|
|
|
|---|---|
|
Någon som varit med om att bromsservot laddar ett övertryck så efter 10min färd vägrar klossarna att släppa skivan, misstänker att ngn backventil ballat ur... De jobbiga är att bilen ska till gotland om tio dar, ngn som har tips eller förslag? Har inte grottat i bromssystemet sånär på ett par skivor å klossar.... 735 -88 | |
|
Låter skumt, även om servot "laddar" för högt tryck så ska det ju inte släppas genom om du inte trycker på pedalen... Är det inte bara så att oket kärvar? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tyvärr inte, i min jakt på problemet har jag bytt ett par skivor, alla belägg, ett ok och smörjt de andra samt luftat. Men man behöver inte ens bromsa utan bara låta bilen stå på en halvtimme så har klossarna nypt, misstänker att de inte blir billigt men skulle bli förbannad om d var ngt enkelt.... /thomas |
|
netz |
Låser det på alla hjulen? känns pedalen lösare än vanligt? Undrar om man kan få den effekten om en returfjäder i huvudcylindern är paj,men då borde det bara vara på en krets. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är det inte en sån däringa hydralisk bromsbomb på en del av dessa modeller som bromsförstärkare i stället för vanligt bromsservo, kan ju vara nått strul, med det i så fall. Enda gånger som jag vet att jag har fått låsta bromsar är ju när en eller en gemensam bromsledning (gummislang) vulkat isär sig invändigt, så att de blir som en backventil. Det kan ev påverkas om bilen står i värme och bromsvätskan sväller något pga detta, en av dessa bilar med taskiga bromslangar tände bromsljuset när den stog i solen, lurade på det ett tag ska jag säga :)) ///MVH Hasso Länk |
|
fan hasso de kan ju vara ngt sånt, men nöp den direkt eller kom de efter ett tag? För de började med att ett ok kärvade efter klossbyte och bara nöp de hjulet, kunde inte stanna direkt men när jag hittade en avfart såg jag att skivan var glödgadd av värmen. Har luftat den sidan nu, kan ju säga att de var en väldig massa luft men sen flöt oljan på... tyvärr har ju verkstaden två veckors väntetid och 1500:- i timmen *muttrar* /Thomas |
|
netz |
Då är det med andra ord bara på ett hjul den låser, det utesluter bromsbomb eller hydrovac fel. hasso har nog den troliga lösningen.. Övertryck i hydrovac resulterar i att packningarna går med oljeläckage som följd i och med att det dräneras ut från mellanrummet cylinder/hydrovac. Men man får ju bra bromshjälp...tills packningarna ryker :-)) Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
mjej riktigt så lätt är det tyvärr inte, de började med ett men nu kommer alla fyra samtidigt.... tyvärr kommer tankarna att byta bil ist =/ billig att köpa men ruskig att äga, eller så får ja sluta pendla till jobbet med den |
|
netz |
Stilla dej lite nu! Byta bil för det här!! med forumets hjälp borde det vara en "smal" sak att hitta rätt. Har du en sk bromsbomb= stor plåtbubbla vid huvudcylidern eller har du en som drivs av styrservo olja? |
|
Netz! nu får vi få lite ordning här! Stor plåtbubbla vid huvudcylindern (ser ut som två mattalrikar på högkant) = vakuumservo. En svar grej som ser ut som en handgranat med rör och slangar hoppkopplade med servopumpen = hydrulservo. mvh BLJ |
|
netz |
Okej bengt! var kanske otydlig där.. Handgranat nja det har inte jag sett nån,mer i utseende som en grövre huvudcylinder. Tanken var att få reda på om finns bubbla/mattalrikar för att komma vidare i problemet. Men du kan ta över . Tack och hej |
|
Hejsan, läste om ditt problem med bromsarna, felet med all säkerhet är att gummipackningarna i huvudbromscylindern har svällt och detta pga. att det är gammal olja eller fel olja påfyllt. Tips köp renoveringsats och byt (ganska enkelt) |
|
netz |
Ojdå råkade visst få upp den här sidan igen.. och här har det ju hänt mycket........ bengt: Mannen av ordning var tog du vägen ska du inte hjälpa till lite eller ??snyggt jobbat!! tussipupp: har du gett upp? som läget är med dina bromsar och responsen här på forumet så skulle nog jag låtit en bil mek kolla på bilen (behöver inte kosta så mycket). Hoppas att det löser sig. |
|
netz! Inte alls min mening att såra dig, det jag beskrev som en handgranat var "bomben" och inte hydraulcylindern. Kollade i ETK 735 förekommer med både hydraul och vakuumservo. Jag har som princip att inte skriva inlägg om jag tror att det inte tillför något. Innan vi vet vilket servo tussipupp har är det ju ingen ide att skriva inlägg. mvh BLJ |
|
|
UrbanP: renoveringspak låter inte så dumt men tror tyvärr ja har kunskapen att gräva i cylindern, snackade me bmw och de sa att de va lite bök att komma till den :/ Bokade in tid till verkstad nu, ny huvudbromscylinder skulle damma in på cirkus 1300 + moms, han trodde kalaset skulle sluta på en 3500:- vilket jag tyvärr får acceptera med min bristande kunskap. Bengt: Du undra om vilket servo ja har, ska kolla d måste bara ringa och be mecken slå upp mitt reg nr. Om de e ngn som sitter me uppkopplingen framför sig på jobbet så e de PCA 739 /Thomas |
|
netz |
bengt:ingen skada skedd :-) tussipupp:3500:- är rätt saftigt tycker jag Ibland får man ställa lite konstiga frågor för att bilda sig en uppfattning om problemet,(tänker mest på bromsbomb hit och dit).Ibland får man köra uteslutningsmetoden för att hitta felet. Vi gör så här istället, kolla på länken nedan om det vid sidan av bromsoljebehållare finns en svart burk i plåt,syns snett till höger från den ljusa behållaren. Länk Om du har en sån, så sitter det en slang ansluten i burken,om du kopplar bort den (så kopplar du bort servo funktionen) och plugga slaggen sen provar för att se om bromsarna låser sig. Gör dom det är det ingen "överladdning" från servot. Nu ska jag ut i solen en stund vi hörs. |
netz |
De va visst fel bild men burken syns bortanför bromsolje påfyllningen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.