AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.171

kolla skruvad mätare

Sida 1 av 2
LN
497
LNBT
S6Plus
Enl. denna annons Länk
så har BMW kollat så den inte är skruvad.. hur ?
Det är väl bara o kolla historiken men säker kan man väl inte vara el. kan man kolla på mätaren?!

Sparar till en....
Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Länk ?
Ser ut som en kärvande bakrutetorkare iaf......

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Det går inte att kolla 100% säkert.
Inte ens 20% säkert.
man kollar bara att mätarställningen överensstämmer me ljusmodulen och detta funkar inte om mätarn e skruvad o ljusmodulen e utbytt
st
9
steve_
528i-97
jag var in o kollade mätaren mot ljusmodulen.
De förklarade så här

ex. om bilen har gått 12000mil
mätaren skruvas till t.ex 8000mil
då står ljusmodulen stilla tills mätaren kommit ikapp.
så efter 4000mil ligger dom lika igen.

Vet ej om detta stämmer, men så sa dom till mej.
/Steve

De har förklarat något liknande för mig, tror jag..............

vilken ljusmodul?

12 tums ratt e MANLIGT :)
ljusmodulen? tänkte lära mig något nytt med förstår inte vad ljusmodul är för något så jag frågar väl...
Att kolla ljusmodulen går väl inte på en E34:a, det enda det kan ha kollat är vid vilka miltal eventuella garantireperationer är gjorda.

LKM- modulen går dessutom att manipulera så att det inte syns att man har skruvat mätaren.

/T.P.
Länk
Jorand
Väcker en gammal tråd igen, med för hoppning att någon vet mer om ned nedanstående inlägg från steve_

"jag var in o kollade mätaren mot ljusmodulen.
De förklarade så här

ex. om bilen har gått 12000mil
så efter 4000mil ligger dom lika igen.

Vet ej om detta stämmer, men så sa dom till mej.
/Steve"
bmw320cab
"ex. om bilen har gått 12000mil
så efter 4000mil ligger dom lika igen."

Stämmer perfect har bilen gått 16.000mil och dom ändrar BARA instrumentet så vänta nycklar och LKM (ljusmodulen) till instrumentet räcknat i kapp..

Men dock så ändrar dom även nycklarna och LKM idax läget så man kan inte vara säker..
Äpple och päron! Tror att det har pratats om både e34 och e39 här och det fungerar väl inte likadant?

Slutsatsen man kan dra är att det finns ingen enkel genväg utan man måster göra alla kontroller och inte ens då kan man vara helt säker.
Jorand
Om man kör ett M-test får man väl ett ganska bra hum om hur bilens skick är? Det är väl trots allt hur bilen mår som är det viktigaste och inte milen på mätaren. Ok att att en bil som gått längre kan få fler "utmattningsfel" men det verkar som t.ex motorerna till BMW kan rulla många mil och fortfarande kännas nya.

//Cosmai
M-test enbart är enligt min mening totalt meningslöst! Har vid två tillfällen M-testat och då har inte 5-6000 mils skruvning upptäckts.

Om du tänker så om milen så blir det din olycka men det är ju ditt val. Det är just denna inställning som gör att dessa skumma handlare som säljer denna typ av objekt kan överleva. Om alla är nogranna och kollar upp sina bilar så kommer de att försvinna efterhand.

Om någon skruvar en bil hur ärlig tror du denna människa är och hur har han skött bilen i övrigt. Lite missade oljebyte kanske inte märks nu men det visar sig säkert längre fram.

Ja, du gör ju så klart som du vill men varför köpa en något som man har misstankar om när det finns så mycket begagnade bilar.
Läg några timmar på att kolla upp historiken och du kan känna dig ganska säker istället för att ha en gnagande oro över att inte allt stämmer.
Jorand
Håller med dig till 100% om de krypen som myglar med mätare. Det jag menar är att en bil som rullat låt säga 20 000mil, kan vara i bra skick, även om den är skruvad från t.ex 12000mil. Gör man ett M-test så bör de i alla fall se hur skicket och slitaget på bilen är. Dessutom bör man se om bilen är krockad i tyskland.
Rätta mig om jag har fel!

En helt annan fråga är hur ni gjort i de fallen ni upptäckt att er bil är skruvad. Har ni rent samvete och för informationen vidare till nästa köpare, eller kanske bara håller tyst och därmed blir ytterligare en skurk i kedjan?

//Cosmai
Jag behåller regnumret och kollar lite senare om bilen blivit såld och då kan man ju meddela den nya ägare om bilens historik. Det borde alla göra.
Jorand
Nu tänkte jag närmare på om ni är ägare av bilen och sedan efter en tid, på något sätt, får reda på att bilen är skruvad. Hur gör ni den dagen det är dags att sälja bilen? Det mest ärliga vore att återställa mätaren till dess rätta värde, men då med ett prisras som ett brev på posten.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är just denna hysteri om miltal som gör att många väljer att backa mätaren, det är nog till största delen okunskap från bilköparen som gör att dom letar efter bilen som gått minst, då i sin enfald tror dom att den är bäst!!!!!

Och detta gör ju också att prisbilden blir så snedvriden, samma bilmodell/årsmodell o utrusning kan ju skilja 50-70.000 kr.
Om man då vill ha lite mer betalt för sin bil är det ju ett "ypperligt" tillfälle att backa mätaren o därmed få kanske 30-40.000 kr mer, detta är nog lockande och när födelarna är fler, bilen blir troligen såld också för detta höge pris än om man var ärlig o behöll urpsrunglig mätarställning så blir också fler o fler lurade!!!!!

Om man istället lät en kunnig i branshen avgöra bilens skick o underhåll vid köp o utgå från detta vid sitt bilköp så skulle inte marknaden vara nedlusad med backade mätare!
Då skulle det heller inte spela så stor roll om bilen gått 12000 mil eller 18000 mil, för det är inte alltid den bilen som gått längre som är den sämre av dom två, däremot är den alltid i dagens läge billiage i inköp!

O service o underhåll måste alla bilar ha, så det är ofta ingen större skillnad på servicekostnaderna på en lågmilare o en högmilare!!! Bara den är skött av tidigare ägare, det är viktigast!

Blev lite långt, men detta är också egna reflektioner från en marknad som är så snedvriden o ställd på kant......

///Magnus
Spontant skulle jag ta konsekvensen av att blivit drabbad av en skruvad bil men jag har ju inte varit i den situationen så det är inte helt enkelt att svara på. Men jag skulle inte kunna lura någon köpare så jag tror svaret är rätt enkelt ändå!
Jorand
Det tråkiga när någon fifflat är att det är snudd på omöjligt att veta hur mycket/hur många ggr den blivit backad. I mitt fall visar ljusmodulen 12200mil och mätaren 10500mil. Med tanke på att ljusmodulen inväntar den vanliga mätaren gör det inte lättare. Lek med tanken att bilen blivit backad 1ggr till noll vilket ger extremfallet 12200mil + 10500mil = 22500mil. I praktiken är det mer troligt att den backades när den lämnade tyskland alt. kom in i Sverige vid 6000mil. Det ger drygt 6000 + 10500mil = 16500mil riktiga mil. Att sedan bilen ev. blivit backad fler ggr gör inte saken roligare. Nu är det bara att gilla läget och njuta av att bilen faktiskt går riktigt bra..

//Cosmai

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.