|
|
|
|---|---|
|
Nån som stött på detta, isf vad var felet? Varken i diagnossuttaget på motorn eller i OBD-II uttaget inne i bilen så hittar verkstadens DIS bilen, ingen kommunikation. FP | |
|
jag var på bmw idag. 4tim felsökn och dom kan inte hitta felet. precis samma för mig på min 530d-99 |
|
|
Så pass! Blir till att felsöka själv verkar det, ber att få återkomma i ärendet. Hos BMW hade de ALDRIG stött på detta. Sa dom.. FP |
|
|
dom sa samma till mig . ska dit nästa vecka igen. usch dyrt. |
|
|
530d: du betalar väl inte alla timmar de inte kan hitta problemet med bilen? Det ska du inte göra! De ska inte utbilda sig på din bil utan på sin egen arbetstid. Mvh /NP |
|
|
Ibland kan det vara så att man behöver koppla ur ASC/ ABS enheten som sitter inne i höger innerskärm, lossa kabelanslutningarna för att sedan koppla upp sig. Om inte det fungerar koppla ur HKE( Kombiinstrumentetet) och sedan koppla upp. Mycket går via kombiintrumentet och in till analysen. Hoppas det hjälper. Mvh Asken |
|
|
Intressant. Du menar förmodligen ABS-enheten som sitter på högersidan i motorrummet? HKE hittar jag inte men väl IKE, sitter på baksidan av kombiinstrumentet. Stämmer att dignosbussen går bl.a via dessa enheter, men även via GRII i E-boxen och till GMII (generalmodulen) osv. Ja,ja blir till att felsöka osv, men man skulle behöva nåt att plugga in i diagnosuttaget för att se om det kommer igång osv. FP |
|
Plumber |
Fick ni någon lösning på problemet med att koppla upp bilen mot DISen? Och isåfall vad var det? Jag har nämligen samma problem på min! /Anders |
|
Min gick vid en senare test, tydligen kan det klicka ibland. Förmodligen även i BMW:s utrustning, kanske inte bara i bilen. FP |
|
|
Jag skulle tro att det är spännings matningen från diagnostiguttaget som krånglar Jag brukar ta matningen från battriet. nu vet jag inte vilken utrustning ni kollar felkoderna med men har ni bosch550 så går det utmärkt att ta matningen från batteriet. |
|
|
Nja, i mitt fall så fanns spänning på båda uttagen, detta är ju lätt kollat. Men enligt BMW så svarade inte bilen "på tilltal". Det var Siemens DIS i detta fallet, senare kollade jag med Kneponomens och min egen utrustning. FP |
|
Plumber |
I mitt fall så är det precis som folke beskriver... Det finns spänning men ingen kommunikation kan upprättas. Nästa onsdag blir det felsökning, har en vän som jobbar på bmw så det löser sig nog utan alltför stora hål i plånboken. :) |
| På min gamla 540 -93 så fick jag inte heller kontakt med diagnosik. Då var det motorstyrningsreläet som var defekt. Då gick i och för sig inte bilen alls heller... | |
Plumber |
Det löste sig! Det visade sig att det räckte med att koppla bort batteriet en 5-10 min sen kom man in i datan direkt. Mätarställningen stämde tydligen också så vitt dom kunde se på bmw. Enda tråkiga är att Ews-enheten är vaj och måste bytas. Tack för alla svar. Mvh Anders |
|
Hej Hade samma fel på min Z3. Fick byta styrbox. Kanske ett tips. Lycka till. |
|
Plumber |
Ews-styrboxen måste bytas, kostar runt en sexhundring. Så det blev inte så blodigt som jag förmodade! :) |
Plumber |
Oj, nu blev det fel, 600 plus arbete ska det va! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.