|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett konstigt fenomen. När jag låter bilen stå på tomgång så ligger motor temperaturen rätt och det blir varmt i kupén oberoende hur värmevredet står. Niffo! När jag kör med bilen så går motor temeraturen upp på rött och kupévärmen är borta. Om jag kopplar ur när temeraturen börjar gå upp och låter bilen rulla ett lite tag så kommer plötsligt värmen tillbaka i kupén och temeraturen går ner till normalt igen. Har tidigare haft problem med värmen i kupén och körde en kylarrensning. Efter detta började motorn gå upp på rött, innan detta var det bara kupévärmen som var konstig. Jonis | |
| hm.. det låter garanterat som om du har luft i systemet.. försök å lufta.. funkar det inte å lufta så har du troligtvis pajj termostat/vattenpump... I´ve been there | |
|
Jag har luftat och luftat... men det kommer inte en bubbla från kylsystemet! Termostaten har jag bytt... och om vattenpumpen var paj, borde den inte låta illa då? Jonis |
|
Mattan |
Me största säkerhet pumpen som e kass. |
|
De kan vara lite tjuriga att lufta ibland.. Försök att häll i vatten via kylaslangen ( Uppe Till Höger) Brukar hjälpa. ibland kan det hjälpa att hissa upp bilen fram också innan det börja cirkulera redigt samt luft kommer ut. brukar gå snabbare då, men pröva med det innan.. brukar hjälpa efter några gånger |
|
| nee..när allt funkar bra så är det en baggis att lufta..de låter som vattenpumpen e pajj.. behövdes inga extra lutningar för å lufta..inte när jag å farsan gjorde det iaf..kolla pumpen, thats where the problem is..tror jag iaf | |
|
Jag ska ut och plocka bort pumpen så får vi se! Jonis |
|
|
Jag hade typ samma problem och då va min vatten pump pajj. hela drevet hade spruckit inge kul så det va bara att byta och nu funkar det galant. mvh janne |
|
|
Helt rätt! Pumpen var så paj den kunde bli. Det satt en orginalpump med plast "skovlar" som hade släppt helt från axeln. Tack för hjälpen! Jonis |
|
|
Jag har ungefär samma problem på min 318-88 med M30 2.8L motor i och jag har precis bytt vattenpump (dock till en begagnad som jag hade liggandes). 1. På tomgång har jag fin värme men varvar jag mer än ca 2500 rpm så försvinner värmen helt. Men om jag ligger på högvarv och vrider värmereglaget till kallt en stund och sen tillbaka till varmt så har jag bra värme i några sekunder. Känns som dålig cirkulation. Jag har en liten cirkulation pump monterad vid värmepaketet men den verkar inte hjälpa. (Som satt orginal på bilen) 2. Tempmätaren beter sig underligt. Den ligger runt mitten vid normal körning fast den åker ner lite precis när man växlar. Ligger jag runt 200 blås en stund så beger sig tempen upp mot det röda. Men saktar jag in en liten stund så sjunker den igen. Om jag istället bara kopplar och rullar när jag kör fort så sjunker den direkt och jag får tillbaka värmen. Stänger jag av motorn helt och bara slår på tändningen med motorn av och rullar så ligger tempen ännu lägre (strax under halv). Har även testat och ligga i 200 km/h så att tempen gått upp mot det röda, tvärbromsat och strungit ut för att se om den kokar. Den känns då inte varmare än normalt och det är ingen övertryck i kylsystemet. Kylsystemet är t.o.m. luftat med vakumsug så att det absolut inte ska vara några luftfickor kvar. Har gjort blocktest åtskilliga gånger för att kontrollera om det finns avgaser i kylvattnet. Men det gör det inte så topppackningen borde vara hel. Bilen tar inget kylvatten och det blir inget onormalt övertryck. Myyycket tacksam för några tips! (ska åka 70 mil norrut över julen) Brrr... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.