|
|
|
|---|---|
|
Mitt nästa project på bilen är att byta. Kamkedjor och spännare. Någon som har lust att göra det. eller har ett tipps om vem som gör det till ett bra pris. Vad skulle jobbet hammna på? Vad ska man passa på att göra mer när man e där. Verkar var lite för dyrt att byta alla ventiler då de kostar 215 Kr styck. /MArvin V8 Newton Power | |
| Är det verkligen fel på kamkedjorna? Jag har aldrig hört talas om att man måste byta dem? Däremot kedjespännarna (som du nämner) och/eller glidskenorna kan man få byta ibland. Det är ett mindre ingrepp att byta dem än kamkedjorna. Vad är det för fel på bilen som gör att du måste byta dem? *Nyfiken bara* | |
|
När jag drog åt den omtalade oljepumpen tyckte jag att kedjan. Satt ganska så löst. Sen tycker jag att jag hör rassel om kedjan typ vid 1000 - 1300 varv på tomgången. Kanske inte behöver bytas som du säger kanske räcker med alla spännare. För går inte bilen bättre om man gör det? samt en inställning på kammen. Då måste ju motorn nästan bli som ny. Samt gå lite bättre. Spännarna byter man väll inte själv? /M V8 Newton Power |
|
| Är det inte VANOS enheten du hör vid det varvtalet? De brukar låta lite. Det gör den även på pappas 540iA -01, verkar normalt. Be en 540 kunnig lyssna på motorn och beskriv ljudet du hör, duktiga mekaniker brukar kunna avgöra fel bara genom att lyssna :-) Jag ska inte uttala mig så mycket om 540, då jag saknar erfarenhet av dem... | |
|
Någon i västra stockholm som kan lyssna på min motor? Som är kunning? /Marvin V8 Newton Power |
|
|
Någon i västra stockholm som kan lyssna på min motor? Som är kunning? /Marvin V8 Newton Power |
|
|
Föresten vad är Vanos vad gör den exakt? var sitter den? /Marvin V8 Newton Power |
|
|
Det krävs inte så mycket att byta den yttre spännaren själv tar ca 30 minuter, beställ ny på Bmw ca 500 bagis bort med hela lådan med luftfiltret lokalisera spännaren höger fram på motorn (19 ringnyckel, om jag inte missminner mig) skruva ur den och i med den nya tillbaka med luftfiltret dra igång bilen och varva upp den till tre tusen var några sek. så du får upp oljetrycket i spännare förhoppningsvis är rasslet borta, annars kan det vara intre spännaren som också är slut... eller kedjorna..... |
|
|
Finns det något sätt man kan se om den e slut?. Sen sitter det väll 4 kedjor och den spännaren du pratar om är det till transmisionskedjan? För så här ser det ut! 2 Kamkedjor 2 Kamkedjespännare 2 Styrskenor 1 Oljupumps kedja 1 Styrskena 1 Transmissionskedja 1 Spännskena V8 Newton Power |
|
|
Men det är väldigt lite rassel V8 Newton Power |
|
|
japp det är den yttre som du kallar transmissionskedja de andra två som du talar om är de inre kamkedjorna och de sitter under ventilkåpan som styr de två kamdrivningskedjorna se mail! //JIMMY |
|
|
japp det är den yttre som du kallar transmissionskedja de andra två som du talar om är de inre kamkedjorna och de sitter under ventilkåpan som styr de två kamdrivningskedjorna se mail! //JIMMY |
|
|
Men jag tycker att det låter från vänter sida av motorn. Har det med den spännaren att göra. Hur kollar man om spännaren e dålig. Den spännaren är det den ända för den kedjan? och är det den som brukar pajja. Hur vet man att den gått i botten? /marvin V8 Newton Power |
|
|
kör det berömda avlyssningen med en lång skruvmejsel som du använder som stetoskop, lyssna med örat mot handtaget så hör du var rasslet kommer ifrån, Jag fick rassel på högersida (passagerarsidan) imotorn, kollade oljepumpsbultarna och åtgärdade dessa och upptäckte att kamkedjan var litet "slak" så jag bytte även spännaren och då försvann det rasslet men jag bytte senare även inre spännaren, då försvann allt rassel... dock var rasslet på höger sida, det är denna spännare som är det vanliga problemet.. |
|
|
Bytte du allt själv? Eller lämmnade du in? V8 Newton Power |
|
|
nix jag fick hjälp av en lokal bilverkstad som bytte den inre och jag passade även på att byta kedjorna på höger sida dock bytte jag den yttre själv.. enl beskrivning! |
|
|
skulle bara säga att 540 -93 ej har ngn vanos. |
|
|
Men vad är vanos? V8 Newton Power |
|
|
vanos ändrar kamtiderna för att få motorn att gå bättre. får jämnare effekt/vrid kurva av det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.