|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så var det som jag misstänkte till slut. Visar sig att jag åkt på duktigt med vanos- problem och att det krävs omfattande arbeten. Besökte min verkstad idag och de konstaterade det relativt snabbt. Kostnaden beräknas till mellan 20 till 30 tusen, och trots att jag har nästan två år av Europlus kvar, är det inte säkert att det täcks.. Är helt förbluffad, trodde verkligen att något sådant vanligt fel på modellen utan tvekan skulle godtas och repareras kostnadsfritt. Därför vänder jag mig till er här på forumet: Har någon annan haft liknande problem eller haft erfarenheter av Europlus-ärenden? Har hört om folk som fått det bekostat av BMW, men vet inte exakt vilka ärenden det gällt eller var. Har ni mer uppgifter vore jag väldigt tacksam om ni kunde hjälpa till, då kanske man kan peka på det inför Europlus- människorna och förmå dem att täcka det.. Hoppas på svar och tack på förhand. M Coupe "it´s a lot like nothing else" | |
| Hur märktes det att vanos enheten började få problem? Vad konstaterade BMW, att det skulle bytas ut eller? Tycker det verkar konstigt att garantin inte skulle täcka detta om motorn har skötts som det ska. Europlus ska täcka detta. | |
|
Pratade med en ägare som råkade ut för VANOS-ras på sin Z3M 00:a. Kostade ca 23 tusen att laga enligt uppgift. Han fick betala själv. |
|
|
Är det säkert att hela vanosen har rasat? Jag vet en kille som började få problem med sin vanos, det vara bara en o-ring för 25kr som behövdes bytas till en av magnetventilerna. På BMW hade de inte tillräcklig kompitens om vanosen för att se detta eller veta om vad som kan slitas och behöva bytas, de byter bara allt ihop. Detta var dock ett år sedan och tills nu borde de lärt sig lite mer, du är ju inte den första detta drabbar. (Känns lite som att man sitter på en tickande bomb, då min inte pajat än). Men har vanosen väl havererat så är det bara ett helt byte och då kostar det, tycker dock att Europlus garanti borde täcka sånt, vad ska man annars med den till??????? Jag tycker att du ska stå på dig och kräva att en så pass ny bil bör fungera längre än bara två år. Man lägger ju inte en halv miljon på en bil som bara fungerar i 2 år, eller tycker de det???? Lite nyfiken, får man fråga vilken vanos du har, RR eller Sachs (det var väl de två varianterna det finns va?). Sitter ett litet märke i framkant på vanosen med namn. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Mbolo, jag kan lugna dig med att säga att jag suttit i precis samma situation som du och haft precis samma problem. Och vad bättre är, EUROPlus täcker _rubbet_! Bara å lämna in bilen hos en verkstad som hanterar EUROPlus, så löser dom det åt dig. Hör av dig om det är något specifikt du undrar över eller om du får problem! /eFx |
|
|
MatroxMGA: har hört ett missljud i motorn sedan ett litet tag tillbaka som nu blivit mer påtagligt. På tomgång låter bilen nu mer lik en stadig diesel ifrån -84 än en skönsjungande M. Gången inbillar jag mig också är lite ryckig men samtidigt är det möjligt att det bara är kopplingen, men jag har hört att detta är ett symptom. Sail: Vet du om din vän hade Europlus på sin bil och vad de sa om Vanosen? z3mpower: Blev själv helt förbluffad över att de kanske inte skulle täcka en reparation. Precis som du säger, om garantin inte täcker ett fel som de själva vet är både vanligt och väntat, vad har man köpt garantin för i så fall? Ser med spänning och oror fram till besked ifrån BMW. De konstaterade snabbt att problemet var Vanosen, men skall lämna in den i slutet av veckan för att de skall gå igenom den ordentligt. De sa själva att "detta är ju ett högprestanda instrument, och de ska ju användas. Då är det inte så konstigt att de går sönder, det får man förvänta sig, och lite skylla sig själv för.." Jag sa då att man tar för givet att om man lägger ut så mycket på en bil så förväntar man ju sig en kvalitet och hållbarhet som reflekteras av prislappen, inte en skyll dig själv attityd. Nåväl, tills jag fått besked gråter jag en skvätt och börjar väl samla burkar för att spara ihop till reparationen ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
eFX: såg inte ditt inlägg förrän nu, men det var sannerligen goda nyheter! Om du har tid vore det suveränt om du kunde förklara lite av hur din bil var och vad det var som var fel, samt hur det löste sig. När gjorde du reparationen och var var det någonstans? Du kan gärna maila mig till mbolo@spray.se om du inte vill lägga in dina uppgifter i tråden. Tack på förhand! M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Måste skriva av mig lite... Hur kan BMW komma undan med detta, oavsett Europlus-garantier. Dem menar alltså att kvaliten på M-bilarna är sämre än på deras "vanliga" modeller...för jag har aldrig hört talas om motor-problem på övriga motorer i bilar som är 3-4 år "gamla". Klart att motorn är mer påfrestad i M-bilen men om det inte håller så släpp inte ut skiten på marknaden OM man inte är beredd att ta kosekvenserna. Åkte precis dit på kondensorn till AC:n. Hyfsat vanligt fel enligt BMW, kostar knappt 10.000 att byta, ersättning...glöm det. Inte ens om bilen var drygt 2 år så hade jag fått ngt. SKANDAL! Kondensorn korroderar sönder på 3-4 år = bilen tål inte att användas. Till råga på allt så gäller det en High-end produkt från ett "Kvalitets-företag". |
|
|
Ne de e lugnt, har nog beskrivit detta några gånger förrut i någon gammal tråd om EUROPlus, men vi kan ta det igen :) När jag skulle köpa M Coupen lämnade jag in den på M-test, där dom upptäckte att VANOSen lät konstigt (rassel), varvid dom åkte till BMW och fick det bekräftat att den var trasig. Då kollade både jag och han som jag skulle köpa bilen av upp att detta verkligen skulle täckas av EUROPlus, så köpte jag bilen av honom även fast jag visste att VANOSen var trasig och behövdes bytas (vi skrev t.om. ett extra långt avtal om just detta, på utifall att det ändå inte skulle täckas av EUROPlus). Efter att jag köpt bilen, lämnade jag sådeles in den på BMW i Solna. Bor egentligen i Uppsala, men Novation som det heter här ville inte hantera EUROPlus åt mig, d.v.s. jag skulle få betala privat och begära pengar från EUROPlus via kvitton, något som verkade krångligt. BMW i Solna tog in bilen och fixade allt åt mig, jag hämtade den en vecka senare utan att betala ett öre, och då var hela enheten utbytt. Du bor i Göteborgsområdet eller? Isåfall skulle jag föreslå att du kontakta BMW i Göteborg, för dom vet jag hanterar EUROPlus åt dig, så du inte behöver göra något mer än lämna in bilen. Men gör såhär; Kontakta verkstaden som konstaterade att det var fel på VANOSen och be dem skriva en felrapport. Ring sedan eller åk till verkstaden du tänker lämna in bilen på och uppge att du vill göra en reparation och att du har EUROPlus. Dom behöver då göra en felsökning (om det inte är samma verkstad som upptäckte felet), och då säger du att du redan har en felrapport. Bråkar dom om felrapporten, så är det bara att lämna in bilen och låta dom upptäcka felet igen. Sen kommer dom beställa hem grejjer åt dig, och du kommer få en ny tid för reparation. Lycka till! /eFx |
|
|
Är det ngn som vet när en Vanos räknas som trasig? Enligt BMW här i Lund så är lite ljud (knorrande) inget att oroa sig för. Richard du hade väl kollat ngn bil, som du var och tittade på, hos BMW-handlare? Frågan är: Vad är lite ljud? ///Peter |
|
| Det är precis vad jag har hört av BMW, att vanos enheten låter lite och att det inte är något att oroa sig för, bara är så helt enkelt. Sen ska det ju inte låta som en diesel på tomgång som mbolo beskrev men lite ljud är nog normalt? Vad säger ni andra? | |
|
ZTRECoupe: Jag antar att det är mig du hänvisade till med "Richard". Jo jag var runt nästan hela Sverige i höstas i jakt på en fin M coupe. Jag har hört många olika läten, allt från vanlig motorljud till riktigt diesel knattrande. En av dessa bilar som jag upplevde lät mer tog jag till en BMW-verkstad, tror det var i Lund. Där fick jag med mig deras vanos/M-motor expert ut att lyssna på motorn (jag har inget namn på honom). Han tyckte dock att det inte var något fel på vanosen utan vinkade av det hela med att en del låter mer och en del mindre, samt att denna kunde hålla länge till innan den går sönder. När den dock sen går sönder så skulle det kosta skjortan, minns jag rätt var det drygt 25.000kr, om det var inlk arbete eller ej minns jag inte. Jag tyckte denna bil knorrade väldigt när man släppte på gasen och varvet närmade sig tomgång. Men i övrigt gick bilen jätte bra, drog fint och jämt, hade fullt av kraft osv. Personligen kände jag mig ändå osäker och letade vidare. Vad som räknas som trasig vet jag inte, men när den väl rasar kan den dra med sig allt möjligt, behöver inte stanna vid ett vanos byte. Som jag även nämnde ovan så kan det i bland räcka med att byta o-ringarna till magnetventilerna i vanosen. Exakt vilket problem killen jag känner lite hade innan han böt o-ringarna vet jag inte, men ha sa något om at oljan passerade runt magnetventilen, vilket borde innabära att kamaxlarna inte ställer om sig snabbt nog. Kanske blev den lite slö, inte så varvvillig eller inte så responssnabb. Om den lät eller inte vet jag inte. Till er med Europlus garanti, stå på er, försäkringen ska täcka detta! om annat hota med pressen, en prestanda bil ska kunna köras hårt, jämför med porsche eller AMG MB. Vill BMW vara sämre än dem???? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Z3MPOWER: Jo det var dig jag menade...tänkte inte på att jag ju vet vem du är, men du kanske inte vet vem jag är... Du var o kollade på min bil också...i vintras nere i Skåne ute på "landet". Upp-pallad utan hjul. Som jag har skrivit innan så tycker jag BMW borde stå för detta oavsett Europlusgaranti eller inte... |
|
|
ZTRECoupe, men nu vet jag ju vem du är, Peter med Svart M coupe, rödsvart inredning och ställbar sänkningsats! Ledsen att jag inte kunde stanna på fika i vintras, hoppas det kommer fler tillfällen. Blev det någon skillnad med sänksatsen? klart det blev men känns det bra? Vilken sänkning kör du med? Om du nu skulle gå vidare med iden om att sälja bilen så kan jag vara intresserad av din sänksats. Men om jag förstog dig rätt sist så behåller du nog den ett tag till, eller? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
ursäkta en dum fråga, men vad är EuroPlus för något?? "Löjliga brott kräver löjliga straff" |
|
|
Det är en garanti som man kan teckna på begagnade BMW-bilar man köper hos auktoriserade BMW-handlade (i tyskland endast trodde jag från början, men tydligen även här i sverige..). Man betalar ett belopp och får på så sätt ett eller två års extra garanti på bilen, grovt kan man säga att det man får är en förlängd nybilsgaranti med allt vad det innebär. /eFx |
|
|
z3mpower: Jajamen, det är jag. Fast det var (tyvärr) inte ett ställbart chassi jag köpte. Det sänker enligt Manuel 50/25...arghh jag skulle ju skicka bilder till hnm...glömt... Resultatet blev kanon. Inte så låg så att det är några problem över fartbulor, ännu mer strykjärn-känsla på småvägarna utan att vara alltför stötig (vet att vissa som åkt inte håller med om "stötigheten" :) Precis som du säger så behåller jag bilen. Som jag skrev ovan så har kondensorn korroderat sönder :( efter 4 år !!!! Surt... ///Peter |
|
|
ZTreCoupe: Så då kan jag räkna med att min pajar snart då!? min bil är ju också en 99:a. Provade AC:n i måndags när jag var ute och körde och upplevde ett svagt "sugflåsande" ljud (som en lång suck/hest stön) från bilen när jag släppte på gasen. Förstå mig rätt det var inte ett högt ljud, säkert svagare än det eviga fläktljudet i dessa bilar, men ändå och det kom bara när man släppte på gasen. Kan detta vara början till ett AC-ras??? eller låter AC på detta viset. Tror nästan att jag har hört det i någon annan bil jag kört med AC, men nu blir man ju osäker. Så det var inte ett ställbart chassi! men nya dämpare väll? inte bara fjädrar??? 50/25 säger du, det lät mycket, nu måste du skicka bilder till mig, jag måste nämligen också sänka min bil, för med mina fälgar och ingen sänkning ser den ut som ett höghus! Hur går det förresten med skärmkanter och innerskärmar, tar de emot eller har du gjort något med dem??? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Update: ang Europlus och Sverige. Svenska BMWhandlare tecknar inte längre EUROPLUSen enligt de senaste infon jag har fått men den är inte bekräftad från importören. Asken |
|
|
z3mpower: Vet inte om man ska gå och oroa sig för AC:n precis som jag inte vet om man ska oroa sig för Vanosen...man blir ju knäpp till slut ;-) "Ganska" vanligt enl BMW (på alla modeller), kan hända efter 2 år också... Jag skickade en bild till dig så att du kan få en uppfattning om chassit. Jo både dämpare och fjädrar byttes. Kan få det att gå i lite i innerskärm vid broms+kraftig sväng (läs svänga av 90-väg in på en liten avtagsväg). Alltså inte vid "normal" hårdkörning på småvägar. ///Peter |
|
|
Hello! Jag kan bara tillägga till debatten om vanos ljud. När jag köpte min Z3 M för ca 2 veckor sedan så hörde jag också ett knorrande ljud om man släppte efter gasen från 2000 varv och ned mot ca 1400 - 1600 varv och jag tyckte att det var ett ganska kraftigt morrande ljud från just vanos enheten så tidigare ägaren fick åka till BMW i solna och lämna in den för översyn men dom sade att det knorrande ljudet är helt normalt i det varvtalet. Det var även verkmästaren som lyssnade på bilen och han tyckte att det lät normalt. Kostnad 450 Kr. Jag har papper på att dom testat och godkänt vanosenheten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.