|
|
|
|---|---|
|
Mitt halvljus på höger sida har slutat fungera, det började med att båda sidor inte fungerade för ett par dagar sen. Men nu har vänster hoppat igång. Jag har kollat lampor och säkringar, och börjar nu misstänka att det är den berömda lkm modulen som behöver ses över. Jag passade även på att kolla mina kopplingar till halvljusautomatik som jag utfört som mektipset här på sidan beskriver: Länk Inga kopplingar hade släppt, men jag märkte att dioden blev fruktansvärt varm med haljus på. Plasten på mina omkringliggande sockerbitar hade smält! (tur att man märker saker i tid iaf !) Jag testade lite och kom fram till att dioden bara blev varm när strömställaren stod i halvljusläge längst upp, aldrig annars. Kan detta ha ngt att göra med ett ev fel i lkm modulen? Jag har ingen aning om den blev såhär varm innan halvljusfelet uppstod. Gubben som sålde dioden till mig (Tv reparatör) trodde att dioden skulle klara strömstyrkan, men det kanske bara är att den är för klen? MVH Patrik. | |
|
Har du kollat ljusmodulen? Länk |
|
|
Går hela lampströmmen genom dioden tro? BYV27/50 som nämns i länken tål 2A och 50V (lite fel uppgifter som står i mektipset verkar det), dvs runt 25W. Du behöver en diod som tal minst 6A om den skall leda lampström, och en till varje lampa dessutom. Felet med bortfall av halvljus beror ganska säkert på lödfel eller brända kontakter i ljusmodulens relärer, inte så ovanligt på E34 efter vad jag förstått. FP |
|
| Jag får kika på LKM modulen och mäta lite vid dioden, tack för hjälpen så länge. /Patrik | |
| LKM modulen är nu omlödd, halvljuset funkar ok igen. Men dioden blir fortfarande för varm, jag får ta och byta ut den mot en kraftigare sak. | |
|
Du kan ta t.ex 6A10 art.nt 70-039-16 från ELFA, kostar drygt en tia/st eller i stort sett vilken annan diod som helst som tål minst 6A. FP |
|
|
Okej, lite uppdatering.... Jag har mätt upp strömmen över dioden och den mättes till 4 Ampere. Efter byte till 2 st parallellkopplade 5 A dioder, för att det inte skulle bli så j-a varmt kan jag konstatera att det inte blev någon större skillnad... Varm blir det, så varmt så att dioden/-erna kortslöt och brände en säkring efter några minuter (nr 2, abblendlicht eller nåt, har med ljuset att göra iaf) Efter ny säkring så funkar kopplingen igen, dock så har jag inte varmkört dioderna utan funderar nu på att gardera ordentligt. Konstigt att det kortslöt, egentligen borde ju en 5A diod klara strömmen? Funderar iaf på 2 parallellkopplade 14A dioder (Art. nr Elfa: 70-013-73) Då borde det väl inte bli så kraftig värmeutveckling? Eventuellt så får jag väl dra lite kablar och sätta dioderna där de kyls bättre. Några kommentarer eller synpunkter, Folke eller någon annan elektronik kunnig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.