AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
406

Kompressor i bmw750 ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Verkar poppis med kompressor i bmw s v8:or numera , v12an i 750 är ju stor till volymen men endast lite hästar per liter tas ut , skulle den vara lämplig för en liten hobbykompressor ?
Skulle en kompressor få plats i motorrummet ? det ser ju rätt trångt ut.....

Vad skulle ett sådant kalas kosta ? kan man göra det så enkelt att man köper en kompressor och kastar dit själv eller brukar det vara mycket komplicerat ?

"Två ton annars får det vara för min del"
Skojar du eller?
racecruizer : Varför skulle han göra det?
Har man skruvat med bilar det minsta så vet man att så fort någonting inte är standard så finns det ingenting som är enkelt/självklart/lätt.
Blandar man dessutom ihop detta med en av världens mest svårskruvade (trångt) mottorum så kan det inte bli annat än ett helvetes projekt.
Ställer man en sån här fråga så kan jag garantera att man inte är redo för ett dylikt projekt.
Läs på, fundera, mät, planera, sen när det dyker upp problem på vägen kan man ställa specifika frågor som folk kan hjälpa till med.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ja ja.. problem är till för att lösa. Platsproblemet under huven finns det otaliga lösningar till. Såga upp ett kompressor hål som på gamla hederliga hotroddar och så är det bara att tuffa. Känner du en plåtslagare som är sugen så kan han ju modifiera din huv så det ser hyfsat ut.

Frågan är nog mera.. håller motorn och resten av bilen för att börja överladda?

Kostnad... HA HA HA HA.. Sånt frågar man inte
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min kompis har en 750 E32 och han ska montera på två stycken små kompressorer. Han tippade på att få omkring 400-500 hk. Han ska ta de från Volvo Penta, maringrejer. Hur han skulle få plats med dem hade han en historia om som jag inte riktigt kommer ihåg. En nackdel skulle vara att växellådan skulle nog ge upp efter lite hård körning.

//Schnitzer

bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Kostar att ligga på topp.. :D
Det låter som ett kul projekt... både den bästa komforten och kör i från det mesta.

328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag såg en tysk sida som sålde bolt-on kompressorkit till 750:n för några år sedan, men jag har inte kvar länken tyvärr. Det kostade i dåvarande valuta motsvarande 70000:- och skulle ge runt 600Hk.
Detta bevisar ju att det går, frågan är bara hur mycket jobb det blir...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nej jag skojar inte , när jag frågar om priset ville jag ha en fingervisning då jag inte vet om en kompressor kostar 8000:- eller 180 000:- men gissar någonstans därimellan.

Med komplicerat menar jag om en van bilmekaniker klarar av det eller om man måste vara proffs på just v12:orna samt proffs på kompressorer , ursäkta om jag var otydlig.

Att köra med två små kompressorer från båtmotor låter ju som mycket ekonomiskt ifall man inte är ute efter extrema effektökningar , själv skulle jag nöjja mig med ärliga 50 hästar mest på kul , det står ju fortfarande 110 på skyltarna vid vägen :-)

"Två ton annars får det vara för min del"
Finns det bolt-on kit så skall en bilmekaniker kunna göra det, det jag menade var om man skulle snickra ihop något själv, vilket är något helt annat.
De där båtmotorerna, hur stora är de och hur mycket effekt ger de?
Flödar inte kompressorn/kompressorerna tillräckligt blir det snarare effektminskning.
Vilken sorts kompressor rör det sig om?
Är det marin diesel kompressorer ni skall använda från KAD motoerna från Volvo Penta? De är säkert genomförbart men INGA reservdelar till dessa motorena är billiga, räkna med *3 på vad en vanlig reservdel kostar till vilken bil som helst.
En bra jämförelse är att en 250 hkr diesel sexa från Volvopenta kostar iregel som en ny volvo t4. Bara en tanke.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Låter dyrt det...

6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kompressorerna från Volvo Penta ska tydligen ligga på 20.000 kronor/styck.

//Schnitzer

_____
Länk
Schnitzer: Okej. de lät ju ganska överkomligt. Vad hamnar installations kostnaden på då?

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.