AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
580

Kopplingsproblem e30, 325

Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
hade varit ute med bilen en timme ungefär. Lät den stå en timme å sen när jag skulle köra igen va kopplingen knasig. När man trampade ner den å släppte upp igen så åkte den inte me upp igen ibland. Stannade halvvägs ungefär. SÅ jag fick dra upp den underifrån me foten. Min koppling tar hyffsat långt ner så den låg inte å slirade eller så va jag märkte. Sedan när jag skulle parkera höll jag in kopplingen på 1:ans växel när jag gled in i garaget. Då höll ajg på få motorstopp.. ungefär som om jag hade kopplingen pytte lite på 1:ans växel, men då stängde jag av motorn.

va tror ni kan va problemet? :/
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Antagligen så är packningarna i slav eller huvudcylinder till kopplingen dåliga, som ger dom symptom du beskriver.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Bempa jag bytte hela slavcylindern för 2-3 månader sedan på verkstad.. ska den inte hålla längre? =(
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Då är det ju knappast slavcylinder som det är fel på, kollade du upp huvudcylinder när du bytte slaven.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Nej ajg gjorde itne det... tyckte faktist att nivån i bromsvätskebehållaren hade sjunkigt.. men minimalt isåfall...

inga andra förslag?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Det skulle ju kunna vara luft i systemet men eftersom det var en verkstad som bytte slaven åt dig borde ju dom ha gjort det.

Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Jo men jag har kört 2-3 månader utan problem me den nya cylindern..
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Skrev kanske otydligt, det jag menade var att dom ska väl lufta systemet när dom byter slavcylinder.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Va ute nyss till bilen å testa lite grejjer. Feneomenet uppstår när bilen är på, alltså när motorn snurrar. När den är avstängd funkar den bra. Men när man slår på motorn å håller ner kopplingen i kanske 1 minut sedan försöker växla går växlarna knappt i.. Lägger i neutralen å tar bort foten ifrån pedalen. Den är då nästan i backen. Å får då dra den upp. Exakt såhär va det när den förra slavcylindern läckte bara det att då vadet samma fgenomen när bilen va avslagen. Det är det inte nu!
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
kanske det kan hjälpa att spänna "retur"fjädern??
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Det lär då inte skada iaf.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
kollade just å de fanns ingen sådan fjäder. Kopplingen verkar va helt hydralisk. Kikade även lite under bilen å kontaterade att det inte läckte nått ifrån slavcylindern eller huvudcylindern.

Hur beter sig kopplingen om det är luft systemet?
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Komigen nu experterna.. dela gärna med er av era erfarenheter :-)
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Bestämmde mig för att byta kopplingens huvudcylinder.. fick loss allt Utom främsta delen av cylindern. Alltså där Kopparledningen går in. Hur i sjuttsicken skruvar man bort den? Jag hissade upp bilen å försökte underifrån men det är ju omöjligt, så lite utrymme det finns. Fick inte ens upp fingrarna!

Någon som bytt huvudcylinder förut som vet hur man gör på lättast sätt?
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
ingen som vet? msåte verkligen få igång bilen snarast!!
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Lyckades så entligen få loss den.

Mitt tips till er som ska byta huvudcylindern är att skruva loss alla skruvar å muttrar på cylindern innuti bilen sen trycka ut cylindern lite in i motorutrymmer för då ser man den mutter man ska lossa på lättare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.