|
|
|
|---|---|
|
Hur byter man lättast glaset till halvljuset? Det ser ut som om man får skruva bort en hel del saker för att komma åt (Vänster sida)? Är det någon som har tips om en bra rep handbok till en 520i 1995? Kan man köpa en verkstadshandbok hos BMW till vettiga pengar? Tomas | |
leri |
Haynes har en bok om E34. Den innefattar tyvärr inte M50-motorn. Men chassiet är ju detsamma. Vill man ha en bok om M50-motorn finns en Haynes-bok om 3-serien att tillgå. Ahrgus |
|
Du kan inte byta bara glaset, utan måste byta hela insatsen. Den kostar 495:- på biltema, och det är Hella dom säljer. För att byta lampan måste du ta bort grillen, det är lätt om man vet hur det skall göras , annars ett h**vete. CHS |
|
|
Jag tänkte kanske att någon skulle kunna vara hygglig och berätta hur man plockar bort grillen.Den varkar sitta fast på något mystiskt sätt nedtill. Tomas |
|
|
Du får plocka bort kofångaren,ta bort plastskydden som sitter på kofångaren,börja börja från regplåten och gå utåt, Sitter med 4 st 17 muttrar sen är det bara att dra ut den. Sen för att lossa grillen där gälarna sitter får du böja in några metallprylar som sitter på både undersidan och över,sen är det bara att dra ut den. Sen sitter det 4 st skruvar (stjärn) somm håller själva insatsen måste montera bort blinkersen också. Tror det var allt hoppas det ivarje fall. Mvh Niklas |
|
| Man behöver väl inte ta bort kofångaren för att ta bort grillen? Man lossar de nedre fästena genom att ta en lååång mejsel och trycka på dom genom hålet som finns i plåten ovanför grillen, ta samtidigt en annan mejsel och bänd lite mellan skärm och nedre delen av grillen så skall det lossna. Kan vara lite knepigt men det ska gå. | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har tagit bort fronten ett antal gånger, senast för att måla den. Hela grillen är av plast, även de kromade njurarna. Njurarna ska sitta fast när man tar bort allt, och behöver inte tas bort. Jag gjorde kanske lite fel första gången för 2 plastsnäppen gick sönder runt grillen. Lirka först loss runt grillen, kolla det där som Tobbe skrev med hål och mejsel även runt grillen. Det gjorde inte jag. Det ska vara 4 plastsnäppen tror jag. På sidorna är det knepigast. Det är meningen att man ska sticka ned en lång metallpinne (ca 1-3 mm tjock) genom hålen som sitter innanför skärmarna upptill, rakt ovanför där fronten tar slut i sidan. Det nere/inne sitter en plastkrok/-snäppe som man ska trycka ned och sedan dra ut fronten. Det lyckas inte så bra, så jag brukar ta något som skyddar lacken på främst skärmen och bänder med en skruvmejsel samtidigt. Ta i lite, det går inte sönder, men det känns som det vill följa med ut lite. Till slut brukar det lossna. När man sätter tillbaka ser du bättre hur det ser ut, och det snäpper fast. Största risken är att du repar lacken. Hoppas det går. Det är ingen bra konstruktion tycker jag, eller så fordras något specialverktyg. Det är mycket svårt att se. Hoppas det funkar. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Tack för alla svar. Jag ska göra ett nytt försök. Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.