|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att fixa upp min nyligen införskaffade 323i -84 och vill som alltid ha mer effekt i motorn. Nu är min fråga: Vilket är mest ekonomiskt, mest hållbart, ger mest effekt. Att byta ut motorn mot en m20 2,5 eller trimma den befintliga m20 2,3. Jag vill inte använda turbo, möjligen kompressor! Jag har följande tankar själv: 2,3 -> minst jobb, slipper ju byta motor och den skall enligt förre ägaren vara genomgången i både topp och botten. Kostar nog en del att trimma till ca 200hk eller likanade. 2,5 -> får mordernare insprutning, kostar inte så mycket att få upp den till 200hk, (Har dock hört att 2,5 har klenare topp än vad 2,0 och 2,3 har, nått jag läst någonstans) Hoppas kunna få lite tankar om detta. Tack på förhand. Allting tar sin tid... | |
| well, är nog inte så lätt som alla tror att få upp en 2.5l till 200 ärliga kusar. Men om man ska svara på frågan så skulle jag byta till en 2.5l.. om du hittar någon till ett bra pris.. borde väll ligga runt 5000kr lr nått? | |
|
Om du vet absolut att 323 motorn är okey så tycker jag att du ska sattsa på kompressor. Min 325 trimm kostade hittills: 4000 trimkam (284graders) 1500 sotningsats 1500 portning 3500 extraktorgrenrör 12500 nerplock av motor, viktjustering av kolvar, kontroll och byte av vevlager, kontroll av vevaxel, honing av cylindrar, montering av nya kolvringar och montering av trimkam och hårdare ventilfjädrar, ihopsätting av motorn förståss. 4000 kolvringar, vevlager och hårdare venteilfjädrar 1500 2,5" rör och en Simons burk 600 V8 kat (vid besiktining) 1000 Ferritta universalslutburk med dubbla kromade utblås 6000 mappning och bänkning Totalt 36100 kronor för att få upp bilen i 197 hästar. Det hade gått få ut mer med högkompkolvar men jag vill överladda bilen med kompressor i vinter. Säkert har glömt nåt men syftet var med allt det här är att det ska absolut hålla vid montering av kompressorn. PS Det kostar alltid mycket mer än vad man har tänkt sig. :) Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! |
|
|
Hej Rejsade med en 323a i förra veckan och fick duktigt med pisk. Frågade vad han gjort med motorn för att få den att gå så bra, ca 250 hk sa han att han hade och det stämde nog rätt bra. Han hade: trimkam, portad topp och tre!!! stora webber förgasare. Ren kraft:) utan turbo... |
|
|
Jag bytte till en chippad 325-motor i min 323 E21 och den är helt klart snabbare nu. =) ca 30-40 hk extra för 4000 spänn! Mvh Johan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.