|
|
|
|---|---|
m-king |
Bilen har nu ett tag haft hög tomgång o.s.v,så jag plockade av den och rengjorde den.men det hände inget,jag blir så irriterad,d kan nästan bara vara lambdan stt skylla på,eller?en sak till,sitter det en fjäder inuti tomgångsmotorn?Tacksam för alla svar. |
| Är det en 520i -90 det gäller? Med M20 motorn? Det sitter en givare som kallas "Spjällägesgivare" på Spjällhuset. Titta efter en manick som är ansluten i "Gasreglagemekanismen." Och det sitter även en kontakt i den. Mät upp denna kontakt vid olika lägen på gasen, den ska då reagera. Denna "Spjällägesgivare" ger signal till DME:n om vilket läge på gasen man har vid ett specifikt tillfälle. Den säger till om spjället är öppet eller stängt, kort sagt. Då spjället är stängt (gaspedalen släppt, tomgång) ska tomgångsmotorn öppna. Då man rör gasen öppnas spjället och tomgångsmotorn ska stänga. Prova mät upp spjällägesgivaren. | |
| Är du osäker på lambdan kan du skruva bort kontakten på högra sidan i motorutrymmet mot kupe´n,starta bilen kall om det ej blir någon skillnad kan du utesluta lambdan. | |
|
Kolla min tråd i ämnet från förra veckan... Länk --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
| bmwberra: vilken kontakt menar du, till höger framifrån eller? Ska det INTE bli nån skillnad med den urkopplad om lamdan är ok? | |
|
Ferlin! Jag hade strul med min tomgång. Jag misstänkte lambdan från början men hoppades på en billigare lösning.prövade att plocka loss kontakten till motorn men ingen skillnad. Gjorde rent tomgångsmotorn, men inget blev bättre. Fick en expert att kolla på motorn en M-50. avgasvärdena var perfekta, ingen tjuvluft, luftmasse, rubbet. Till slut byte jag lambdan och det blev bra igen. Hälsn. //Jörgen |
|
| m-king menade jag! sorry... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.