AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
898

Den bubblar, smäller och rycker igång

Hejsan

har ett litet problem med min 325 e36 -92

har märkt ibland på senaste tiden att efter jag startat och ska köra iväg så svarar inte gasen när jag släpper kopplingen för att köra iväg vilket gör att det rycker rätt bra, och då får jag stanna och gasa och vänta på att gasen ska höjas. Och tillslut efter några sekunder så höjs den och går helt normalt tills nästa gång jag startar och ska iväg

Kan också höra typ att det smäller från motorn när jag gasar för att få upp varvtalet.

och idag hände det två gånger i rad efter jag startat och ska iväg...

Vad beror detta då??

luftfilter är bytt samt olja och tändstift (kanske ska kolla dom iaf.)

kan det vara bensin pumpen??

------------------
www.cleandesign.se
kanske ska tillägga att det inte alltid händer, men det händer för ofta, kanske nån gång i veckan...

------------------
www.cleandesign.se
Kolla tändstiften du, men även tändspolarna. Borde gå att se ganska snart om någon av dom är "svart", alltså bränd.. Kolla även att alla kablar sitter bra.

Det låter iaf precis som om bilen inte tänder på minst en av cylindrarna.... Hoppas det löser sig!

// Björn
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
Tror ju inte det är bensinpumpen utan bränslefiltret el Tändspolen har du bytt det?
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
min bil går som piss asså...samma symptom som dig Marzocchi fast 7 ggr värre.. det där smällande ljudet är ungefär som dig kanske.. men min reagerar knappt på gasen.. det finns 2 saker jag tror det kan bero på... antingen lambdan eller luftmängdmätaren.. låter man bilen stå på tomgång så "flämtar" det som fan.. den hoppar upp å ner mellan 600 rpm å 100 rpm.. ibland blir det motorstopp.. nån som har nån bra idé?
Si
765
Simon01
120dM -08
lamdan brukar kunna ställa till en del problem, kolla även slangarna runt insuget så att de inte har lossnat eller spruckit. Kör inte för mycket i onödan med bilen, du kan sabba katalysatorn om bilen inte lyckas förbränna allt bränsle.
Ok, tändstiften ska jag kolla, jag bytte dom för ca: 500 mil sedan.

Vad vad är tändspolar??
Vart sitter bränslefiltret??
och vad är tänspolen??

------------------
www.cleandesign.se
Li
15
Lindström
Bmw 318iM(e36)-91
Bränslefiltret sitter bakom vänster framdäck.
Silvercylinder med slang från tanken.
Hur når man det, tar man det från motorutrymmet eller ska man skruba av däcket???

Jag åker och köper ett sådan idag på Biltema, (det var slut på bmw), borde vara samma kvalitet

är du säker på att det är bränslefiltret som är problemet??

jag ska naturligtvis också kolla tändstift när jag kommer hem.

------------------
www.cleandesign.se
Jag har varit med om två BMW med samma problem. En 325 -92 och en 320 -91 och i båda fallen var det lambdasonden. Till 99% är det den som spökar.

Lycka till.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)

Och vad kostar en sådan??
kan man byta den själv??
Är det farligt om jag inte kn byta den just idag, utan måste köra några mil till??

------------------
www.cleandesign.se
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Marzocchi: Jag stod bakom dig i kön när du pratade med Magnus på Autovåx idag...kanske helt onödig fakta, men...

Jag har haft liknande problem som dig vid ett tillfälle. Dock skjöt inte motorn så ofta men några smällar blev det. Då var det databoxen som hade tagit in fukt och kretskortet hade i princip ärgat sönder.
Dock skiljde sig felet på en punkt och det var att motorn fick en orolig tomgång med ett varvtal som låg mellan 100-600 rpm så till Sikkan skulle jag ge tipset att se över databoxen.
Koppla ur luftmassemätaren och kolla om bilen går lika illa eller bättre med den urkopplad. När den dras ur så hoppar systemet in i felläget och för min del var det den enda lösningen för att utav huvud taget kunna köra bilen.

AndersG: tjena, jag var inte på Autovåx idag, däremot var jag där igår...

Min tomgång pendlar också väldigt mycket på tomgång
vart sitter databoxen, hur öppnar jag den

En annan fråga kvarstår, hur kommer jag åt bränslefiltret

------------------
www.cleandesign.se
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
jaha, men så trevligt om databoxen e pajj :(
fan va less ja blir! aja..får se va de e för fel
svintoleffe
På min e-30 tog jag det underifrån, på min fars gamla bil tog jag det underifrån.
Tror nog att man får pendla mellan att ligga ner och stå uppe och skruva.

Leffe
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
en annan fråga, vart sitter lambdan? :)
låt en verstad kontrollera med datorn ifall din bil loggat några fel, eller tändmissar, isåfall kan du kolla alla 6 tändspolar samtidigt och se om någon missar, byt isåfall ut den, hade 4 st som var dåliga jag, bytte dom nu går bilen mkt BRA!
ok, har samlat på mig ett gäng frågor nu:

1. Hur mycket kostar nya tändspolar? (6 st.)
2. Vart sitter/Hur kommer man åt bränslefiltret? (pratar vi vid tanken eller motorn?
3. Vart sitter lambdan? (är det klossen efter luftfiltret?)
4. Vart sitter databoxen? (jag vet vart kontakten man sticker in nollställningsapparatuen sitter)

Hoppas på svar, nån måste väl kunna det här...

------------------
www.cleandesign.se
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
1. Tändspole ca 500kr/st

3. Sitter framför katten på avgasröret
4. Databoxen sitter på passagerarsidan bakom torpeden och du kommer åt den ifrån motorutrymmet. Det sitter en täckkåpa på torpedväggen som måste skruvas bort för att komma åt databoxen.

Jag kan även nämna att en helt ny databox går på ca 7500 på bmw och ca 2000 på skroten. Själv köpte jag från en skrot uppe i norrland.

/Anders
Borg
Kan bara tillägga att jag precis haft de symptom ni pratar om och det var en tändspole som var dålig, köpte en ny och provade mig fram. Har förut haft problem med lambdasonder men då har den inte gått som ni beskriver det.

Mvh

Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.