AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
407

el problem, kan de va generatorn?

Visa användare
40
Danne M
325i -87
Bil: BMW 325i -87
fel: Bilen startar inte utan får pöttas igång

För en vecka sen dog mitt batteri. Det visade sej att en cell vart kortsluten så jag införskaffade ett nytt. De funkade bra tills idag. De är urladdat och nu får jag återigen pötta igång bilen. De verkar som om de inte laddar. Batteri lampan lyser inte och jag vet inte riktigt vart jag ska leta efter felet. De går fortfarande pötta igång den.

Jag har fått tips på att de kan va laddningsrelät men jag vet inte. de verkar ladda lite...

Vart ska jag leta fel samt hur? Hur mäter man ladd spänningen mm.

tacksam för svar // Danne

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Mät på batteriet, direkt på polerna.

Koppla loss en av polerna så du inte belastar batteriet, ett friskt batteri ska mäta ca 12.7 Volt.
Koppla in batteriet och starta bilen. Oavsett varvtal ska du kunna se 14V över batteripolerna.

Om det visar sig att du har 12V eller mindre vid tomgång så kan kolstiften vara slut, de sitter ihop med regulatorn som också kan vara paj. Man är tvungen att byta kolstift och regulator samtidigt.

Om du har fräscha kolstift kan det vara släpringen som kolstiften "rider" på, den kan vara så utnött att nya stift inte räcker för att få bra kontakt längre. Efter 20.000 mil så kan detta inträffa.

BMW 325iX Registry Länk
Toballan
Kolla om laddningslampan lyser då du har nyckeln i tändläge före du startar. Om den inte lyser så börjar inte generatorn ladda.
Det var felet på min bil då den betedde sej på liknande vis
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Verkar vara kolen/laddregulatorn i generatorn. De är utslitna alltså för korta. Köp nya. Hade samma fel på min för ett tag sen.

s_
125
s_maid
318i -88 med m20b23 TiC
540iaT -97
har samma fel men min laddar lite mer verkar det som...
har hört att det finns nån diodbrygga som kan gå sönder.

BmwBasti
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.