AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.115

E 32 / 750 soppaförbrukning.

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

Var idag bort till E-tuna ToR Bromma på BMWCS Stockholmssektionens möte på M- bilar i E-tuna.

Tankade fullt - körde 26,5 mil tankade fullt = 30,98 blir 1, 17 i snitt.
Således i princip 25 mil landsväg i laglig fart ( utom när svardska blixtrade förbi på E 20 - varvid jag hängde på de sista 2 milen till E-tuna i ca ??? ordentligt med blås).

Tror inte att min Bison kommer att komma under litern som några skrivit här på forumet - inte i 110kmh (mätaren står då på 120- ty det är 10kmh i glädje på min)

MVH /// Paap R
netz
Hur väl stämmer egentligen värdena på förbrukningen?
om jag inte minns fel går det att "kompensera"värdet man får genom "offset" inställning.
Tänker närmast på dom som har M70 motorer som klarar sig under litern..det kan ju vara lite "glädje" i dom också..:-)
netz
Om man inte kör enligt tanka fullt metoden vill säga.
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Körde Gränna - Stockhom i helgen i fart mellan 110km/h - 130km/h med mycket lätt gaspedal, snittförbrukningen hamnade på 0.98L/mil. Rätt fantastiskt på en så stor bil!

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Under litern kan man nog aldrig komma med en 750i E32. Det minsta jag körde på var 1,08 liter/mil, då landsväg farthållare på 90-100 i c:a 10 mil. Min snitt förbrukning på de 1600 mil jag körde med min 750 var 1.43 liter/mil.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Verkar som att e38 750 är snålare helt enkelt....

/Simon på väg mot 2000 inlägg!
Paap Reeder
Hej ricobmw!
Mätte Du med OBC´n eller med fulltankmetoden??

MVH /// Paap R
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Mätte med OBC'n och körde efter förbrukningsmätaren.
Paap Reeder
Hej ricobmw!
Det skulle innebära att Din går 20% snålare än min (0,98 + 20% gör 1,17).

Är lite tuff och påstår att jag tror Dig först efter att Du mätt med tankmetoden.
Har tyvärr denna gången schabblat med min OBC men vet att den visade ca litern men OKQ8 ville ändå "ha betalt" för 1,17.

Skall nu till Hudik och då blir det ny mätning i laglig fart ty min co-driver börjar alltid bråka om det bär iväg med vridmomentkänningar.......

MVH /// Paap R
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
Alltså, det går att komma under litern, men man måste anstränga sig väääldigt mycket, modell gasa uppför rulla nerför.
Jag körde till Karlskrona en natt för nåt år sedan och lyckades ta mig dit med ett snitt på 0.98 l/mil.
I vanliga fall ligger jag på ett snitt på 1.25-1.45 när jag tankar och jag räknar det som blandad körning, mestadels pendling till och från jobbet. Andra förbrukningsmätaren har jag inte nollställt sedan jag hämtade bilen från service förra gången och idag står den på 1.36.

--------
My hopes are not always realized, but I always hope.
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
Alltså, det går att komma under litern, men man måste anstränga sig väääldigt mycket, modell gasa uppför rulla nerför.
Jag körde till Karlskrona en natt för nåt år sedan och lyckades ta mig dit med ett snitt på 0.98 l/mil.
I vanliga fall ligger jag på ett snitt på 1.25-1.45 när jag tankar och jag räknar det som blandad körning, mestadels pendling till och från jobbet. Andra förbrukningsmätaren har jag inte nollställt sedan jag hämtade bilen från service förra gången och idag står den på 1.36.

--------
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
hurra för mitt usla modem som hänger sig, kan jag ta bort de två sista postningarna på något vis ?

--------
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Paap,

20% är stor skillnad.
Som peach skrev så är måste man anstränga sig för att köra så här snålt. Släppa upp gasen i nerförbackar och snålgasa i uppförsbackar. Testa själv, inte roligt men intressant.
I normal landsvägskörning så sörplar den i sig ca. 1.12l/mil och i stadstrafik 1.63l/mil.
Jag anser att OBC'n stämmer mycket bra med verklig förbrukning.
750 E38'a är bensin snålare än min förra 750 E32'a.

Paap Reeder
Hej!
OK............. rapport kommer.
Nu är hon bräddfull.
MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!
Har nu kört nästan 100 mil.
1,33 blev det med mätning via fulltankmetoden. Excakt det som OBC visade. På 100-delen när.
Det är kvalitet de´.
Körde på 98 - testar nu 95 men tycker redan att den går avsevärt sämre.

Några närmanden till litern blir det inte med min körstil iaf........ då kan man ju lika gärna inhandla en japan och ligga sist i kön.

MVH /// Paap R
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
precis :-)
Men en liten grej som jag märkte när jag var i fjällen förra vintern, takbox, fullastad och 5pers, nollade tripp och obc innan avfärd, körde tur & retur ca 90mil, mkt farthållare men även lite lek på snöiga småvägar, obc och tankmetoden var ganska överens, obc 1,1 liter och tankmetoden 1.12 liter. jag tyckte det var fantasktiskt bra. Det verkar inte spela någon roll om bilen är fullastad eller om jag åker själv, motorn är nog "urstark" så att säga =)
tyvärr så kommer man inte i närheten av dom siffrorna när man kör med lågprofil & sommardäck.

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
svardska
Kollade min idag med fulltankmetoden 1,33 och då har jag kört den själv hela tiden.
När hustrun kör så ligger den på 1,40 men hon kör ganska ryckigt och oplanerat.
Så körstilen påverkar en hel del märker jag.
Bi
28
Bigben
750iAl highline -91
1,33 var den exakta siffran även för mig vid min
senaste mera seriösa mätning!

Stoffe
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
kan tillägga att jag nu vid "sommarkörning" och blandad körning brukar komma ca 65mil på 90-95 liter =)
men som jag brukar säga : jag har inte köpt bilen för att spara pengar, för då skall man inte ha någon bil alls!!

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
mi
27
micsjo
750iAL -92
Med min E32 så har jag totalt över senaste kvartalet legat på 1,32 milen (datorn och mina antckningar stämmer så bra överens så nu ska jag sluta med mina anteckningar).

14 mil motorväg om dagen till/från jobbet och Malmö-Stockholm t/r i princip varenda helg (många mil blir det).

Med sådana körsträckor så blir inte farten direkt laglig heller... Till/från jobbet är alltid 138 km/h. Planerat nära gränsen - jag får behålla lappen men det kostar 1600:- i böter om jag åker dit.

Malmö - Stockholm går ibland _mycket_ fortare på vissa sträckor. Då går ju förbrukningen upp något så in i h-e så jag är glad att vi inte har fri fart - det hade kostat mycket i soppa :)

Men 138 km/h och farthållare - då drar kärnkraftverket förvånansvärt lite. Men så ligger den också runt 2.400 - 2.500 varv då. Min gamla A6 med en 4-cyl 1.8T drog lika mycket soppa i de hastigheterna som en V12 - den var högvarvig.

Så i höga hastigheter eller som takboxen påpekade med last så är en V12 lika ekonomiskt som en rak 4 :) Ett miljöargument för en V12 :)

/micsjo
Paap Reeder
Hej!
Har nu tankat ca 100 pannor en andra gång.
Det blev 1,39 enligt pumpen men 1,46 enligt OBC.
Nu var det 65 mil med bagageluckan uppfälld och ett hörnskåp på skenor bak.

Det jag noterat:
- man kör snålare själv än vad tempomaten gör. Den kan inte "plana av backkrönen" på samma sätt som högerfoten.

- har märkt att min förbrmätare slår ca 1 millimeter fram och tillbaka om man ligger exakt på dragläget.
Detta måste jag bottna.

Jag kommer att lägga mer pullver på att minimera soppaförbrukningen - inte alls för att spara pengar men för en "vedbodtrimmare" med bara tillgång till 4-gasprotokoll samt DIS- protokoll är en optimal soppaförbrukning det sista beviset på att den komplicerade motorn går optimalt.

Skall leta rätt på varför förbr.m gungar litet.
Varvet är blick stilla.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.