åker upp ca 5 cm.
Problemet uppstod efter att jag drog på torkaren när det var massor med snö på rutan. På tillbaka vägen orkade inte armarna ner, då stannade den ca 3 cm över nedre läge efter vändningen. Lite senare flyttades den upp till det läge som den nu vill ha till hemläge.
Jag har tagit bort det relä som ni beskriver i inledningen, men det ser ut som nytt, inget sot och luktar gott. Vad kan felet vara?
Kan den ha vridits på axeln?

M. v. h. Micke G
Mi
44
Miggen
523i Touring -98
Kan rätta till det jag sa tidigare. Den börjar gå neråt och vänder snabbt sedan går den hela vägen upp och stannar en bit ovanför den plats han ska stanna.

Micke G
Om den vänder och går upp en liten bit så har det inte flyttats på axeln, då är det ändläget som inte funkar. Reläet styrs ju av brytaren inne i motorn, frågan är om du inte har två (grå?) reläer i din?. Starta torkarna på intervall, lyssna/känn så hittar du rätt relä. Även vid fullt normal drift så blir kontakten svart och sotig.

FP
Mi
44
Miggen
523i Touring -98
Jag har känt efter och det är bara ett siemensrelä som tickar och de är inte det minsta sotigt. det är inte grått heller, det är orange...

konstigt:)

Micke
OK. Siemens kan stämma, mitt är mera brunt, eller åt brun-beige-hållet. Innehåller reläet två spolar och två kontakter osv?

FP
Mi
44
Miggen
523i Touring -98
Ja, tå spolar. Rena och fina.

Micke G
Verkar ju som du fått en mekanisk flyttning av läget inne i motorn då, när de frusit fast osv. Tror du får öppna motorn, alternativet blir att flytta båda torkarna nåt snäpp på splinesen på axlarna men det känns inte rätt. Du har ju även den speciella rörelsen på högran att ta hänsyn till.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.