AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
985

Bromstest: 100-0 på 25meter!

Tjena...
Jag har kört farsans Opel Vectra från -96 och den verkar ha grymt bra bromsar...
Första gången vi upptäckte detta var när vi var tre pers i bilen och bromsade på 23meter från 100km/h till 0km/h. Vi blev förståss väldigt paffa att den stannade så fort och vi trodde inte på det själva förän vi idag med 4 pers gjorde om testet... och då stannade bilen på exakt 25meter fråm 100km/h. För mig verkar det fortfarande otroligt. Bilen har orginal bromsar och däck (allt är orginal på den). Min 328Ci från -96 har ingen chans att bromsa på denna sträcka, vilket även känns vid normal körning att opel bromsarna biter mycket bättre än bmws.
Har någon nån förklara på detta? Jag tror fortfarande inte på det... det är ju otroligt...

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
visar mätaren rätt (hastighetsmätaren). En dubbling av farten ger ju en fyra gånger så lång bromssträcka så visar mätaren fel så ger det utslag på bromssträckan. Fast så mycket som du beskriver kan man nog inte tillskriva enbart hastigheten.
mm jag har också tänkt på det... men vid landsvägsfart följer jag med trafiken och då visar den ca 90-100km/h så jag tror att hastighetsmätaren är hyfsad (ska mäta upp med min bil efter)

Ja
760
JanF
530i-93
Värsta Porscharna brukar krypa ned mot 30 meter, min Supra tror jag klara det på 31 meter. Då känns det som ögonen ska hoppa ut.

Om Opeln klarar det på 23 meter med 4 passagerare så är det enormt, inte ens Porschen med tillvalet keramiska bromsar för 100.000 extra klarar 23 meter. Är ni säkra på att ni inte körde i i en vägg.
JanF: Keramiska bromsar gör inte att bromssträckan blir kortare vid ett enstaka tillfälle. De flesta bilar klarar utan vidare att hålla hjulen nära låsning från 100 km/h. Däremot mattas bromsarna snabbt på standardbilar. Oftast beror det på allt för hög värmeutveckling som leder till glacerade belägg eller ångbildning av bromsvätskan. En Porsche med stora skivor i keramiskt material klarar upprepade inbromsningar betydligt bättre än den nämnda Vectran. Däremot kan säkert Vectran imponera med kort bromssträcka såvida proven inte repeteras inom kort.

(100-0) km/h på 25m tar jag dock som ett orelastiskt värde. Antagligen är mätfelet enormt. Tänk på att bilen rör sig över trettio meter per sekund i 100 km/h. Inte lätt att avgöra exakt var inbromsningen började.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Ja
760
JanF
530i-93
Visst gör inte keramiska bromsar i sig själv sträckan kortare men om man lägger sådana summor på keramiska skivor så får man väl tro att resten av bromssystemet skall vara optimerat också så som belägg, ok, sensorer, eletronik osv.

Vad jag menar är att det är mer än bromsarnas förmåga som avgör stoppsträckan. T.ex däck, hjulupphängning, väghållning, viktfördelning, downforce osv Att alla dessa skulle vara bättre på Vectran låter ju rätt tungt.

JanF: Visst är det så. Egentligen är det bara bilens massa och friktionskoefficienten som avgör. En kompis undrade varför det inte går att använda en jättelik gummikloss som trycks ner under bilen då den skall bromsas. Det borde borga till rekordkorta bromssträckor enligt honom! Vad tror ni andra? Själv vet jag svaret...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
-BeeMWe-
Smart kille, inte tänkt på att man förlorar fäste om bilen trycks upp? :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Men egentligen... Om gummiklossen får högre friktionskoefficient än alla fyra hjulen tillsammans så blir ju bromssträckan bättre än med däcken.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Teoretiskt blir bromssträckan densamma oavsett hur mycket yta man har i marken (förutsatt samma friktion), men i praktiken har det betydelse. Mer gummi = bättre grepp.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
De värsta bromsar jag upplevt var på Ferrari F50, en maxbromsning från 150 km/h så svindlar det för ögonen.
Men jag tror inte den bromsar 100-0 på 23 meter...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nya Opel vectra 100kmh-0 39-44 beroende på asfaltsfriktion. meter enligt vi bilägares test,
låter mera normalt för en bruksbil tycker jag.

///MVH Hasso
Länk

Hmm jag vet att det låter otroligt... men vad ska jag göra för att verkligen kolla detta? Vi började inbrosmingen exakt vid en lyktstolpe och mätte från den till den punkten bilen stod stilla.

pjotor.
prova ett nytt måttband, 23 eller 25 meter är inte realistiskt någonstans, möjligen om det är 20graders uppförslut där du bromsade.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
om du missar stolpen med en halv sekund så har du börjat bromsa 15 m för tidigt... kanske det som är felet?

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.